Komunikacja rozwiń menu

Od 2 marca nowe ceny biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie

Zamiar wzmocnienia oferty i stale rosnące koszty przewozów są głównymi powodami, dla których zaktualizowano taryfę biletową Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Rada Miasta Krakowa podjęła decyzję w tej sprawie 17 grudnia. Nowe ceny będą obowiązywać od 2 marca 2026 r. 

Fot. Tomasz Róg / krakow.pl

Zmiana cen biletów okresowych od 2 marca 2026 r.

Bilety miesięczne imienne mieszkańca

  • na jedną linię: 80 zł normalny / 40 zł ulgowy
  • I strefa: 109 zł normalny / 54,50 zł ulgowy / 98 zł dla firm
  • półroczny: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy
  • półroczny 5+1: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy
  • Studencki roczny – bilet dla studentów, posiadających status Karty Krakowskiej: 470 zł

Ceny biletów miesięcznych mieszkańca od 2 marca 2026 r.

Miesięczne imienne metropolitalne na I, II i III strefę oraz bilety łączone (I+II, II+III, I+II+III)

  • I strefa: 193 zł normalny / 96,50 zł ulgowy / 164 zł dla firm
  • II strefa: 132 zł normalny / 66,00 zł ulgowy
  • III strefa: 132 zł normalny / 66,00 zł ulgowy
  • I i II strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy / 173 zł dla firm
  • II i III strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy
  • I i II i III strefa: 241 zł normalny / 120,50 zł ulgowy / 205 zł dla firm

Ceny biletów miesięcznych ogólnodostępnych od 2 marca 2026 r.

Miesięczne imienne socjalne i aktywizujące

Miesięczny socjalny:

  • I strefa: 30 zł
  • I i II strefa: 50 zł
  • I i II i III strefa: 70 zł

Miesięczny aktywizujący dla osób bezrobotnych:

  • I strefa: 50 zł
  • I i II strefa: 100 zł
  • I i II i III strefa: 140 zł

Zmiana cen biletów jednorazowych i czasowych od 2 marca 2026 r.

Bilety jednorazowe

  • 1 przejazd: 6 zł normalny / 3 zł ulgowy

Bilety czasowe

  • 15-minutowy: 4 zł normalny / 2 zł ulgowy
  • 30-minutowy: 6 zł normalny / 3 zł ulgowy
  • 60-minutowy: 8 zł normalny / 4 zł ulgowy
  • 70-minutowy (łączony z Kolejami Małopolskimi): 10 zł normalny / 5 zł ulgowy
  • 90-minutowy: 9 zł normalny / 4,50 zł ulgowy

Bilety krótkookresowe

  • 24-godzinny (I strefa): 20 zł normalny / 10 zł ulgowy
  • 24-godzinny (I+II+III): 25 zł normalny / 12,50 zł ulgowy
  • 48-godzinny: 40 zł normalny / 20 zł ulgowy
  • 72-godzinny: 55 zł normalny / 27,50 zł ulgowy
  • 7-dniowy (I strefa): 65 zł normalny / 32,50 zł ulgowy
  • 7-dniowy (I+II+III): 80 zł normalny / 40 zł ulgowy
  • weekendowy rodzinny: 25 zł

Ceny biletów jednorazowych od 2 marca 2026 r.


Z kolei w styczniu 2027 r. zostanie wprowadzona kolejna zmiana w taryfie biletowej, nowością ma być taryfa dynamiczna. Pozwoli ona na naliczanie opłaty w zależności od faktycznego dystansu pokonanego przez pasażerów. Rozwiązanie to umożliwi bardziej elastyczne korzystanie z transportu miejskiego, było już pilotażowo testowane.

Najważniejsze zasady taryfy dynamicznej:

  • opłata minimalna 0-3,5 km: 4 zł bilet normalny, 2 zł bilet ulgowy
  • każda rozpoczęta jednostka 500 m powyżej 3,5 km: 0,50 zł normalny, 0,25 zł ulgowy
  • maksymalna opłata za jedną podróż: 9 zł normalny, 4,50 zł ulgowy
  • dzienny limit opłat pasażera: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy

Uwaga! Po osiągnięciu dziennego limitu kolejne podróże będą mogły być realizowane bez dodatkowych opłat.

Proponowane zmiany w taryfie biletowej Komunikacji Miejskiej w Krakowie

Co więcej się zmieni?

