Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

10 – to ważna liczba dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Prawie 10 lat temu powstała kampania społeczna na rzecz ograniczania nadmiernej prędkości oraz zwiększenia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu „10 mniej. Zwolnij!”. Celem akcji było wyraźne pokazanie uczestnikom ruchu drogowego, jaki jest wpływ prędkości, gdy na drodze dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń, a kierujący samochodem musi szybko i skutecznie hamować.

Fot. Bezpieczny Kraków / Facebook

W ramach akcji porównano drogę hamowania przy prędkości 60 km/h i 50 km/h i wykazano, jak ta różnica może mieć wpływ na uratowanie życia osób przebywających zarówno na drodze, jak i w pojeździe. Kolejny, ważny powód, dla którego liczba 10 ma duże znacznie dla naszego bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ma związek z parkowaniem.

Art. 49 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” mówi jasno i jednoznacznie, że parkowanie w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania lub przejścia dla pieszych jest niedozwolone.

Parkingowa rzeczywistość miasta pokazuje jednak, że wielu kierowców zapomina o tym przepisie. Często mieszkańcy zgłaszają właśnie ten problem do Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, jako przyczynę utrudnień w bezpiecznym korzystaniu z przejścia. Należy pamiętać, że ustawodawca wprowadził ten przepis właśnie po to, aby zapewnić widoczności na skrzyżowaniach i przy przejściach dla pieszych oraz zniwelować zastawianie chodników przez samochody właśnie w tych newralgicznych miejscach.

Brak przestrzegania tego przepisu to przede wszystkim narażanie na niebezpieczeństwo zdrowia i życia innych uczestników ruchu – w szczególności tych niechronionych. Zlecone przez miasto w 2018, 2019 oraz 2021 r. i wykonane przez niezależnych ekspertów audyty BRD przejść dla pieszych potwierdziły jak duże znacznie dla bezpieczeństwa ma właśnie przestrzeganie art. 49 .

Fakt, że przez długi czas miejsca postojowe położone zbyt blisko skrzyżowań i przejść dla pieszych funkcjonowały, i jak często jest mówione, „nikomu nie przeszkadzały" – nie może być uznany za powód utrzymania status quo. Należy podkreślić fakt, że zmiany, które są wprowadzane przy przejściach dla podniesienia bezpieczeństwa nie zabierają miejsc, w których przepisy dopuszczają parkowanie, a jedynie porządkują przestrzeń w pasie drogowym. Są więc one wprowadzeniem, a raczej egzekwowaniem istniejących już zasad. Zmiany te nabrały dodatkowego znaczenia po nowelizacji przepisów, które nadały pierwszeństwo nie tylko pieszemu znajdującemu się na przejściu, ale również wchodzącemu na nie. Dlatego kierowca, aby mógł ustąpić pierwszeństwa, musi pieszego odpowiednio wcześnie zobaczyć.

W związku z tym miasto podejmuje szereg działań poprawiających bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego, a w szczególności niechronionych. Na przestrzeni ostatnich lat liczba wypadków na przejściach dla pieszych z roku na roku systematycznie spada – w porównaniu z 2018 rokiem jest już ich dwukrotnie mniej! Jednym z elementów poprawy bezpieczeństwa jest montaż w miejscach położonych w odległości nie mniejszej niż 10 m od przejść czy skrzyżowań m.in. słupków blokujących. Podkreślenia wymaga również fakt, że w większości przypadków przejścia dla pieszych, ze względu na ich lokalizację (rejon szkoły, przedszkola, boiska sportowego czy placu zabaw), uczęszczane są w dużej mierze przez dzieci. Różnicę w możliwości dostrzeżenia pieszego wchodzącego na przejście przez kierujących samochodem najlepiej można zobrazować na przykładowych zmianach wdrożonych w ostatnich latach.

Zdarzenia drogowe na przejściach dla pieszych w Krakowie

Ulica Ludźmierska:

przed:

ul. Ludźmierska

po:

ul. Ludźmierska

ul. Ludźmierska

Skrzyżowanie ulicy Długiej z ul. Słowiańską:

przed:

Skrzyżowanie ul. Długiej z ul. Słowiańską

po:

Skrzyżowanie ul. Długiej z ul. Słowiańską

Ulica Jerzmanowskiego:

przed:

Ul. Jerzmanowskiego

po:

Ul. Jerzmanowskiego

pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-03-14
Data aktualizacji: 2022-03-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź