Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Parking koło Muzeum Narodowego – obalamy mity

Już niebawem rozpocznie się budowa parkingu podziemnego „Focha" koło Muzeum Narodowego. Obiekt na 150 samochodów ma być gotowy jesienią tego roku.

Za kilka tygodni rozpocznie się budowa parkingu podziemnego koło Muzeum Narodowego. Pod placem u zbiegu alei Trzech Wieszczów, 3 Maja i Focha znajdzie się miejsce na 150 pojazdów. Obiekt, który wybuduje firma MK-BUD powstanie do jesieni tego roku i będzie kosztować około 15 mln zł.

W ostatnim czasie w różnych publikacjach stawiane jest pytanie o sensowność realizacji tej inwestycji. Warto więc zapoznać się z argumentami, które zadecydowały o zaangażowaniu się Miasta w to przedsięwzięcie.

Parking „Focha" ma w pierwszej kolejności obsługiwać Muzeum Narodowe, Bibliotekę Jagiellońską, a także tereny rekreacyjne wokół Błoń. Osoby, które dziś mają problem ze znalezieniem miejsca na postój będą mogły zjechać pod ziemię i wygodnie zaparkować tam swoje auto.

Podobnie jak mieszkańcy peryferyjnych osiedli Krakowa, np. Chełmu czy Olszanicy, którzy pracują w Śródmieściu. Również z myślą o nich budujemy ten parking. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że miejsce, gdzie powstanie obiekt to znakomita lokalizacja przesiadkowa. W parkingu będzie można zostawić samochód, przesiąść się na tramwaj czy autobus i dojechać do praktycznie każdego zakątka Krakowa. Albo  pieszo, czy rowerem z miejskiej sieci KMKBike, w parę minut dostać się do ścisłego centrum.

Decyzję o budowie parkingu koło Muzeum Narodowego poprzedziły między innymi badania przeprowadzone w najbliższym otoczeniu tej lokalizacji, które określiły liczbę osób przyjeżdżających tam samochodem, kierunek,  średni czas postoju , koszt jaki gotowi są ponieść użytkownicy za możliwość parkowania. Między innymi wnioski z tej analizy pozwalają na postawienie tezy, że miasto w żadnym wypadku nie będzie dopłacać do parkingu, a parking nie tylko zarobi na swoje utrzymanie ale także będzie przynosił zyski.

Warto też wiedzieć, że po realizacji parkingu swój wygląd zmieni plac przez gmachem Muzeum Narodowego. Ta sprawa, a także szersza współpraca przy realizacji parkingu jest przedmiotem porozumienia, jaką Miasto podpisało z tą placówką. Plac ma stać się ogólnodostępną przestrzenią publiczną, nawiązującą estetyką do otoczenia. Zgodnie z założeniem, po wybudowaniu parkingu plac przed muzeum będzie miejscem spotkań i wymiany poglądów.

Podsumowując: zaangażowanie się Miasta w budowę parkingu „Focha" to decyzja w pełni przemyślana i odpowiedzialna. U jej podstaw jest polityka parkingowa, realizowana przez samorząd. Decyzję poprzedził szereg analiz, które dowodzą, że ogólnodostępny parking jest w tym miejscu potrzebny, a jego funkcjonowanie jest rentowne nawet w perspektywie uruchomienia podobnych obiektów koło miejskiego stadionu Wisły Kraków.

 

Janina Pokrywa

Dyrektor Wydziału Inwestycji

pokaż metkę
Autor: JANINA POKRYWA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta
Data publikacji: 2014-01-14
Data aktualizacji: 2014-01-14
Powrót

Zobacz także

Znajdź