Zmiana granicy Parku Kulturowego Stare Miasto do poprawy
Obecnie istniejące przepisy, dotyczące ruchu autobusów turystycznych w obrębie Parku Kulturowego Stare Miasto nie dają jasnej odpowiedzi na temat kto i na jakich zasadach może wjeżdżać na teren parku. Czy zmiana granic rozwiąże problem? O tym rozmawiali radni na posiedzeniu Komisji Kultury i Ochrony Zabytków.
Członkowie Komisji dyskutowali o możliwych rozwiązaniach mających na celu uregulowanie poruszania się autobusów turystycznych w ramach I obwodnicy. Służyć temu miałaby zmiana granic Parku Kulturowego Stare Miasto, którą w projekcie uchwały zmieniającej uchwałę nr CXV/1547/10 w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto (druk nr 163) proponuje grupa radnych. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawił na posiedzeniu Komisji radny Włodzimierz Pietrus i doprecyzował, że proponowana zmiana granic Parku Kulturowego Stare Miasto ma na celu umożliwić prawnie poruszanie się autobusów turystycznych w jednym kierunku po ulicach Świętej Gertrudy oraz Westerplatte, by mogły one docierać do dedykowanych, autobusowych miejsc postojowych. Ponadto zmiana ta umożliwiłaby autobusom turystycznym legalnie dojeżdżanie i odjeżdżanie z parkingów hotelowych zlokalizowanych na obrzeżach Plant, w tym dodatkowo w rejonie Hotelu Royal oraz między ulicami Wielopole i Kopernika możliwe byłoby poruszanie się w obu kierunkach. W obecnym kształcie projekt uchwały otrzymał negatywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków.
W dyskusji nad projektem wzięło udział wielu radnych. Aleksandra Owca zapytała, czy przed przygotowywaniem projektu uchwały projektodawcy zbadali inne możliwości rozwiązania problemu komunikacji autobusów turystycznych oraz czy w związku z przesunięciem granic parku kulturowego pojawi się dodatkowy pas kamienic, który będzie mógł być wykorzystywany do umieszczania reklam. Włodzimierz Pietrus wyraził opinię, że sprawa może wymagać dłuższego procedowania, ale głównym zamierzeniem uchwały jest ustalenie prawnej podstawy dla przejazdu dla autobusów. Eliza Dydyńska-Czesak podkreśliła, co potwierdziła również Katarzyna Urbańska, Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków, że jeżeli chodzi o ochronę konserwatorską to z perspektywy ustawy o ochronie zabytków przesunięcie granic Parku Kulturowego nie zmieni dotychczasowych uregulowań. Tomasz Daros prosił o doprecyzowanie proponowanego przesunięcia granicy Parku, gdyż z załącznika do projektu uchwały nie wynika jasna odpowiedź. Tomasz Leśniak zaproponował wprowadzenie tego tematu na posiedzenie Komisji Infrastruktury. Obecna na posiedzeniu Katarzyna Piotrowska – zastępczyni dyrektora Wydziału Kultury podkreśliła, że polityka Miasta kładzie nacisk na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza oraz zmierza w kierunku „uspokojenia” historycznego obszaru Krakowa, m.in. poprzez ograniczenie ruchu pojazdów w ścisłym centrum Miasta, a Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury Paweł Szczepanik skierował uwagę radnych na fakt, że na ww. terenie prowadzenie działalności usługowej w zakresie przewozu osób wyłącznie przy wykorzystaniu: pojazdów wolnobieżnych z napędem elektrycznym, dla których wydano identyfikator, pojazdów zaprzęgowych, publicznego transportu zbiorowego i taksówek. Tym samym inne pojazdy świadczące działalność usługową w postaci przewozu turystów i zwiedzania miasta, jak np. autobus turystyczny Wow Krakow! czy Hop On Hop Off BUS nie zostały dopuszczone do ruchu na terenie Parku Kulturowego Stare Miasto.
Biorąc pod uwagę, że historyczne centrum Krakowa to wyjątkowe dziedzictwo nie tylko kultury polskiej i europejskiej, ale również kultury światowej, a regulacje wprowadzone uchwałą powołującą park kulturowy, funkcjonujące na tym obszarze od 2010 r. służą ochronie krajobrazu kulturowego, radni postanowili odstąpić od opiniowania projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr CXV/1547/10 w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto (druk 163). Dodatkowo radni w dyskusji zawnioskowali o zdjęcie projektu uchwały z planu posiedzenia najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa. Wniosek został przyjęty.
Aleksandra Owca zauważając, że istnieje wiele rozbieżności w interpretacji proponowanej nowej granicy Parku Kulturowego Stare Miasto oraz są wątpliwości w samym procedowaniu projektu uchwały, zaproponowała sformułowanie wniosków formalnych do Prezydenta Miasta Krakowa. Pierwszy z nich wnosi o przygotowanie wyczerpującej informacji dotyczącej tego jakie środki transportu zbiorowego (inne niż komunikacja miejska) mogą przemieszczać się w Parku Kulturowym Stare Miasto oraz w sąsiadujących parkach kulturowych, wraz z informacją o tym w jaki sposób ten ruch może odbywać się na granicy Parku Kulturowego Stare Miasto. Drugi wniosek dotyczy przygotowania informacji dotyczącej tego, czy przewoźnicy prywatni transportu zbiorowego otrzymują wjazdówki lub inne decyzje lub umowy indywidualne, uprawniające ich do wjazdu do Parku Kulturowego Stare Miasto. Obydwa wnioski zostały pozytywnie przegłosowane przez radnych.
W kolejnych punktach posiedzenia radni pozytywnie zagłosowali za kandydaturą radnego Marka Hohenauera jako przedstawiciela Komisji Kultury i Ochrony Zabytków do Kapituły Nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego oraz udzielili rekomendacji dla Fundacji Faktor Kultura, która złożyła wnioski o dofinansowanie z Ministerstwa Kultury do trzech projektów: sąsiedzki park kultury, Literacka Młoda Huta i Książkowe atelier – warsztaty twórcze w księgarni dla szkół i przedszkoli.