Nowohuckie torowiska w remoncie

Od 2015 r. do placu Centralnego tramwaje jeżdżą po przebudowanym torowisku, wkrótce do użytku zostanie oddane torowisko do Pleszowa. W planach są kolejne inwestycje.

Nowohuckie torowiska w remoncie
Fot. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu

Przebudowa całego ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II znacząco poprawiła komfort podróżowania pomiędzy centrum Krakowa a Nową Hutą. W ubiegłym roku wyremontowany został jeden z najważniejszych węzłów w tej części miasta – układ rozjazdów na rondzie Kocmyrzowskim. W połowie czerwca miało natomiast miejsce ważne wydarzenie – w ramach testów nowego torowiska po raz pierwszy do pętli w Pleszowie przyjechał niskopodłogowy tramwaj. Trasa do Pleszowa zostanie oddana do użytku na przełomie czerwca i lipca br. – pasażerowie odczują różnicę nie tylko w trakcie samej jazdy, ale też przy okazji przesiadek pomiędzy tramwajami i autobusami. Wewnątrz pętli tramwajowej powstały bowiem stanowiska dla autobusów, co znacznie podniesie komfort codziennych podróży.

W międzyczasie w nowohuckich dzielnicach prowadzonych było też wiele mniejszych napraw. Wymieniane były m.in. zwrotnice na węźle Wiadukty czy przejazdy na trasie do Walcowni.

W planach jest modernizacja torowiska na al. Solidarności. Zarząd Infrastruktury Komunlanej i Transportu przygotowuje kompleksowy remont torów. Prace mają się zakończyć najpóźniej w 2021 roku, ale to, kiedy się rozpoczną, zależy m.in. od decyzji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Z aleją Solidarności będzie się przecinać nowy odcinek drogi ekspresowej S7, dlatego nie można rozpocząć prac, dopóki nie będzie znany jej projekt. W przeciwnym razie mogłoby się okazać, że nowe torowisko trzeba byłoby częściowo rozbierać i przebudowywać.

Zanim rozpocznie się gruntowna przebudowa, ZIKiT przeprowadzi więc naprawę, która polegać będzie na wymianie części podkładów, wraz z podbijaniem i szlifowaniem. Prawdopodobnie stanie się to jeszcze w ciągu wakacji, ale będzie zależeć od decyzji radnych miejskich o przesunięciu pieniędzy na ten cel.

Wcześniej, bo jeszcze w połowie lipca tramwaje wrócą po remoncie na ulicę Bieńczycką. Deweloper budujący w pobliżu osiedle przebudowuje tam skrzyżowanie, które m.in. zyska sygnalizację świetlną. ZIKiT wykorzystał czas, kiedy ruch pomiędzy rondami Czyżyńskim i Kocmyrzowskim musiał być wyłączony. Torowisko zostanie naprawione na całym odcinku.

W tym przypadku do wymiany pójdą wszystkie podkłady, a dopuszczalna prędkość będzie mogła wzrosnąć do 50 km/h. Interwencji wymaga też torowisko na ulicy Ptaszyckiego oraz linia prowadząca do Walcowni. Będą remontowane w ciągu najbliższego roku, gdy tylko pojawią się wolne środki.

Najbliższe lata przyniosą też poprawę komfortu podróży na linii na Wzgórza Krzesławickie. Projekt przebudowy torowiska właśnie powstaje, w ramach przygotowywanej przez Zarząd Inwestycji Miejskich przebudowy ulicy Kocmyrzowskiej. W pierwszej kolejności przebudowana zostanie tylko pętla, w której powstaną stanowiska dla autobusów.

Co do przebudowy samej linii decyzje zapadną później – tu również, podobnie jak w przypadku al. Solidarności, miasto musi poczekać na decyzje GDDKiA.

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Katarzyna Pustułka
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także