Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Balet triadyczny w ICE Kraków

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Krakowskie Biuro Festiwalowe – operator Centrum Kongresowego ICE Kraków – oraz Dom Norymberski, zapraszają na wyjątkowe wydarzenie: „Balet triadyczny”. Dwa spektakle współczesnej wersji arcydzieła Oskara Schlemmera będzie można zobaczyć w Centrum Kongresowym ICE Kraków 20 i 21 października.

W Roku Awangardy polska publiczność będzie miała niezwykłą okazję zobaczyć jedną z najważniejszych inscenizacji teatralnych w historii sztuki. To niezwykłe wizualne wydarzenie, uczta i gratka dla wielbicieli Bauhausu, tańca, teatru i sztuk performatywnych. Zrekonstruowany w przekształconej wersji choreograficznej Gerharda Bohnera „Balet triadyczny”, został przygotowany w 2014 r. w Monachium przez Bayerisches Staatsballett we współpracy z Akademie der Künste w Berlinie. Fenomenalna przebudowa choreografii baletu dokonana przez Bohnera, jak i wybitne rekonstrukcje kostiumów baletowych do spektaklu – poprzedzone wielomiesięcznymi badaniami interdyscyplinarnego zespołu na Akademie der Künste – doprowadziły do powstania jednego z najwybitniejszych przedsięwzięć sztuki baletowej ostatnich dekad. Ten wyjątkowy, nowoczesny, obchodzący się bez akcji i klasycznej narracji spektakl, pokazywany był na całym świecie. Za każdym razem cieszy się stuprocentową frekwencją widowni, niezależnie od szerokości geograficznej.

Oskar Schlemmer – niemiecki malarz, plastyk, tancerz, choreograf, reżyser, pedagog i poeta należy do najważniejszych twórców europejskiej awangardy XX w. Interdyscyplinarne założenia, charakterystyczne dla wszystkich twórców Bauhausu, do którego Schlemmer należał w latach 1921–1929, znaleźć można w wielu jego pracach. Fazy przejściowe pomiędzy poszczególnymi mediami są płynne i w niezwykły sposób łączą się w jego dziele totalnym, jakim był „Balet triadyczny”. Tańcowi ekspresyjnemu oraz klasycznemu baletowi Schlemmer przeciwstawiał się wprowadzając nowe pomysły, których odpowiedniki znaleźć można było tylko w pewnych produkcjach Baletów rosyjskich Diagilewa, dla których kostiumy czy scenografię projektowali tacy artyści, jak Natalia Gonczarowa, Michail Larionow czy Pablo Picasso. Jedynym, który, tak jak Schlemmer, projektował spektakle baletowe jako jednorodnie dzieła, był Fernand Leger („La Creation du Monde” 1923, „Le Ballet Mécanique” 1924).

Publiczne spektakle „Tańca triadycznego”, jak ten w 1922 r. w Teatrze Württemberskim w Stuttgarcie, należały do rzadkości. Z pierwotnych 18 kostiumów została tylko połowa i nie zachował się żaden materiał filmowy z zapisem ówcześnie granych przedstawień. Można je sobie wyobrazić – dzięki fotografiom poszczególnych scen, recenzjom oraz precyzyjnym notatkom Schlemmera. Chociaż pierwsza rekonstrukcja, która między innymi powstała w oparciu o tańce Bauhausu, została wykonana dopiero w 1968 r., już od początku lat 60. artysta był uważany nie tylko za ważnego przedstawiciela modernizmu w dziedzinie sztuk wizualnych i malarstwa, lecz także za rewolucyjnego i nowatorskiego scenografa. W 1970 r. dawna uczennica Mary Wigman, Margaret Hastings, zrekonstruowała po raz pierwszy „Balet triadyczny”, dalsze rekonstrukcje wykonali: Gerhard Bohner  w 1977 r. w Berlinie i Debra McCall w 1982 r. w Nowym Jorku.

Przestrzenne projekty kostiumów i swoje doświadczenia tancerza przełożył Schlemmer już w 1923 r. na malarstwo, widoczne między innymi w obrazach: „Tancerka” (1922), który znajduje się w Pinakothek der Moderne w Monachium oraz „Sala odpoczynku” (1925) i „Tancerz” (1923) – znajdujące się w zbiorach Galerii Narodowej w Stuttgarcie. Z ich wertykalnymi i horyzontalnymi kompozycjami, ruchomym motywem postaci na pierwszym planie, równoległym do obrazu przedstawieniem figury i perspektywiczną konstrukcją podłogi, zapowiadają choreograficzne idee Schlemmera.

Przedstawienia w Centrum Kongresowym ICE Kraków towarzyszą zamknięciu prezentacji w Cricotece dzieł Oskara Schlemmera i Tadeusza Kantora „Schlemmer|Kantor”.

 

Oskar Schlemmer Balet triadyczny, występ gościnny Bayerisches Staatsballett, Monachium

Centrum Kongresowe ICE Kraków, ul. Konopnickiej 17

20 października 2017, godz. 20.00

21 października 2017, godz. 19.00

Ceny biletów: 50 zł, 30 zł

Bilety dostępne od 8 września 2017 na stronie: www.eventim.pl oraz w punktach InfoKraków (od godz. 10.00)

 

Wsparcie finansowe: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej

Organizator: Cricoteka – Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego, Dom Norymberski

Współorganizator: Krakowskie Biuro Festiwalowe, operator Centrum Kongresowego ICE Kraków

Partnerzy: Ballettstiftung Heinz Bosl, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Goethe-Institut w Krakowie, Konsulat Generalny Niemiec w Krakowie

Patron medialny: Radio Kraków

 

Balet triadyczny - plakat

pokaż metkę
Autor: KBF
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-09-07
Data aktualizacji: 2017-09-11
Powrót

Zobacz także

Znajdź