Edukacja rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Konkurs „Krakus” przybliża dzieciom Kraków i uczy współpracy

Uroczystą galą na Wawelu zakończyła się czwarta edycja międzyszkolnego konkursu wiedzy o Krakowie „Krakus”. 9 czerwca (czwartek) laureaci i finaliści – uczniowie klas V i VI szkół podstawowych – odebrali dyplomy i nagrody. W wydarzeniu wzięła udział Zastępca Prezydenta ds. Edukacji i Sportu Katarzyna Król.

„Krakus” to więcej niż konkurs. – Jego siłą jest to, że wiedzę o Krakowie dzieci zdobywają aktywnie, a przy okazji uczą się współpracy i komunikacji z rówieśnikami – mówi Anna Burzyńska, pomysłodawczyni zawodów, nauczycielka w Społecznej Szkole Podstawowej STO nr 4 w Krakowie. 

Konkurs „Krakus” zorganizowano w tym roku po raz czwarty. Wszystko zaczęło się w 2013 r., kiedy pomysłodawcy i organizatorzy konkursu dla uczniów klas III szkół podstawowych „Krakusek” (w tym roku odbywał się on po raz jedenasty) doszli do wniosku, że warto podobne zawody urządzić również dla starszych uczniów, z dwóch ostatnich klas szkoły podstawowej. – „Krakus” zrodził się z niedosytu – opowiada Anna Burzyńska. – Młodsi uczniowie i ich rodzice odczuwali żal, że w czwartej klasie kończy się ta wielka przygoda dzieci z Krakowem, bardzo chcieli, żeby dzieci mogły ją kontynuować w następnych klasach, postanowiliśmy więc zorganizować odrębne zawody dla klas V i VI, bazując na naszych dotychczasowych doświadczeniach.

Pomysł chwycił, z roku na rok konkurs dla starszych uczniów zyskiwał na popularności. Do czwartej edycji „Krakusa”, która właśnie się zakończyła, zgłosiło się 90 klas z różnych szkół podstawowych, także spoza Krakowa. Formuła przewiduje bowiem, że w zawodach biorą udział całe klasy. Po zakończeniu przygotowań w szkołach odbywa się test, który wypełniają uczniowie zgłoszonych do konkursu klas. Ci z uczniów, którzy osiągną najlepsze wyniki, reprezentują swoich klasowych kolegów i koleżanki podczas drugiego etapu – finału, który odbywa się na Wawelu – również w formie testu. Reszta klasy kibicuje swoim przedstawicielom. Zadania testowe są bardzo różnorodne, obejmują zarówno tekst, jak i ilustracje.

Każda edycja konkursu ma swój temat przewodni. W tym roku dzieci poznawały „Kraków żaków i uczonych”. Właściwą rywalizację poprzedzają zajęcia prowadzone w formie lekcji muzealnej i gry terenowej. Ta pierwsza odbywa się na Wawelu, w komnatach zamkowych i w skarbcu. W tym dostojnym otoczeniu uczniowie poznają Kraków, jego zabytki, historię, tradycje i legendy – wiedza przekazywana jest w przystępny sposób, dostosowany do wieku uczestników. Drugie zajęcia odbywają się w terenie – to gra terenowa, w której dzieci otrzymują określone zadania do wykonania, rozwiązują zagadki, szukają śladów dawnych wydarzeń, odnajdują zabytki czy tablice pamiątkowe. To uczy je współpracy w grupach, skutecznego komunikowania się, działania we wspólnym celu. Razem docierają do wyznaczonych miejsc – w tym roku w określonych punktach miasta na dzieci czekali gimnazjaliści, uczniowie Społecznego Gimnazjum nr 7, wielu z nich było w poprzednich latach uczestnikami konkursów, zarówno „Krakusa”, jak i „Krakuska”. Obecność starszych kolegów była dla uczestników gry miłym zaskoczeniem. Gimnazjaliści stali jako informatorzy na wyznaczonych punktach i przekazywali uczestnikom konkursu wiedzę na temat zabytków i historii dotyczącej miejsca, do którego dotarli. Tym razem uczniowie mogli zobaczyć  miejsca związane z uniwersytetem, takie jak m.in. Collegium Maius, Collegium Novum, Collegium Medicum, Panteon Zasłużonych na Skałce, kościół św. Anny, a także zapoznać się z działalnością osób związanych z uniwersytetem, np. Stanisława ze Skarbimierza, Pawła Włodkowica,  Jana z Ludziska, Jana Kantego czy zasłużonego dla miasta, dawnego prezydenta Krakowa – Józefa Dietla.

Oczywiście, w ramach przygotowań do testu uczniowie również dużo czytają (organizatorzy podają listę lektur) i zwiedzają miasto, z nauczycielami i rodzicami. Ci ostatni sami przyznają, że dzięki udziałowi dzieci sporo się dowiadują. Pytania konkursowe są układane na podstawie podanej literatury, lekcji muzealnej i gry terenowej.

Laureaci i finaliści konkursu otrzymują dyplomy i nagrody rzeczowe – m.in. książki i albumy o Krakowie. Anna Burzyńska podkreśla, że poziom konkursu jest niezmiennie bardzo wysoki. – Dzieci prezentują bardzo wysoki poziom wiedzy i zdobywają bardzo dużo punktów. Cieszy też coraz większy udział uczniów spoza samego Krakowa. Dzieci przyjeżdżają do nas często z bardzo małych miejscowości – mówi Anna Burzyńska.

W tym roku wśród finalistów znaleźli się uczniowie z Bibic, Czernej, Czułowa, Rusocic i Radziemic. Pierwsze miejsce zajęły dwie uczennice z Krakowa: Magdalena Błyskosz ze Szkoły Podstawowej nr 93 oraz Joanna Kaniecka ze Szkoły Podstawowej nr 4. Na drugim miejscu znalazło się troje uczniów: Marcel Fabiańczyk (Szkoła Podstawowa nr 138), Szymon Lipień (Szkoła Podstawowa w Kryspinowie) oraz Małgorzata Chowaniec-Drzymuchowska (Szkoła Podstawowa nr 37). Trzecie miejsce zajęło sześcioro uczniów: Emilia Magiera (SP nr 4), Maja Skrzydlewska (SP nr 4), Monika Zielińska (SP w Bibicach), Antonina Nowak (SSP nr 4), Maria Świerczyńska (SSP nr 4) i Kasper Kądziołek (SP nr 50). Wyróżnienia I lub II stopnia przyznano 25 uczniom.

Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa oraz Wydział Historyczny Uniwersytetu Pedagogicznego. Organizatorami są Zamek Królewski na Wawelu oraz Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 STO im. Juliusza Słowackiego.

pokaż metkę
Autor: MAŁGORZATA TABASZEWSKA
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-06-09
Data aktualizacji: 2016-06-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź