Strefa czystego transportu
Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa radni wysłuchali informacji na temat realizacji zapisów Programu Ochrony Powietrza dla Małopolski.
Ustawa o elektromobilności oraz Program Ochrony Powietrza, uchwalony przez Sejmik Województwa Małopolskiego, obliguje Kraków do wyznaczenia Stref Czystego Transportu.
Program Ochrony Powietrza wskazuje minimalny obszar, na jakim należy wprowadzić w Krakowie taką strefę jeszcze w roku 2022 r. - jest to obszar ograniczony tzw. drugą obwodnicą - oraz sugeruje jakie normy pojazdów powinny zostać przyjęte w zasadach jej obowiązywania.
- Mamy rok na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu. 24 grudnia 2021 r. rozpoczęliśmy proces dostosowywania do przepisów – tłumaczył Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.
W pierwszym etapie strefa ma powstać wewnątrz II obwodnicy, dostępna ma być dla pojazdów o normie spalin dla samochodów benzynowych minimum Euro 4, a dla diesli minimum Euro 5/V. Miasto ma rok od przyjęcia przepisów krajowych na jej wprowadzenie. W drugim etapie strefy mają powstać wewnątrz IV obwodnicy, ma ona być dostępna dla pojazdów o normie emisji spalin: benzynowe minimum Euro 4, diesel – minimum Euro 6/VI. Realizacja drugiego etapu powinna zakończyć się 31 grudnia 2025 r. lub po zakończeniu budowy IV obwodnicy Krakowa.
- Co do zasady mieszkańcy zgadzają się, że należy ograniczyć emisję z tych najbardziej trujących samochodów. Nie jest negowana potrzeba działań, konieczne jest wypracowanie rozwiązań, które podlegały będą kompromisowi społecznemu, pomoc osobom, których dotknie zmiana – mówił Łukasz Franek.
Za kilka tygodni pojawią się scenariusze wdrożenia Strefy Czystego Transportu, od marca do maja przewidziane są konsultacje, w czerwcu projekt uchwały przedstawi radzie prezydent, a Rada Miasta Krakowa będzie miała 60 dni na przyjęcie uchwały. - Najbliższe tygodnie przeznaczone zostaną na szerokie konsultacje: warsztaty, spotkania z przedsiębiorcami, mieszkańcami, zapraszamy do rozmowy o scenariuszach. Nic nie jest z góry założone, wszystko musi być wypracowane podczas dyskusji społecznej – informował Franek. Więcej o wprowadzeniu Stref Czystego Transportu można przeczytać tutaj.
- W Programie Ochrony Powietrza rekomendowano wyznaczanie wewnątrz III obwodnicy miasta Krakowa Stref Tempo 30. Wprowadzenie stref etapami potrwać ma do 31 grudnia 2025 r. Takie strefy już w Krakowie funkcjonują – mówił Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu. Strefy Tempo 30 mają przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu, poprawienia płynności jazdy, skrócenia drogi hamowania, zwiększenia pola widzenia kierowców, zmniejszenia emisji hałasu i spalin. Mogą również zachęcać uczestników ruchu do częstszego poruszania się pieszo, czy na rowerach. Więcej o Strefach Tempo 30 przeczytacie tutaj.
Radny Michał Drewnicki dopytywał o alternatywne rozwiązania dla posiadaczy samochodów, które nie będą mogły wjechać do Strefy Czystego Transportu. Interesował go plan budowy parkingów Park&Ride. Dyrektor Franek zwracał uwagę, że alternatywą w podróżowaniu do strefy powinien być transport zbiorowy, np. kolej metropolitarna. Takie parkingi powinny według niego powstawać przy stacjach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Natomiast radny Grzegorz Stawowy dopytywał, czy mieszkańcy rejestrujący samochody, które mogą wkrótce nie spełniać norm Stref Czystego Transportu, są informowani o zmieniających się przepisach. - Zgadzam się, że powinniśmy to komunikować, ale musimy znać zasady – informował Łukasz Franek. Zasady natomiast zostaną ustalone podczas zbliżających się konsultacji społecznych.
Co z zakazem dla dorożek konnych?
Radni nie wydali pozytywnej opinii dla projektu uchwały w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa w zakresie wprowadzenia zakazu funkcjonowania dorożek konnych na terenie Krakowa (druk nr 2435). Jest to projekt obywatelski. Referowała go Agnieszka Wypych, prezes Krakowskiego Towarzystwa Ochrony Zwierząt.
Projektodawcy druku nr 2435 wnioskują o całkowity zakaz wjazdu dorożek konnych na Rynek Główny oraz likwidację postoju dla dorożek w tym miejscu. – Działając w trosce o dobro zwierząt, a także bezpieczeństwo mieszkańców i turystów wnosimy o wprowadzenie zakazu funkcjonowania dorożek konnych w Krakowie. Wykorzystywanie cierpienia koni w celach rozrywkowych to szkodliwy anachronizm, który nie powinien występować w przestrzeni publicznej naszego miasta – czytamy w złożonym przez mieszkańców projekcie uchwały. Projekt tej uchwały omawiany był podczas sesji 12 stycznia.
Radni wyznaczyli także swojego przedstawiciela do Zespołu Roboczego ds. realizacji wniosków środowiska krakowskich taksówkarzy, został nim Michał Drewnicki.