„Norma” Vincenza Belliniego online
Uznawana za szczytowy punkt romantycznego bel canta opera Vincenza Belliniego – „Norma”, w reżyserii Laco Adamika i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka, będzie emitowana online już 18 kwietnia, o godz. 18.30, na platformie PLAY KRAKÓW. Spektakl zarejestrowano w 2018 roku w Operze Krakowskiej.
„Norma” to dwuaktowa opera tragiczna Vincenza Belliniego, napisana do libretta Felice Romaniego, inspirowanego sztuką „Norma czyli dzieciobójczyni” Alexandre Soumeta. Światowa premiera dzieła odbyła się 26 grudnia 1831 r. w Mediolanie, na deskach La Scali. Główną bohaterką opery jest arcykapłanka galijskich druidów, która poprzez miłość rzymskiego prokonsula Polliona zdradza nie tylko religię, ale i swój lud – gnębiony przez rzymską okupację. To opowieść o trudnej miłości dwóch nieprzystających do siebie światów z konfliktem cywilizacyjnym w tle – jak podaje reżyser, Laco Adamik.
Libretto autorstwa Felice Romaniego czerpie inspiracje z mitologii starogermańskiej, która przeniesiona zostaje na grunt galicyjski. Osią dramaturgiczną jest konflikt pryncypium porządku i władzy, reprezentowanego przez najeźdźców i pryncypium miłości i życia, uosabianego przez Normę.
Muzyka w dziele podąża za dramaturgią. Wypełniają je rozłożyste, pełne ekstatycznych emocji i koloratur arie, na czele z najbardziej znaną błagalną pieśnią o pokój – Casta Diva z pierwszego aktu. Orkiestra pełni tutaj drugoplanową rolę. Dominują recytawy accompagnato, pełne niespodziewanych i wyszukanych modulacji. Richard Wagner upatrywał w „Normie” związków z kreacjami Christopha Willibalda Glucka i Gaspara Spontiniego. Zdaniem niemieckiego kompozytora w sztuce pieśni Belliniego sportretowane zostały klarownie wszystkie fazy namiętności. W toku historii po dzieło sięgali wybitni twórcy. Fragmenty opery wykorzystał m.in. Giuseppe Verdi w Traviacie. Na podstawie dzieła Henryk Ibsen napisał swoją sztukę „Norma czyli miłość polityka”, będącą parodią pierwowzoru.
Odsłona reżyserska Laco Adamika akcentuje uniwersalizm i aktualność opowieści. Twórca hołduje klasycznym wzorcom i skupia się na historii prywatnej bohaterów: „(...)Próbuję kontynuować mój eksperyment formalny. Opowiadam klasycznie. Nachylam się do dzieła. Ascetycznie go traktuje, z pietyzmem. To dialog artystyczny między mną, a publicznością dzisiaj”. W interpretacji Laco Adamika problemy władzy i zniewolenia narodu są tłem dla wielkiego dramatu namiętności bohaterów. Miłość i zdrada, zazdrość i żądza zemsty w połączeniu z dumą i szlachetnością, determinującą postępowanie postaci, ukazują głębię ich człowieczeństwa. Z drugiej strony są siłami niszczącymi, prowadzącymi do katastrofy. „To czysta tragedia, w której emocje są tak mocne, że kres może im przynieść tylko śmierć.” – dodaje reżyser.
Premiera spektaklu w reż. Laco Adamika odbyła się w 2017 roku w Operze Krakowskiej.
Realizatorzy
- Reżyseria: Laco Adamik
- Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
- Scenografia: Barbara Kędzierska
- Kostiumy: Maria Balcerek
- Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
- Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
Obsada
- NORMA | Katarzyna Oleś-Blacha
- POLLIONE | Arnold Rutkowski
- OROVESO | Wołodymyr Pańkiw
- ADALGISA | Monika Korybalska
- CLOTILDE | Daria Proszek
- FLAVIO | Krzysztof Kozarek
- ORKIESTRA, BALET i CHÓR OPERY KRAKOWSKIEJ
- dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Więcej informacji na platformie PLAY KRAKÓW.