Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

O!Lśnienia – zagłosuj w plebiscycie Onetu i Miasta Kraków

Wystartowało głosowanie w plebiscycie O!Lśnienia. Nominacje do nagród kulturalnych Onetu i Miasta Kraków dla artystów za 2018 rok poznaliśmy w programie Katarzyny Janowskiej „Rezerwacja”. Głosowanie trwa do 24 lutego. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas uroczystej gali, która 1 marca odbędzie się w Centrum Kongresowym ICE Kraków i będzie transmitowana w Onecie oraz w Canal+.

Fot. olsnienia.onet.pl

O wynikach zadecydują internauci, którzy do 24 lutego na stronie internetowej olsnienia.onet.pl mogą oddać głos w siedmiu kategoriach konkursowych: Film, Literatura, Sztuki wizualne, Muzyka popularna, Muzyka klasyczna i jazz, Teatr oraz Serial. Ostatnia z nich pojawia się w plebiscycie po raz pierwszy. Nagrody zostaną przyznane za najważniejsze artystyczne wydarzenia 2018 roku. Osoby, które mają szansę na ich uzyskanie, to twórcy, których świeżość spojrzenia, talent oraz warsztat lśniły najjaśniej.

– O!lśnienia zyskały w tym roku mocnego partnera: Miasto Kraków, które jest współorganizatorem trzeciej edycji nagród. Cieszę się ogromnie, bo Kraków to przede wszystkim miasto kultury, a także moje miasto. Wręczenie odbędzie się w reprezentacyjnym Centrum Kongresowym ICE Kraków, a organizacyjnie wspiera nas Krakowskie Biuro Festiwalowe. Taki sojusz to, w moim przekonaniu, wsparcie dla artystów i szerzej dla kultury. O nominowanych będziemy pisać codziennie podczas trwania plebiscytu – mówi Katarzyna Janowska, redaktor naczelna Onet Kultura.

– To także chyba najbardziej demokratyczna nagroda kulturalna w Polsce, bo zwycięzców wybierają internauci. Artysta, który zdobędzie najwięcej głosów ze wszystkich, otrzyma nowy model mazdy 3. Po raz pierwszy przyznamy nagrodę specjalną dla ambasadora kultury. Nazwisko poznamy, podczas gali 1 marca, która będzie transmitowana w Onecie i Canal+. To kolejny partner, tym razem telewizyjny, który dołączył do wydarzenia – zaznacza Janowska.

– Kraków jest miastem, które daje nieskrępowaną wolność artystyczną. Podczas organizacji wydarzeń realizowanych przez Krakowskie Biuro Festiwalowe również kierujemy się taką polityką: oczekiwania odbiorców są niezwykle istotne, co roku je badamy, jednak jako instytucja kultury jesteśmy odpowiedzialni za tworzenie projektów, które dostarczają nie tylko niezapomnianych doznań, ale przede wszystkim edukują, poszerzają horyzonty, łamią schematy. Przyznawane jest tutaj kilkadziesiąt branżowych nagród i stypendiów, dających szanse artystom na tworzenie kolejnych dzieł, wykorzystywanie przestrzeni publicznej dla wydarzeń artystycznych. Decyzja o zaangażowaniu KBF i Centrum Kongresowego ICE Kraków, którego jesteśmy operatorem, w organizację Gali O!lśnień była więc dla nas oczywista – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

– Dzięki konsekwentnie budowanej marce Krakowa – miasta kultury działa tu szereg dynamicznie rozwijających się instytucji i cenionych liderów polskiego życia kulturalnego. Współpraca Miasta Krakowa i Onetu w zakresie organizacji Gali jest także zbieżna z polityką kulturalną miasta, zawartą w Strategii Rozwoju Krakowa „Tu chcę żyć. Kraków 2030” – dodaje Helbin.

Do nagród O!Lśnienia są nominowani polscy artyści, których dzieła zostały wydane lub wyprodukowane w ubiegłym roku w Polsce, lub którzy odnieśli spektakularny, międzynarodowy sukces. Nominacje mogą otrzymać też twórcy zagraniczni, pracujący z polskimi artystami. Listę nominowanych, na podstawie rekomendacji krytyków, przygotowała wraz z Katarzyną Janowską redakcja Onet Kultura.

Zwycięzców poznamy 1 marca o godz. 20.00 podczas transmisji gali na stronach portalu onet.pl oraz w Canal+. Wręczenie nagród, koncert Natalii Przybysz i dyskusja o tym, jaka będzie kultura przyszłości, odbędą się w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Nominowani w plebiscycie O!Lśnienia:

FILM

  • Olga Chajdas, „Nina” (Film It)
    Za dojrzały, błyskotliwy i spełniony pod każdym względem debiut, opowieść o odważnej  miłości wymykającej się tabu obyczajowym i społecznym.
  • Wojciech Smarzowski, „Kler” (Kino Świat)
    Dla najodważniejszego reżysera w Polsce, który wypowiedział głośno to, o czym wielu bało się mówić nawet szeptem. Poruszył opinię publiczną i miejmy nadzieję, sumienia.
  • Paweł Pawlikowski, „Zimna wojna” (Kino Świat)
    Za maestrię w reżyserii, sposób opowiadania o uczuciach i historii, który trafia do widzów na całym świecie, za bycie ambasadorem polskiego filmu i kultury.

LITERATURA

  • Marek Bieńczyk, „Kontener” (Wielka Litera)
    Za osobistą, ale nie ekshibicjonistyczną, subtelnie autoironiczną opowieść o odchodzeniu matki, która zmusza czytelnika do postawienia sobie podstawowych pytań.
  • Zyta Rudzka, „Krótka wymiana ognia” (W.A.B.)
    Za opowieść o erotycznych przygodach starzejącego się, kobiecego ciała i ciągle młodego serca i umysłu. Za stworzenie języka łączącego elementy gwary i prywatnych kodów językowych, oddającego przeżycia bohaterek i ich historię.
  • Szczepan Twardoch, „Królestwo” (Wydawnictwo Literackie)
    Za znakomitą kontynuację bestsellerowego „Króla”, za odwagę w pisaniu o polskim antysemityzmie i Holokauście, za opowieść o wojnie i przetrwaniu z punktu widzenia kobiety.

MUZYKA KLASYCZNA I JAZZ

  • Jakub Józef Orliński, „Anima sacra” (Erato/Warner Classics)
    Za oszałamiający debiut na międzynarodowych scenach muzycznych.  Artysta z dnia na dzień stał się ulubieńcem zarówno klasycznej publiczności filharmonii, jak i odbiorców YouTube’a.   
  • Aga Zaryan, „High&Low” (Warner Music)
    Za płytę dojrzałą emocjonalnie, muzycznie wyrafinowaną i jednocześnie odpowiedzialną społecznie. Autorką tekstów jest wokalistka. Dzięki temu kompozycje nabierały osobistego charakteru.
  • Daniel Cichy i zespół Polskiego Wydawnictwa Muzycznego za projekt „100 na 100”
    11 listopada 2018 roku, w 11 salach koncertowych w Polsce i na 11 estradach na świecie zabrzmiało 100 utworów polskich kompozytorów. Ponad 1600 minut muzyki, przez 22 godziny wykonały najlepsze polskie orkiestry i najwybitniejsze formacje specjalizujące się w interpretacji muzyki współczesnej.

MUZYKA POPULARNA

  • Katarzyna Nosowska, „Basta” (Kayax)
    Za płytę osobistą, ale będącą jednocześnie manifestem przeciw przemocy istotnym dla wielu kobiet; za odważny zwrot w stylistyce i warstwie tekstowej.
  • Behemoth, „I Loved You At Your Darkest” (Mystic Production)
    Za możliwość obcowania z doskonale precyzyjną, ekstremalną muzyką, którą zespół od lat eksportuje z powodzeniem na cały świat. Jest ciężko, szybko i różnorodnie.
  • Rosalie., „Flashback” (Alkopoligamia)
    Za jedno z największych zaskoczeń minionego sezonu. Rosalie pokazała, że na naszej scenie jest miejsce na alternatywne R&B, nawet to zaśpiewane po polsku.

TEATR

  • Krystyna Janda, „Zapiski z wygnania” (Teatr Polonia)
    Za wielką poruszającą kreację w spektaklu opowiadającym o wypędzeniu polskich Żydów w Marcu'68, w spektaklu odsłaniającym dawny i dzisiejszy antysemityzm.
  • Weronika Szczawińska, „Genialna przyjaciółka” (Wrocławski Teatr Współczesny)
    Za feministyczny spektakl będący pierwszą polską adaptacją prozy Eleny Ferrante; za opowieść o walce z męską dominacją i nierównościami klasowymi, za refleksję na temat aspiracji i rozczarowań kobiet.
  • Krzysztof Warlikowski, „Wyjeżdżamy” (Nowy Teatr w Warszawie)
    Za melancholię, wzruszenia, ale i humor na przekór śmierci; za wspaniałą grę zespołu aktorskiego, w którym każda z gwiazd Nowego kreuje swój fragment spektaklu.

SZTUKI WIZUALNE

  • dyrektor Dariusz Stola i zespół Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
    Za konsekwentny program Muzeum Historii Żydów Polskich i jego walory edukacyjne ze szczególnym wskazaniem wystaw „Obcy w domu. Wokół Marca'68” i „W Polsce króla Maciusia. 100-lecie odzyskania niepodległości”.
  • Agnieszka Polska, video instalacja „The Demon’s Brain”
    Za pracę na temat odpowiedzialności i możliwości jednostki zderzającej się z globalnymi procesami zmian; za namysł nad teologią chrześcijańską, ale i sztuczną inteligencją i ekologią.
  • Magdalena i Gaweł Kownaccy, Krakowski Salon Sztuki
    Za ożywienie krakowskiego środowiska artystycznego i nadanie nowego znaczenia historycznemu miejscu. Za zorganizowanie wystawy, która stała się powodem do refleksji i dyskusji na temat tożsamości artysty, tożsamości miasta i rynku sztuki.

SERIAL

  • Krzysztof Skonieczny i Jakub Żulczyk, „Ślepnąc od świateł” (HBO)
    Za doskonałe przełożenie powieści na język filmu oraz stworzenie wyrazistych bohaterów i obrazu współczesnej Warszawy - jednocześnie brutalnego i nasyconego poezją.   
  • Jan P. Matuszyński i Leszek Dawid, „Nielegalni” (Canal+)
    Za reżyserię serialu zrealizowanego z międzynarodowym rozmachem, opowiadającego o życiu agentów, ciężarze podwójnej tożsamości i splocie świata przestępczego i polityki.
  • Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska, „1983” (Netflix)
    Za reżyserię pierwszego polskiego serialu dla światowej platformy Netflix, za wykreowanie sugestywnego i wciągającego świata alternatywnej historii Polski.

Tegoroczny plebiscyt jest trzecią edycją konkursu O!Lśnienia! Rok temu zwyciężyła Natalia Nykiel (dzięki płycie „Discordia”). Laureatami w pozostałych kategoriach byli: Film - Dorota Kobiela i Hugh Welchman za animację „Twój Vincent”, Muzyka poważna - Piotr Orzechowski/Pianohooligan za płytę „24 Preludes&Improvisations”, Teatr - Jan Klata za „Wesele” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Sztuka - Marta Frej za artystyczne memy.

Współorganizatorami O!Lśnień są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Centrum Kongresowe ICE Kraków. Canal+ jest partnerem telewizyjnym, a polska edycja magazynu „Vogue” - patronem medialnym. 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2019-02-01
Data aktualizacji: 2019-02-08
Powrót

Zobacz także

Znajdź