Dodatkowo aktualizacja taryfy biletowej obejmie  od 2 marca 2026 r. m.in.:

  • zmianę cen biletów wspólnych 70-minutowych: 10 zł normalny / 5 zł ulgowy
  • zmianę wysokości opłaty dodatkowej za przejazd pasażera bez ważnego biletu: 400 zł
  • wprowadzenie uprawnień do bezpłatnych przejazdów także dla absolwentów szkół podstawowych, którzy w roku ukończenia podstawówki będą mogli skorzystać z nich na podstawie dotychczasowej legitymacji również w okresie wakacji, w oczekiwaniu na otrzymanie legitymacji szkoły średniej
  • wprowadzenie uprawnień do przejazdów ulgowych dla dawców przeszczepu
  • zmiany w zakresie umożliwienia nabywania biletów aktywizujących dla osób bezrobotnych również w kanałach innych niż Punkty Obsługi Pasażerów.

Kraków na tle innych miast w Polsce – porównanie cen na 2026 r.

Po tych zmianach bilety miesięczne w Krakowie będą nadal należały do jednych z najtańszych w skali całego kraju. Na podobnym poziomie ceny biletów miesięcznych sieciowych (109 zł) kształtują się obecnie w innych dużych miastach: Lublinie, Toruniu czy Warszawie, a w 2026 r. mogą być jeszcze wyższe.

Przykładowe ceny biletów miesięcznych w innych miastach (sieć miejska):

  • Katowice: 119 zł
  • Gdańsk: 117 zł
  • Białystok: 130 zł
  • Łódź: 140 zł
  • Poznań: 119 zł
  • Szczecin: 140 zł

Porównanie cen biletów miesięcznych

Skąd zmiana cen?

W ostatnich latach znacząco wzrosły koszty realizacji pracy przewozowej, co bezpośrednio wpływa na konieczność aktualizacji taryfy biletowej. W przypadku linii tramwajowych stawka za jeden kilometr wzrosła w latach 2021–2025 z 16,43 zł do 29,28 zł, czyli o około 78 proc. Podobny trend widoczny jest w transporcie autobusowym – średni koszt jednego kilometra (uwzględniając wszystkie rodzaje pojazdów) wzrósł w tym samym czasie z 7,51 zł do 13,60 zł, co oznacza wzrost o ok. 81 proc.

Proponowane zmiany w taryfie biletowej Komunikacji Miejskiej w Krakowie

Wpływ na to mają, powodowane inflacją m.in.: wyższe koszty energii elektrycznej, ceny paliw, rosnące koszty serwisu i części zamiennych oraz utrzymania i modernizacji infrastruktury komunikacyjnej, a także wzrost wynagrodzeń kierowców i motorniczych.

Proponowane zmiany w taryfie biletowej Komunikacji Miejskiej w Krakowie

Kraków może też pochwalić się inwestycjami w nowoczesny tabor, którego zakup również generuje koszty. Na 625 autobusów wykorzystywanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, co piąty to pojazd zeroemisyjny. Do floty miejskiego przewoźnika dołączy wkrótce dziesięć autobusów napędzanych wodorem. Mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą również podróżować wyłącznie niskopodłogowymi i klimatyzowanymi tramwajami. Znikną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe, co szczególnie ucieszy osoby z ograniczoną mobilnością.

W przyszłym roku ze względu na rosnące koszty realizacji pracy przewozowej oraz planowane wzmocnienia oferty KMK miasto będzie musiało przeznaczyć na transport publiczny – zgodnie z szacunkami – dodatkowe około 100 mln zł ze swojego budżetu. Wprowadzenie zmian w taryfie biletowej pozwoliłoby ograniczyć konieczny wzrost tej kwoty o około 61,3 mln zł, przy jednoczesnym zachowaniu preferencyjnych cen za bilet KMK dla mieszkańców, tak jak to było w ubiegłych latach.

Proponowane zmiany taryfy biletowej KMK mają pozwolić na wyhamowanie wyraźnie pogarszających się przez ostatnie 10 lat relacji osiąganych dochodów do ponoszonych kosztów w transporcie publicznym.

pokaż metkę
Autor: Piotr Subik
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-11-25
Data aktualizacji: 2025-12-18
Powrót

Zobacz także

Znajdź