Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Jaka przyszłość ulicy Kościuszki? Za nami konsultacje

W 2017 roku ma się rozpocząć gruntowna przebudowa ul. Kościuszki, biegnącej w stronę Salwatora, który od lat pełni funkcję centrum przesiadkowego dla mieszkańców aglomeracji krakowskiej. W czwartkowy wieczór odbyły się konsultacje i dyskusja z projektantem Marcinem Kisielem, Szczęsnym Filipiakiem, przewodniczącym Rady Dzielnicy VII i Łukaszem Frankiem z ZIKiT.

Planowany remont ul. Kościuszki wzbudza dużo emocji wśród mieszkańców. Podczas spotkania projektant wskazywał na zmiany, które będą kompleksowe i obejmą m.in. wymianę torowisk, dzięki czemu tramwaje będą jeździć szybciej i ciszej. Mieszkańcy zwracali uwagę na hałas, wibracje i drgania panujące w okolicy obecnie i to, że liczą na znaczną poprawę. Projektanci zapewnili, że zarówno przed jak i po remoncie zostaną dokonane pomiary drgań. – Pod torowiskiem zastosujemy maty antywibracyjne i wibromaty. To powinno wytłumić hałas na ulicy. Jeśli nie będzie poprawy, wprowadzimy inne rozwiązania i poprawimy inwestycję – zapewniali. Wymieniona zostanie także zniszczona nawierzchnia ulicy.

Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT ds. transportu odpowiadał na pytania mieszkańców, którzy chcieli uzyskać jak najwięcej konkretnych informacji na temat planowanych zmian. Wicedyrektor ZIKiT zaznaczał, że celem remontu ul. Kościuszki jest przede wszystkim poprawa przepustowości dla pieszych i tramwajów. Dlatego powstaną nowe przejścia na pieszych, w tym najbardziej dyskutowane przez Most Dębnicki, łączące ul. Zwierzyniecką z ul. Kościuszki.

- Przewidziana budowa przejścia na Moście Dębnickim ma ułatwić życie mieszkańcom poruszającym się pieszo, bo obecnie na drugą stronę al. Krasińskiego można przedostać się tylko przejściem podziemnym – mówił projektant Marcin Kisiel. Część obecnych zwróciła uwagę, że przywrócenie przejścia może zablokować ruch przez Aleje. Pytali, czy jest zasadne. - Pomysł przejścia dla pieszych wyszedł od mieszkańców. Grupa krakowian zgłosiła go 2-3 lata temu do Budżetu Obywatelskiego – odpowiadał mieszkańcom Łukasz Franek.

W ramach inwestycji projektant zaproponował również połączenie pętli tramwajowej z autobusową na Salwatorze. Ten punkt wywołał sporą dyskusję wśród mieszkańców. - Dobra integracja to przesiadki drzwi w drzwi, stąd wprowadzane zmiany – zaznaczał Łukasz Franek. Przebudowa ulicy i torowiska będzie kontynuowana na ul. Zwierzynieckiej, czyli w sumie obejmie trasę od pętli na Salwatorze do Filharmonii.

Jak zaznaczył Łukasz Franek, najważniejszym zadaniem, które stoi przed wykonawcami ul. Kościuszki jest poprawa drożności przejazdu tramwajów, bezpieczeństwo i łatwość przesiadek. - Nieakceptowalne jest to, by tramwaje stały. Tramwaj nie ma prawa być blokowany na ulicy, musi jechać. Druga sprawa to bezpieczeństwo, które mają poprawić podwyższone przystanki, by nie doprowadzać więcej do potrąceń pieszych i pasażerów. Ostatnia rzecz to integracja. Salwator zawsze był punktem przesiadkowym. Dobra integracja to mniej ludzi w samochodach i na ulicach. – stwierdził Łukasz Franek.

Biorący udział w spotkaniu mieszkańcy otrzymali specjalne druki, na których mogli zgłosić swoje uwagi dotyczące planów przebudowy. - My także czekamy na głosy mieszkańców. Frekwencja i ilość zadanych pytań pokazuje, że takie spotkanie było potrzebne i niewykluczone, że zorganizujemy kolejne w tym temacie  – podsumował Szczęsny Filipiak, przewodniczący Rady Dzielnicy VII.

Wczorajsza dyskusja w sprawie koncepcji przebudowy ul. Kościuszki to kolejne konsultacje z mieszkańcami, które zorganizował Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w ramach akcji „Mobilny Kraków”.

pokaż metkę
Autor: KAMIL POPIELA
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-05-20
Data aktualizacji: 2016-05-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź