Lekcja romantyzmu, czyli Musica ars amanda
Koncerty w Muzeum Lotnictwa Polskiego to ukłon w stronę młodszej publiczności, dla której są one nie tylko przeżyciem natury estetycznej, ale i wydarzeniem edukacyjnym. Dzisiaj, o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Gila Raveha wystąpi w ramach cyklu koncertów symfonicznych dla młodzieży licealnej – Musica ars amanda.
Tegoroczna odsłona tej serii, zatytułowana „Z historii muzyki”, porządkuje informacje o muzycznych stylach i epokach, przypominając ich najważniejszych przedstawicieli. Część muzyczną repertuaru marcowej odsłony, „W świecie romantyzmu”, uzupełni prelekcja dra Krzysztofa Cyrana, teoretyka muzyki krakowskiej Akademii Muzycznej.
Okres romantyzmu, który w historii muzyki obejmuje cały XIX wiek, jest tak dalece zróżnicowany i obfity w nowe zjawiska i tendencje, że wymagał dogłębnego przestudiowania i muzycznej analizy. Dlatego też po styczniowych koncertach z serii Musica ars amanda, podczas których wykonywane były dzieła Carla Marii von Webera, Hectora Berlioza, Fryderyka Chopina czy Franza Schuberta, nastąpić musi osłona druga, prezentująca zjawiska dojrzałej fazy tej epoki. Podczas najbliższych koncertów będą więc wykonywane utwory reprezentatywne dla takich tendencji romantyzmu, jak muzyka instrumentalna nawiązująca do wzorców klasycznych i autonomiczna wobec zewnętrznych treści oraz przeciwnie – podporządkowana programowi literackiemu. W programie znalazły się zatem „Uczeń czarnoksiężnika” Paula Dukasa, „I Koncert wiolonczelowy a-moll” Camille’a Saint-Saënsa, wstęp do „Tristana i Izoldy” Richarda Wagnera oraz I część „IV Symfonii” Johannesa Brahmsa.
W ramach nagrody III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego z 2018 roku, przed krakowską publicznością wystąpi 22-letnia wiolonczelistka koreańskiego pochodzenia, zwyciężczyni wspomnianego współzawodnictwa – Hayoung Choi. Artystka urodzona w Europie, kształciła się w Korei Południowej, a następnie w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Na swoim koncie ma ponadto laury w międzynarodowych konkursach wiolonczelowych: im. Johannesa Brahmsa w Austrii, Antonio Janigro w Chorwacji czy Justusa Dotzauera w Niemczech. Konkurs im. Pendereckiego, którego program obejmował repertuar od baroku po współczesność, łącznie z kompozycjami jego patrona, stał się przełomowym w jej karierze, zaś „I Koncert wiolonczelowy” Saint-Saënsa pozostaje ulubiony od wielu lat i doczeka się wreszcie wykonania z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej.