Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Kraków blisko mieszkańców

Partycypacja, dialog i współdecydowanie – to priorytety, za którymi Kraków podąża, tworząc i realizując miejskie polityki w poszczególnych dziedzinach. Z jakich nowych narzędzi mogą korzystać krakowianie i krakowianki, aby wyrazić opinię, zgłosić problem, domagać się zmian? W jaki sposób udoskonalane są pozostałe formy zaangażowania mieszkańców, jak na przykład konsultacje społeczne?

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

– Krakowianie i krakowianki powinni być włączani w procesy decyzyjne zapadające w mieście w możliwie najszerszym zakresie, bo to oni najlepiej rozumieją specyfikę swojego sąsiedztwa i znają jego bolączki. Aby to mogło zadziałać, potrzebne są zmiany i konkretne narzędzia, dzięki którym współdecydowanie o mieście będzie łatwiejsze i dostępne dla każdego – podkreśla prezydent Aleksander Miszalski.

Symbolem, który stał się praktyką, a dobrze opisuje wzmocnienie komunikacji na linii miasto – mieszkańcy, jest Ławka Dialogu, czyli otwarte spotkania mieszkańców z prezydentem, władzami miasta i urzędnikami, organizowane w poszczególnych dzielnicach. Ten projekt doczekał się już dwunastu odsłon (Bronowice Wielkie, Opatkowice, Sidzina, Grzegórzki, Wzgórza Krzesławickie, Bieżanów, Płaszów, Czyżyny, Podgórze Duchackie, Zwierzyniec, Bieńczyce, Kliny), a o jego pozytywnym przyjęciu świadczą wyrażane przez mieszkańców oczekiwania dotyczące kontynuacji w postaci kolejnej rundy.

Ławka dialogu

Postulaty, które padają w czasie Ławek Dialogu – każdy może zabrać głos, zadać pytanie lub przedstawić problem, z którym boryka się na co dzień – są następnie analizowane przez miejskie wydziały i jednostki. Relacje z tych spotkań oraz odpowiedzi na pytania i problemy publikowane są na stronie: krakow.pl w zakładce „Dzielnice”. O podejmowanych inicjatywach i najważniejszych działaniach prezydent Aleksander Miszalski informuje na bieżąco również poprzez swoje social media. Odpowiada także na pojawiające się w sieci pytania czy krytykę.

Ławka Dialogu nie jest jedynym pomysłem na tworzenie miasta bardziej obywatelskiego, opartego na dialogu, partycypacji i współpracy z mieszkańcami. Intensyfikacja działań w tym obszarze to jedno z zadań postawionych przed powołanym 1 stycznia Wydziałem Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego.

Nowa magistracka komórka odpowiada m.in. za projektowanie rozwiązań sprzyjających szerszemu włączeniu mieszkańców w procesy partycypacyjne i różne formy dialogu. A w tym obszarze wiele zależy od skuteczności miejskich kampanii informacyjnych – dlatego Kraków będzie częściej niż dotąd wykorzystywać mobilne punkty konsultacyjne, z kolei w mediach miejskich, na elektronicznych ekranach AMS oraz na planszach w BUS TV znajdziemy przystępne informacje o różnych formach zaangażowania się w proces konsultacyjny (ankiety, spotkania, warsztaty, spacery badawcze). Zachęty będą również kierowane za pomocą komunikacji bezpośredniej (SMS) i z wykorzystaniem geotargetowania (informacje celowane do lokalnej społeczności).

To nie wszystko – planowana nowelizacja uchwały o konsultacjach społecznych otworzy nowe możliwości aktywnego udziału mieszkańców we współdecydowaniu o sprawach lokalnych, dotyczących dzielnicy, sąsiedztwa czy osiedla. Kraków zamierza bowiem umożliwić przeprowadzanie referendów dzielnicowych (z ograniczeniem do jednego w roku w danej dzielnicy) oraz uzupełniających je tzw. małych konsultacji. Procesy te obsłuży nowoczesna technologia, tj. sprawdzona w innych miastach platforma do partycypacji obywatelskiej Dedicim, która w przyszłości ma być zintegrowana z aplikacją mKrakow.

Dążenie do wzmocnienia partycypacji na szczeblu najmniejszych wspólnot byłoby niepełne bez zagwarantowania dzielnicom środków finansowych w wysokości umożliwiającej realizację pomysłów i oczekiwań mieszkańców. Poczynając od budżetu na rok 2025, miasto podjęło ważne wieloletnie zobowiązanie – decyzją prezydenta środki wydzielone do dyspozycji dzielnic podwyższono do kwoty 84 mln 226 tys. zł (wzrost o 15 mln zł w stosunku do roku 2024). W ten sposób zaczęła się realizacja planu, który zakłada, że w latach 2025–2029 środki kierowane do budżetów dzielnic wzrosną dwukrotnie.

Ostatni rok przyniósł zresztą na polu partycypacji społecznej kilka rekordów:

  • 1152 projekty zgłoszone w Budżecie Obywatelskim Miasta Krakowa i największą w historii pulę pieniędzy do podziału, bo aż 51 mln zł
  • ponad 60 szkół ponadpodstawowych uczestniczących w Szkolnym Budżecie Obywatelskim i 348 zgłoszonych projektów
  • około 20 tys. wniosków do Planu Ogólnego – tak licznie mieszkańcy odpowiedzieli na kampanię informacyjną i przedłużenie terminu składania uwag.

Nowy Wydział Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego przejął również zadanie prowadzenia Krakowskiego Centrum Kontaktu – dobrze już znanej mieszkańcom infolinii, pod którą można nie tylko uzyskać wskazówki dotyczące załatwiania spraw urzędowych, ale także zgłaszać problemy i pomysły na usprawnienie funkcjonowania miasta. W ostatnim roku za pośrednictwem konsultantów KCK udało się rozwiązać ponad 7,3 tys. spraw oraz zrealizować 736 pomysłów, które zgłosili mieszkańcy.

Portal Otwarte Dane w Krakowie

Z przekonania, że zasoby danych o mieście powinny służyć nie tylko urzędnikom, ale być źródłem wiedzy szeroko dostępnym dla mieszkańców i mieszkanek, powstał i rozwijany jest portal otwartedane.um.krakow.pl. Na bieżąco uzupełniany i aktualizowany serwis umożliwia użytkownikom dotarcie do informacji sektora publicznego, w tym raportów i opracowań na temat rozwoju miasta.

– Jednym z priorytetów nowoczesnej metropolii jest dostępność usług cyfrowych. To ważne, by większość spraw urzędowych krakowianie i krakowianki mogli załatwić elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie. Narzędziem umożliwiającym skoncetrowanie usług miejskich w jednym miejscu jest aplikacja mKraków, której pierwsza wersja jest już dostępna do pobrania – mówi prezydent Aleksander Miszalski.

W obecnej formie aplikacja oferuje dostęp m.in. do harmonogramu wywozu odpadów, rozkładu komunikacji miejskiej i mapy obiektów sportowych. Po zalogowaniu można korzystać także z uprawnień przysługującym posiadaczom Karty Krakowskiej i Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+. Aplikacja będzie na bieżąco rozbudowywana, by poszerzyć katalog miejskich usług dostępnych online – będzie to m.in. wynajęcie roweru miejskiego, zakup biletów do instytucji kultury, udział w konsultacjach społecznych i w budżecie obywatelskim. Dzięki temu mieszkańcy zyskują łatwiejszy, bardziej intuicyjny i scentralizowany dostęp do zasobów miejskich, co znacząco podniesie jakość korzystania z oferowanych przez miasto udogodnień.

Aplikacja mKraków

pokaż metkę
Autor: Małgorzata Tabaszewska
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-05-06
Data aktualizacji: 2025-05-19
Powrót

Zobacz także

Znajdź