Miasto Kraków organizatorem Teatru Scena STU

Od 1 stycznia Krakowski Teatr Scena STU ma status miejskiej instytucji artystycznej, tym samym jest ósmym teatrem, którego organizatorem jest Gmina Miejska Kraków.

Miasto Kraków organizatorem Teatru Scena STU
Fot. materiały prasowe / Teatr STU

Krakowski Teatr Scena STU powstał 31 lipca 1997 roku, jako instytucja prowadzona przez wojewodę krakowskiego i Gminę Miejską Kraków. Od początku był kontynuatorem tradycji „Teatru STU”, założonego w 1966 roku przez Krzysztofa Jasińskiego, który do dziś sprawuje nadzór artystyczny nad teatrem. Nieprzerwane kierownictwo tego wizjonera i reżysera nadało teatrowi charakterystyczny rys indywidualności, który go wyróżnia i czyni zjawiskiem rozpoznawalnym na mapie teatralnej miasta.

Teatr w swojej długiej historii przeszedł wiele koniecznych dla przetrwania przekształceń, zmierzyć musiał się z wieloma wyzwaniami, jakie niosła zmieniająca się rzeczywistość gospodarcza, polityczna, społeczna. Ostatnia zmiana – z 1 stycznia tego roku – ułatwi i usprawni zarządzanie teatrem, szczególnie z uwagi na fakt, że siedziba teatru mieści się w lokalu gminnym. Przejęcie nadzoru nad instytucją przez jednego organizatora, który jest właścicielem budynku, z pewnością przyspieszy i uprości procesy decyzyjne związane z prowadzeniem zadań inwestycyjnych (w tym związanych z zakupem wyposażenia) i remontowych, co w bezpośredni sposób przełoży się na komfort dla widzów. Ponadto od swego powstania teatr kojarzony był zawsze z naszym miastem, co podkreśla między innymi jego nazwa Krakowski Teatr Scena STU.

W 2016 roku teatr obchodził 50-lecie istnienia. W ciągu swojej historii Scena STU niezwykle wzbogacała ofertę kulturalną miasta różnorodnymi propozycjami artystycznymi i inicjatywami nie tylko w dziedzinie teatru, ale i plastyki, muzyki, tańca, sztuk audiowizualnych, fonografii, edytorstwa, widowisk plenerowych oraz kultury masowej. W rezultacie teatr STU w różnych okresach swojej historii postrzegany był jako namiastka szkoły teatralnej (studio aktorskie), ośrodek interdyscyplinarnych poszukiwań twórczych (Ochodza), przystań dla niezadomowionych artystów, przyjazne miejsce dla wszelkiego rodzaju debiutów, realizacji nowatorskich pomysłów, wymiany myśli i poglądów oraz spotkań towarzyskich.

Wizerunek teatru i jego markę współtworzyli: aktorzy i reżyserzy – Iwona Bielska, Beata Rybotycka, Anna Tomaszewska, Halina Wyrodek, Krzysztof Globisz, Dariusz Gnatowski, Mikołaj i Andrzej Grabowscy, Boleslaw Greczyński, Włodzimierz Jasiński, Aleksander Krupa, Olgierd Łukaszewicz, Franciszek Mula, Jan Peszek, Jerzy Stuhr, Jerzy Trela, Jerzy Zoń; poeta Leszek Aleksander Moczulski; kierownik literacki Edward Chudziński; plastycy – Anna Wejman, Dorota Ogonowska, Jan Sawka, Eugeniusz Get-Stankiewicz; kompozytorzy – Marek Grechuta, Janusz Grzywacz, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Janusz Stokłosa, Krzysztof Szwajgier i wiele innych wybitnych postaci polskiej kultury. O ciągłości historii i tradycji STU świadczy nie tylko nazwa. „Rodzina STU” nie jest tylko hasłem, określa wielopokoleniową grupę osób, które w ciągu 50 lat wpisały się w historię teatru i dla których obecność w STU była – i jest – jednym z najważniejszych życiowych doświadczeń.

Do „rodziny STU” należy także liczna grupa wiernej publiczności. Teatr szczyci się ok. 98-procentową frekwencją i gra kilkadziesiąt spektakli miesięcznie, a rezerwacje biletów odbywają się nawet z rocznym wyprzedzeniem. Zachęca do tego nie tylko ambitnym repertuarem, na który składają się udane inscenizacje klasyki polskiej i światowej, a wśród nich: „Zemsta”, „Wesele”, „Wyzwolenie”, „Hamlet”, „Król Lear”, „Biesy”, „Szczęśliwe dni” czy współczesnej literatury m.in.: „Inne rozkosze”, „Kolacja na cztery ręce”, „Firma dziękuje” ale także repertuar komediowy czy rozrywkowy, gwarantujący kulturalny odpoczynek na najwyższym poziomie np.: „Przybory Wasowskiego Dom Wyobraźni”, „O psychiatrach, psychologach i innych psycholach,” „Psycho-tera-polityka”. Teatr z powodzeniem mierzy się także z adaptacjami historii ze znanych i cenionych z ekranów kinowych filmów jak „Kogut w rosole” (zbudowany na osi dramatycznej filmowego hitu „Goło i wesoło”) czy najnowsza premiera musicalu „Cabaret”.

Wszystkie te spektakle symbolizują przebytą w ciągu półwiecza drogę: od eksperymentalnej, studenckiej sceny, poprzez kultowy teatr polskiej i światowej kontrkultury, do teatru repertuarowego, ubiegającego się z powodzeniem o miano jednej z najważniejszych scen teatralnych Krakowa.

 

Tagi: teatr, kraków

Pokaż metkę
Autor: MARGERITA KRASNOWOLSKA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Zobacz także
POLECAMY
TELEWIZJA.KRAKOW.PL
PRZEJRZYSTE FINANSE
OTO FOTOKRONIKA MIASTA