Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kolejny sezon artystyczny Teatr Groteska rozpocznie z nowym dyrektorem

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski 31 marca wręczył Karolowi Suszczyńskiemu nominację na stanowisko dyrektora Teatru Groteska w Krakowie. Nowy dyrektor rozpocznie pracę 1 września 2023 r., z początkiem kolejnego sezonu artystycznego.

Fot. Marek Zimakiewicz

Podpisanie umowy i odebranie nominacji to formalne potwierdzenie rozpoczęcia współpracy, która obejmuje okres trzech sezonów artystycznych.

– Bardzo się cieszę, że prezydent Jacek Majchrowski, z takim zainteresowaniem i uwagą zapoznał się z moją koncepcją programowo-artystyczną dotyczącą Teatru Groteska. Odbyliśmy merytoryczną i rzeczową rozmowę o przyszłości tej instytucji. Przed teatrem teraz wiele nowych wyzwań i działań, ale z tak znakomitym zespołem aktorskim, świetnym zapleczem produkcyjnym i, mam nadzieję, zaangażowaniem wszystkich pracowników powinniśmy bez problemów i dynamicznie zacząć realizować zaproponowane przeze mnie zmiany – powiedział Karol Suszczyński.

Przypomnijmy: obradująca 1 lutego komisja konkursowa, po przesłuchaniu sześciorga kandydatów, w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów wyłoniła Karola Suszczyńskiego na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Groteska w Krakowie. Wybór ten 2 lutego został zaakceptowany przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego.

Celem działań nowego dyrektora Teatru Groteska – Karola Suszczyńskiego, jest realizacja szerokiego i różnorodnego repertuaru, kierowanego do widzów w kilku przedziałach wiekowych („najnaje”, dzieci młodsze, dzieci starsze, młodzież, dorośli). Dyrektor będzie kładł nacisk na wykorzystanie różnorodnych form scenicznej ekspresji – od klasycznych technik po teatr animanta, formy plastycze czy wizualne. Z jego perspektywy teatr ma odpowiadać potrzebom współczesnego życia społecznego oraz realizować model nowoczesnej instytucji kultury, która wychodzi ze swoim repertuarem poza siedzibę. Nowy dyrektor oprócz działań innowacyjnych zamierza kontynuować flagowe projekty swojego poprzednika – Adolfa Weltschka.

Aby osiągnąć zamierzone rezultaty Karol Suszczyński zaprosił do współpracy wielu znakomitych i uznanych twórców specjalizujących się zarówno w realizacjach lalkowych, jak też produkcjach dla dzieci, czy kierowanych do widza dorosłego. Ich partnerami w pracy będą nie tylko uznani i mający znakomity dorobek scenografowie, ale też różni artyści plastycy, specjalizujący się w grafice, malarstwie czy wizualnych technikach komputerowych. To samo dotyczy sfery audialnej, za którą odpowiedzialni będą zarówno wybitni kompozytorzy, jak i muzycy performerzy.

Nowy dyrektor planuje rozbudować repertuar dla dzieci młodszych do realizacji których zaprosił takich artystów jak: Małgorzata Dębska, Ulija Bilińska, Robert Drobniuch, Roksana Miner, Karolina Przystupa, Magdalena Miklasz, Bartosz Kurowski, Kata Csato, Krystian Lada.

Do realizacji spektakli dla dzieci starszych zaprosi: Agatę Biziuk, Dagmarę Żabską, Martę Guśniowską oraz Agatę Kucińską. Premierom tych spektakli towarzyszyć będą pokazy poprzedzające oraz odpowiednie lekcje i spotkania tematyczne.

Ostatniej grupie wiekowej młodzieży i dorosłym proponuje repertuar klasyczny, jak i nowe teksty dramatyczne. Na współpracę przy tych realizacjach wyrazili zgodę: Konrad Dworakowski, Jakub Roszkowski, Marcin Bartnikowski (Teatr Malabar Hotel), Paweł Aigner oraz Agata Biziuk.

