Inspiracje - druga scena Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje
Jedną z głównych idei Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje jest prezentacja artystów z różnych stron świata, którzy czerpiąc bezpośrednią inspirację z muzyki tradycyjnej potrafią wyrazić swoją fascynację współczesnym językiem – mądrym i zrozumiałym dla szerokiego kręgu słuchaczy. Wyrazem takiej fascynacji będzie jedna z dwóch festiwalowych scen – Inspiracje, która stanowi przykład szukania własnego muzycznego głosu pozostającego w zachwycie nad muzyką tradycyjną, ale też sięgającego po współczesne środki artystycznej wypowiedzi. Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach od 5 do 8 lipca i będzie wyjątkowym spotkaniem tradycji z nowoczesnością, a występy artystów odczytamy w kontekście Listy Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO.
Scena Inspiracje to wyraz niesłabnącego natchnienia płynącego z przeszłości, a zarazem potrzeba indywidualnej ekspresji, własnej emocji. Dzięki odwoływaniu się do szeregu muzycznych stylów i gatunków – także do nowoczesnych środków artystycznego wyrazu – a czasami także dzięki wizjonerskiemu łączeniu w jedno rozmaitych tradycji (bywa, że pochodzącymi z odległych zakątków świata) staje się atrakcyjna dla słuchaczy, komunikatywna, wielobarwna. Nie traci przy tym naturalności, emocjonalności i silnych związków z tradycją. Bywa ona zazwyczaj wyrazem szczególnej wrażliwości, ale też odwagi i pomysłowości twórców. Jest bowiem zazwyczaj autorską, głęboko przemyślaną artystyczną wizją – czasami skłaniającą do zadumy, czasami do bezpretensjonalnej zabawy.
Tę głęboką mądrość sceny Inspiracje - filozofię, która pełnymi garściami czerpie z dokonań przodków, oddając im szacunek poprzez własną w pełni autorską współczesną interpretację, najlepiej uobecniać będą na Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje 2017:
- Gulaza (5 lipca, g. 21 Kościół Św. Katarzyny), odwołujący się do pasjonującego dziedzictwa pieśni jemeńskich kobiet;
- Jorgos & Antonis Skolias (5 lipca, g. 23.30, Strefa, Ul. Św. Tomasza 31), w programie „Kolos”, w rodzinnym dialogu i improwizacji, we własnej wizji muzyki świata;
- Katarína Máliková / Pustvopol (6 lipca, g. 18, Kościół Św. Katarzyny), znakomita i zachwycająca, młoda słowacka artystka;
- Gurdjeff Ensemble (6 lipca, g. 19.30, Kościół Św. Katarzyny), zespół sięgający do twórczości kompozytora, etnomuzykologa i księdza Komitasa Vardapeta ;
- Pulkkinen - Räss - Sadovska (6 lipca, g. 22.15 Strefa, Ul. Św. Tomasza 31), fascynujące trio wybitnych pieśniarek z Finlandii, Szwajcarii i Ukrainy;
- Sutari (6 lipca, g. 23.30, Strefa, Ul. Św. Tomasza 31), jedna z rewelacji polskiej sceny folkowej ostatnich lat w premierowym programie z nowej płyty „Osty”;
- Karolina Cicha & Bart Pałyga (7 lipca, g. 19, Plac Wolnica), cenieni nie tylko na folkowym rynku artyści z materiałem z nowego albumu „Płyta tatarska”;
- Elida Almeida (7 lipca, g. 20.15, Plac Wolnica), dynamiczna i liryczna wokalistka z Wysp Zielonego Przylądka;
- Joanna Słowińska, pierwsza dama polskiego folku i projekt Archipelag_2 z gościnnym udziałem fińskiej pieśniarki Outti Pulkkinen (7 lipca, g. 21.30, Plac Wolnica);
- Ania Broda (8 lipca, g. 19, Alchemia, Ul. Estery 5), artystka znana z kapeli Brodów przedstawi utwory z Warmii z jej pięknej płyty „Thousand Lakes”;
- Dikanda (8 lipca, g. 20.15, Plac Wolnica), jeden z najbardziej dynamicznych przedstawicieli polskiego etno, zawsze świetnie przyjmowany podczas koncertów.
Dziś dźwięki otaczają nas ze wszystkich stron. Niewiele jednak jest w tym powszechnym szumie prawdziwie przejmującej muzyki. Również dlatego, również po to jest Festiwal EtnoKraków/Rozstaje. Po to, by znaleźć dobre miejsce dla tej twórczości, która często nie może się przebić do uszu słuchaczy – a jest tego godna. Ale i po to, by słuchaczom zaoferować twórczość komunikatywną, pełna wdzięku i blasku, a przy okazji jakże odległą od komercyjnej, popowej sztampy.