Przygotuj się na wakacje - poradnik Miejskiego Rzecznika Konsumentów
Zbliżają się wakacje a wraz z nimi czas intensywnego poszukiwania ofert urlopowych. Na co zwrócić uwagę przed wyjazdem, jak zachować się w trakcie wypoczynku, jeśli zauważymy nieprawidłowości, i jak dochodzić swoich praw po powrocie do kraju? Zachęcamy do zapoznania się z naszym przedwakacyjnym poradnikiem. Wskazówek udziela Miejski Rzecznik Konsumentów Jerzy Gramatyka.
1. Przed wyjazdem
Zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy z operatorem turystycznym, warto sprawdzić, jakie dane biuro podróży ma doświadczenie, opinie klientów, czy jest członkiem organizacji branżowej, np. Polskiej Izby Turystyki. – To ważne, bo takie organizacje mają względem swoich członków wysokie wymogi jeśli chodzi o jakość świadczonych usług. Pamiętajmy też, że w momencie reklamacji możemy zawsze powołać się na członkostwo danego biura w organizacji oraz zwrócić się do niej o podjęcie mediacji, dochodzić roszczeń z uwagi na brak realizacji zapisów kodeksu dobrych, zasad w zakresie obsługi klientów itp. Wszystko to może nam zaoszczędzić wiele nerwów i stresu – wyjaśnia Jerzy Gramatyka.
Jednocześnie warto mieć na uwadze, że umowy są często zawierane za pośrednictwem agenta turystycznego, który nie będzie wykonywał umowy. Z tego samego powodu nie bierze też za nie odpowiedzialności. Tym bardziej w takiej sytuacji należy sprawdzić podstawowe informacje na temat biura podróży, które reprezentuje pośrednik. Ponieważ jest to działalność koncesjonowana, dane naszego kontrahenta znajdziemy najszybciej w urzędzie marszałkowskim województwa, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorstwa. Inne potrzebne informacje znajdziemy w odpowiednich rejestrach przedsiębiorców dostępnych on-line, takich jak: KRS, CEIDG itp.
Podpisując umowę z operatorem, zwróćmy też uwagę, jakimi środkami transportu będzie się odbywała nasza podróż: czy są to tanie linie lotnicze czy loty charterowe i w związku z tym, jak dodatkowe obowiązki na nas spoczywają. – Pamiętajmy, że jeśli korzystamy z usług przewoźnika spoza Unii Europejskiej, nie będziemy mogli skorzystać z pomocy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To istotne w sytuacjach, gdy np. zaginie nam bagaż, zostanie uszkodzony lub lot będzie znacznie opóźniony – podkreśla Miejski Rzecznik Konsumentów.
Kolejna sprawa to same warunki pobytu, w tym kategoryzacja hotelu. – Generalna zasada jest taka, że im dalej na południe i wschód Europy, tym standard oferowanych usług jest niższy, dlatego pięciogwiazdkowy hotel w Egipcie może świadczyć usługi na poziomie obiektów skategoryzowanych w Europie Środkowej na trzy gwiazdki – zaznacza Jerzy Gramatyka.
Czytajmy dokładnie wszystkie informacje dotyczące treści umowy. Tym bardziej, że mogą być również zamieszczone w katalogu, rubryce przeczytaj przed wyjazdem, przydatne informacje. Wiedza o języku, walucie i jej kursie, cenach, kulturowości, obyczajowości kraju do którego się wybieramy, to kolejne ważne kwestie, z którymi warto się zapoznać przed wymarzoną podróżą, aby uniknąć nieporozumień i nieprzyjemności i zbędnych wydatków.
– Jeżeli wybieramy się do krajów ogarniętych konfliktami, niepokojami społecznymi, zagrożonymi atakami terroryzmu radziłbym na bieżąco śledzić komunikaty, ostrzeżenia na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych, aby upewnić się, czy nasz cel urlopowy jest bezpieczny – dodaje Miejski Rzecznik Konsumentów.
Konsumenci często zapominają podczas urlopu, że ich pobyt może generować jeszcze inne ukryte koszty. Aby uniknąć przykrej niespodzianki, w postaci np. wysokiego rachunku za telefon, przed planowanym wyjazdem warto udać się do placówki naszego Operatora aby sprawdzić, jakie stawki opłat obowiązują za granicą. – Do maja 2017 r. roku w Unii Europejskiej dostawcy takich usług mogą stosować stawki za tzw. Usługi roamingowe. Są odmienne taryfikowane od opłat krajowych. Szczególnie jeśli chodzi o dostęp dointernetu mobilnego, usługi MMS oraz SMS.Za granicą te stawki są zdecydowanie większe – zaznacza Jerzy Gramatyka. Dlatego przed wyjazdem warto uprzedzić swoich znajomych, aby nie dzwonili do nas na zbędne pogaduszki, ponieważ w wypadku usług roamingowych, płacimy również za połączenia przychodzące.
Planując wczasy, należy też pamiętać o wykupieniu ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków. – Nawet jeśli jesteśmy okazami zdrowia, wykupując takie ubezpieczenie, możemy sobie zaoszczędzić wiele problemów i wydatków. Gwarancja szybkiego dostępu do usług medycznych, w tym specjalistycznych, a w razie konieczności darmowego transportu do kraju to również komfort naszego wypoczynku – podkreśla Jerzy Gramatyka.
2. Podczas pobytu
Jeśli jesteśmy niezadowoleni ze świadczonych usług i chcemy złożyć reklamację, przypilnujmy, aby odbyło się to na piśmie lub drogą elektroniczną. Postarajmy się także udokumentować nieprawidłowości, które zauważamy – mogą to być zdjęcia czy filmy. O ich potwierdzenie warto poprosić pilota wycieczki lub rezydenta biura. Jeżeli inni uczestnicy wycieczki mają podobne zastrzeżenia, dobrym pomysłem jest przygotowanie wspólnej reklamacji.
3. Po powrocie
Wracając do kraju, musimy pamiętać, że aby nasza reklamacja została rozpatrzona musimy złożyć ją w określonym terminie, czyli nie później niż 30 dni od daty zakończenia wycieczki. Reklamacja powinna mieć formę pisemną. Jeśli składamy ją osobiście, poprośmy przedsiębiorcę o pisemne potwierdzenie jej odbioru. To zdecydowanie ułatwi nam dochodzenie swoich praw.