Jednymi z pierwszych tytułów, które zostaną zaprezentowane na scenie Teatru Groteska po objęciu przez Pana Suszczyńskiego stanowiska dyrektora będą:

  • „Tato zdobądź dla mnie księżyc” Carle Eric, reż. Małgorzaty Dębskiej
  • „Dziwny przypadek psa nocną porą”, reż. Agaty Biziuk
  • „W trawie”, reż. Alicji Morawskiej – Rubczak
  • „Błękitny ptak”, reż. Ulija Bilińskiej (Ukraina)
  • „Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem Pana de Sade”, reż. Konrad Dworakowski.

Karol Suszczyński jest doktorem literaturoznawstwa, historykiem, krytykiem, badaczem teatru lalek, adiunktem w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Filia w Białymstoku).

Urodzony i wychowany w Warszawie. Część dzieciństwa spędził podróżując po Europie wraz z ojcem, artystą cyrkowym. W 2000 roku ukończył prestiżowe XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego w Warszawie w klasie o profilu humanistycznym z rozszerzonym programem wiedzy o teatrze. Jest absolwentem wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (2004) oraz kierunku aktorskiego Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (2006), gdzie obecnie pracuje na stanowisku adiunkta. Prowadzi wykłady poświęcone Teatrowi Lalek na Świecie, Teatrowi Lalek dla Dorosłych, Teorii Teatru Lalek, Pozyskiwaniu Środków na Działalność Kulturalną a także Seminaria Licencjackie i Magisterskie. W latach 2011-2014 uczęszczał na Niestacjonarne Studia Doktoranckie w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, a w roku 2013 ukończył dwusemestralne studia podyplomowe w zakresie Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Rozprawę doktorską zatytułowaną „Witkacy w teatrze lalek. Od inspiracji do inscenizacji” obronił z wyróżnieniem w roku 2019.

Od lat regularnie współpracuje z czasopismami „Teatr Lalek”, „Teatr” i „Scena”, w których podał do druku kilkadziesiąt artykułów, recenzji, wywiadów i wspomnień. Publikował także w „Pamiętniku Teatralnym”, „Witkacym!”, „Scenach Polskich” oraz na portalu „Teatr dla Was”. Ponadto jego teksty pojawiały się w wydawnictwach naukowych drukowanych w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Jest redaktorem monografii w języku polskim Tęcza – mały wielki teatr (AT, Białystok – PTL Tęcza, Słupsk, 2022), „Technika aktorska Michaiła Czechowa w historii, teorii i praktyce. Vademecum” (AT, Białystok, 2019) i „Nasz BTL. Festiwale” (BTL, Białystok, 2015) oraz współredaktorem monografii w języku angielskim „Puppetry in the 21st Century. Reflections and Challenges” (AT, Białystok, 2019).

Od 2014 jest współorganizatorem Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich „Lalkanielalka” w Białymstoku. Uczestniczył w kilkudziesięciu festiwalach lalkowych lub teatrów dla dzieci w kraju i za granicą jako obserwator, recenzent, członek i przewodniczący jury. Brał także udział w licznych krajowych i zagranicznych konferencjach naukowych poświęconych teatrowi lalek, a w 2016 był głównym organizatorem międzynarodowej konferencji naukowej „The Puppet Theatre in The 21st Century” w Białymstoku.

Gościnnie wykładał w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filii we Wrocławiu, Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie oraz Akademii Sztuk Scenicznych w Bratysławie.

Od 2019 jest prezesem Białostockiego Stowarzyszenia Artystów Lalkarzy. Ponadto jest członkiem kolegium redakcyjnego kwartalnika „Teatr Lalek”, Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA oraz Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.

Jest też dwukrotnym laureatem stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2005, 2020). W latach 2008-2012 był aktorem i współreżyserem programu edukacyjnego pt. „Jedynkowe Przedszkole” emitowanego na antenie TVP 1. W bieżącym roku ukaże się jego autorska monografia „Lalkowy Witkacy. Tropy i inscenizacje” (AT, Warszawa).

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-03-30
Data aktualizacji: 2023-04-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź