O aktywnym oznakowaniu fotowoltaicznym
Radni z Komisji Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii wysłuchali prezentacji na temat aktywnego oznakowania fotowoltaicznego.
- Aktywne oznakowanie fotowoltaiczne są to urządzenia, które pozwalają nam zapewnić bezpieczeństwo, czyli mamy do czynienia z czymś co jest nowoczesne, bezpieczne, ekologicznie bardzo korzystne, co może uratować zdrowie i życie ludzi. Jest to oznakowanie, które opiera się na rozwiązaniach polskich, które tworzą rodzime firmy – przekazał Robert Gryczewski.
Aktywne oznakowanie fotowoltaiczne jest stworzone w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców w danym regionie. System jest dobry, ma zastosowanie zwłaszcza przy ścieżkach rowerowych, przejściach dla pieszych, miejscach trudnych i niebezpiecznych. Innowacją jest zastosowanie rozwiązań opartych o sterowanie mikroprocesowe. Urządzenie ma też wiele dodatkowych funkcji, m.in. jest w stanie ostrzegać kierowcę o możliwości wystąpienia wykroczenia.
Przewodniczący Łukasz Sęk zaprosił do dyskusji uczestniczących w spotkaniu radnych, przedstawicieli Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Łukasz Sęk dopytywał, czy obecnie podobne lub takie same rozwiązania są stosowane w Krakowie? Czy jest jakiś problem przepisowy, mówiący o braku możliwości zastosowania tych rozwiązań? Jak to obecnie w Krakowie wygląda? – Jeżeli chodzi o przepisy to nie ma problemu. Natomiast to rozwiązanie informuje, że jest przejście, ale w dalszym ciągu nie widzimy tego pieszego. To oświetlenie wspaniale wygląda, ale doświetlenia przejść, są w tym momencie dużo bardziej skuteczne - z punktu widzenia bezpieczeństwa jest to rozwiązanie zdecydowanie lepsze. Bardziej, jestem zwolennikiem rozwiązań pasywnych, które w sposób fizyczny dobrze działają niż tego typu rozwiązania, które funkcjonują, ale dają gwarancję 30 miesięcy -wyjaśniał Sebastian Biernacki p.o. kierownika Referatu Stałej Organizacji Ruchu w Wydziale Miejskiego Inżyniera Ruchu. - Stosujemy oświetlenie przejść dla pieszych, mamy stałe zasilanie z Tauron-u. Elementy fotowoltaiczne, takie jak plazma nie mają dla nas zastosowania – dodawał Piotr Trzepak, zastępca dyrektora ds. Dróg z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.