Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

7. Rajd Polski Historyczny

Od 29 sierpnia do 1 września rozgrywał się 7. Rajd Polski Historyczny – impreza wpisana do kalendarza Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA. W tym roku zawody toczyły się w roku ważnych rocznic: 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz 110-lecia powołania Galicyjskiego Klubu Automobilowego. Równocześnie z rajdem trwał 1. Rajd Polski Nowych Energii, zorganizowany przez Automobilklub Krakowski.

Fot. materiały prasowe / Automobil Krakowski

Organizatorzy przywiązali szczególną uwagę do starannego przygotowania programu i trasy, aby uczestnikom z różnych stron Europy pokazać najbardziej malownicze zakątki Małopolski. W rajdzie wzięło udział około 40 załóg z Austrii, Belgii, Danii, Francji, Hiszpanii, Luksemburga, Łotwy, Polski, Rumunii, Węgier i Włoch.

Jak co roku, ogromne wrażenie na uczestnikach Rajdu Polski Historycznego wywarł start z krakowskiego Rynku Głównego sprzed bazyliki Mariackiej, byli również zachwyceni kameralnym urokiem Wieliczki, z podziwem wypowiadali się o malowniczych trasach. Te czynniki stanowią owocną promocję Krakowa i Małopolski, gdyż relacje z rajdu pojawiają się w europejskich mediach. Między innymi dzięki temu impreza zyskała międzynarodowy prestiż i została wpisana do światowego kalendarza Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA.

 

O prestiżu Rajdu Polski Historycznego świadczy fakt, że wśród startujących było wiele zgłoszeń spoza kraju. Na trasach rywalizowały nie tylko najlepsze polskie załogi w rajdach na regularność, jak mistrzowie Polski w Historycznych Rajdach na Regularność, Stanisław i Anna Postawkowie, czy zeszłoroczni zwycięzcy Rajdu Polski Historycznego, Marcin i Mateusz Stryczakowie, ale także czołowe europejskie pary, z Christianem Crucifixem i Josephem Lambertem na czele. Rok temu zawodnicy mieli do przejechania prawie tysiąc kilometrów, z czego prawie sześćset stanowiły próby Testu na Regularność. Tym razem łączna trasa rajdu wyniosła ponad tysiąc trzysta pięćdziesiąt kilometrów, w tym prawie osiemset to odcinki RT.

Rajd Polski Historyczny jest przeznaczony dla pojazdów, które zostały wyprodukowane nie później, niż do końca roku 1990. Najstarszy zgłoszony samochód Austin Healey Sprite liczy 60 lat. Załogi w takich autach rywalizują ze sobą w bardzo trudnej konkurencji na regularność jazdy. Natomiast w Rajdzie Polski Nowych Energii udział wzięły najbardziej zaawansowane technologicznie samochody elektryczne.

Tegoroczna edycja liczyła 1351 km po górskich i podgórskich drogach południowej Małopolski. Niemal 60 procent stanowiły próby klasyfikacyjne, rozgrywane jako testy regularności jazdy. Krótsze były dystanse dla uczestników rozgrywanego równolegle Rajdu Nowych Energii, w którym oprócz załóg krajowych, pojawili się reprezentanci Francji, Hiszpanii i Włoch. Baza imprezy była ulokowana w Wieliczce, a uroczysty start nastąpił 29 sierpnia przed bazyliką Mariacką na Rynku Głównym. Wcześniej wzdłuż linii A-B wystawiono cenne samochody zabytkowe, należące do krakowskich (i nie tylko) kolekcjonerów. Bezpośrednio po nim rozegrany został pierwszy etap nocny. Trzy kolejne etapy przebiegały z Wieliczki w okolice Gorlic, Bukowiny Tatrzańskiej i Suchej Beskidzkiej. Końcówkę etapu gorlickiego rozegrano nocą, a metę całego rajdu i ceremonię zamknięcia wyznaczono na 1 września w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego na dawnym lotnisku Rakowice-Czyżyny. Również i tam można było podziwiać wystawę wyjątkowo wartościowych pojazdów zabytkowych.

Rozgrywany w tym roku po raz pierwszy Rajd Polski Nowych Energii, był eliminacją FIA E-Rally RegularityCup. Na liście zgłoszeń nie mogło więc zabraknąć jednego z najlepszych w tej dziedzinie, Artura Pruska, który był pilotowany przez innego znakomitego kierowcę w rajdach alternatywnych źródeł energii, Łukasza Nytkę.

Więcej informacji: www.rajdpolskihistoryczny.pl

 

 

7. Rajd Polski Historyczny - plakat

 

 

 

pokaż metkę
Autor: MARGERITA KRASNOWOLSKA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-09-01
Data aktualizacji: 2018-09-01
Powrót

Zobacz także

Znajdź