Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

„Norma” Vincenza Belliniego online

Uznawana za szczytowy punkt romantycznego bel canta opera Vincenza Belliniego – „Norma”, w reżyserii Laco Adamika i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka, będzie emitowana online już 18 kwietnia, o godz. 18.30, na platformie PLAY KRAKÓW. Spektakl zarejestrowano w 2018 roku w Operze Krakowskiej.

Fot. materiały prasowe

„Norma” to dwuaktowa opera tragiczna Vincenza Belliniego, napisana do libretta Felice Romaniego, inspirowanego sztuką „Norma czyli dzieciobójczyni” Alexandre Soumeta. Światowa premiera dzieła odbyła się 26 grudnia 1831 r. w Mediolanie, na deskach La Scali. Główną bohaterką opery jest arcykapłanka galijskich druidów, która poprzez miłość rzymskiego prokonsula Polliona zdradza nie tylko religię, ale i swój lud – gnębiony przez rzymską okupację. To opowieść o trudnej miłości dwóch nieprzystających do siebie światów z konfliktem cywilizacyjnym w tle – jak podaje reżyser, Laco Adamik.

Libretto autorstwa Felice Romaniego czerpie inspiracje z mitologii starogermańskiej, która przeniesiona zostaje na grunt galicyjski. Osią dramaturgiczną jest konflikt pryncypium porządku i władzy, reprezentowanego przez najeźdźców i pryncypium miłości i życia, uosabianego przez Normę.

Muzyka w dziele podąża za dramaturgią. Wypełniają je rozłożyste, pełne ekstatycznych emocji i koloratur arie, na czele z najbardziej znaną błagalną pieśnią o pokój – Casta Diva z pierwszego aktu. Orkiestra pełni tutaj drugoplanową rolę. Dominują recytawy accompagnato, pełne niespodziewanych i wyszukanych modulacji. Richard Wagner upatrywał w „Normie” związków z kreacjami Christopha Willibalda Glucka i Gaspara Spontiniego. Zdaniem niemieckiego kompozytora w sztuce pieśni Belliniego sportretowane zostały klarownie wszystkie fazy namiętności. W toku historii po dzieło sięgali wybitni twórcy. Fragmenty opery wykorzystał m.in. Giuseppe Verdi w Traviacie. Na podstawie dzieła Henryk Ibsen napisał swoją sztukę „Norma czyli miłość polityka”, będącą parodią pierwowzoru.

Odsłona reżyserska Laco Adamika akcentuje uniwersalizm i aktualność opowieści. Twórca hołduje klasycznym wzorcom i skupia się na historii prywatnej bohaterów: „(...)Próbuję kontynuować mój eksperyment formalny. Opowiadam klasycznie. Nachylam się do dzieła. Ascetycznie go traktuje, z pietyzmem. To dialog artystyczny między mną, a publicznością dzisiaj”. W interpretacji Laco Adamika problemy władzy i zniewolenia narodu są tłem dla wielkiego dramatu namiętności bohaterów. Miłość i zdrada, zazdrość i żądza zemsty w połączeniu z dumą i szlachetnością, determinującą postępowanie postaci, ukazują głębię ich człowieczeństwa. Z drugiej strony są siłami niszczącymi, prowadzącymi do katastrofy. „To czysta tragedia, w której emocje są tak mocne, że kres może im przynieść tylko śmierć.” – dodaje reżyser.

Premiera spektaklu w reż. Laco Adamika odbyła się w 2017 roku w Operze Krakowskiej.

norma - opera

Realizatorzy

  • Reżyseria: Laco Adamik 
  • Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
  • Scenografia: Barbara Kędzierska 
  • Kostiumy: Maria Balcerek
  • Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
  • Reżyseria światła: Bogumił Palewicz

Obsada

  • NORMA | Katarzyna Oleś-Blacha
  • POLLIONE | Arnold Rutkowski
  • OROVESO | Wołodymyr Pańkiw
  • ADALGISA | Monika Korybalska
  • CLOTILDE | Daria Proszek
  • FLAVIO | Krzysztof Kozarek
  • ORKIESTRA, BALET i CHÓR OPERY KRAKOWSKIEJ
  • dyrygent: Tomasz Tokarczyk

Więcej informacji na platformie PLAY KRAKÓW.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-04-15
Data aktualizacji: 2021-04-15
Powrót

Zobacz także

Znajdź