Krakowska szkoła w awangardzie cyfryzacji
Nie od dziś wiadomo, że przyszłość nauczania będzie związana z cyfryzacją. Dlatego w Małopolsce powstaną 22 szkoły modelowe, które w latach 2021–2023 przejdą transformację cyfrową i staną się dla swojego otoczenia wzorem nowoczesnej placówki edukacyjnej odpowiadającej na wyzwania XXI wieku. Jedną z nich będzie Szkoła Podstawowa nr 54 w Krakowie.
Krakowska szkoła zakwalifikowała się do udziału w projekcie realizowanym przez województwo małopolskie „Małopolska Tarcza Antykryzysowa – Pakiet Edukacyjny. Cyfryzacja szkół i placówek oświatowych (grant nr 2)”. W ramach tego przedsięwzięcia, które ma wesprzeć małopolskie szkoły podstawowe i licea ogólnokształcące w procesie modernizacyjnej transformacji cyfrowej, rozdysponowane zostaną środki finansowe w postaci 22 grantów – po jednym dla każdego z małopolskich powiatów.
Środki z grantu lokalny samorząd może przeznaczyć na zakup specjalistycznego sprzętu, w tym nowoczesnych komputerów, czytników, projektorów multimedialnych czy tablic interaktywnych. Pozwolą one także na wprowadzenie do szkół elementów modelu STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics) – czyli nauczania, w którym to uczeń jest twórcą wiedzy, wynalazcą, konstruktorem i gromadzi wiedzę, szukając odpowiedzi na pytania na własną rękę i samemu budując narzędzia potrzebne do własnych odkryć.
Dzięki wspomnianym środkom będzie także możliwe kupno specjalistycznego oprogramowania do prowadzenia zajęć edukacyjnych w rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej (VR/AR), programów do montażu audio i video, czy nawet programów graficznych do budowania serwisów internetowych, aplikacji i narzędzi webowych. Do szkół będą mogły trafić także pomoce dydaktyczne, takie jak roboty do realizacji działań robotyczno-programistycznych, licencje pozwalające na dostęp do platform edukacyjnych czy serwisów streamingowych w wersjach premium, takich jak Spotify, YouTube czy Tidal.
W całym tym procesie nie chodzi tylko o unowocześnienie narzędzi czy szeroko pojętej infrastruktury służącej do nauczania i uczenia się. W wyniku transformacji cyfrowej szkoły przechodzą przemianę na wielu polach – od metodyki nauczania począwszy, przez kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli, po organizację procesów pracy. Wdrażają także odpowiednie procedury i upowszechniają kulturę dbałości o bezpieczeństwo i higienę cyfrową uczniów i pracowników. Co więcej, przewidziano ścieżkę wsparcia dla rodziców uczniów, co pomoże im lepiej zrozumieć zmieniające się i cyfryzujące środowisko edukacyjne, w jakim funkcjonują ich dzieci.
Każda szkoła modelowa opracuje swój Plan Transformacji Cyfrowej w ścisłej współpracy z ekspertami i edukatorami Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”. Plan będzie podstawą wszystkich działań zmieniających szkołę w latach szkolnych 2021/2022 i 2022/2023.