Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

18. Sacrum Profanum: przychodzi Adonis na festiwal

Czy kult ciała może istnieć w muzyce? Wspólnym mianownikiem dla młodych muzycznych adeptów oraz stałych bywalców siłowni są nużące ćwiczenia. Nie od dziś wiadomo, że droga do artyzmu wiedzie przez znój kolejnych powtórzeń. Premiera „Adonis Gamut” w wykonaniu Barbary Kingi Majewskiej i Marcina Maseckiego już dziś na platformie PLAY KRAKÓW w ramach 18. edycji Sacrum Profanum.

Fot. materiały prasowe / KBF

Barbara Kinga Majewska i debiutujący na festiwalu Sacrum Profanum Marcin Masecki proponują niecodzienne spojrzenie na wykonawstwo czy na muzykę w całości, zapraszając nas do sali ćwiczeniowej, w której wysłuchamy repertuaru nieobecnego w salach koncertowych. Ich „Adonis Gamut” jest poświęcony ćwiczeniu, trenowaniu mięśni, nie zaś muzyce po prostu. Czy to kolejny koncert podejmujący temat muzyki i sportu? Bynajmniej!

Według mitu młody i piękny Adonis, lekceważąc miłość zakochanej w nim Afrodyty, wybiera polowanie. Za karę bogowie zsyłają na niego potężnego odyńca, który rozszarpuje mu krocze. Adonis umiera. Afrodyta miała ostrzec Adonisa przed pościgiem dzikich zwierząt, ten jednak zignorował ją – i został ukarany za pychę i przedkładanie biegania z łukiem po lesie nad miłość. Dziś kompleksem Adonisa nazywane jest występujące u młodych mężczyzn zaburzenie psychiczne, polegające na subiektywnym poczuciu posiadania niewystarczającej masy mięśniowej.

Majewska i Masecki stawiają pytanie o status ćwiczeń w hierarchii utworów muzycznych i rolę repetycji w drodze do jednego, niepowtarzalnego wykonania oraz w budowaniu tożsamości artysty. Będą zatem ćwiczyć – gamy i pasaże, tryle, biegniki, pochody tercji, kwart, kwint i oktaw. Powrót do wspólnego wszystkim muzykom repertuaru czasów młodości zakłada nostalgię za ciałem, które jeszcze nie zna muzyki. To jednocześnie rzadka okazja do wysłuchania repertuaru z XVIII, XIX czy początku XX wieku (w tym pieśni Richarda Straussa i Josepha Haydna) na festiwalu muzyki współczesnej, a zarazem ukłon w stronę pierwszych edycji Sacrum Profanum.

Barbara Kinga Majewska / Marcin Masecki – „Adonis Gamut” * (2020) 60’ [premiera światowa]


opracowany na podstawie:

  • Bernhard Lüdgen – „Die Kunst der Kehlfertigkeit” (1902) wybór
  • Manuel Garcia – „L’Art du chant” (1841) wybór
  • Antonio Benelli – „Regole per il canto figurato” (1841) wybór
  • Domenico Crivelli – „Instructions and Progressive Exercises” (1841) wybór
  • Carl Czerny – „École de la vélocité” op. 299 (1833-38) wybór
  • Zbigniew Drzewiecki, Jan Ekier, Jan Hoffman, Adam Rieger – „Gamy i pasaże” (1956-2017) wybór
  • Richard Strauss – „Frühlingsfeier (Adonis)” op. 56 nr 5 (1906)
  • Joseph Haydn – „The Shepherd Adonis” (1792)

wykonawcy:

  • Barbara Kinga Majewska – głos
  • Marcin Masecki – fortepian

* zamówienie festiwalu Sacrum Profanum

Projekt realizowany we współpracy z Bôłt Records.

Pełny program festiwalu na stronie internetowej sacrumprofanum.com. Bilety i karnety dostępne są na platformie playkrakow.com.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-11-18
Data aktualizacji: 2020-11-18
Powrót

Zobacz także

Znajdź