Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Inwestycje sportowe w mieście

Radni z Komisji Sportu wysłuchali informacji na temat inwestycji sportowych z Budżetu Obywatelskiego.

Fot. Bogusław Świerzowski / kraków.pl

Paweł Bystrowski, zastępca dyrektora ds. Inwestycji w Zarządzie Infrastruktury Sportowej przekazał członkom Komisji Sportu, że w latach 2015-2023 Zarząd Infrastruktury Sportowej miał do zrealizowania 93 zadania z budżetu obywatelskiego. Z czego nie udało się zrealizować 9.

Pierwszym zadaniem było Lodowisko dla Krakowian, projekt na etapie opiniowania został odrzucony ze względu na konieczność pozyskania warunków przyłączeniowych z Tauronu, uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz realizację projektu w trybie jednorocznym. Na etapie odwołań został przywrócony do głosowania przez Radę Budżetu, a następnie przegłosowany przez mieszkańców. Projekt został zawieszony za zgodą pomysłodawcy przez wzgląd na problemy z dostawą mocy wynikające z warunków przyłączeniowych (minimum 18 miesięcy) oraz konieczność pozyskania uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Środki finansowe zostały przeznaczone na inne zadania z Budżetu Obywatelskiego.

Drugie zadanie, czyli „Park Łokietka II” obejmował projekt i budowę boiska wielofunkcyjnego o wymiarach 40x20m, oświetlenia, koszy na śmieci, ciągów pieszych. Szacunkowa wartość projektu wynosiła 621 tys. 500 zł. W 2022 roku Zarząd Infrastruktury Sportowej pozyskał dokumentację konsultowaną i uzgadnianą z pomysłodawcą projektu oraz pozwolenie na budowę. Zarząd Infrastruktury Sportowej ogłosił dwa postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie ustawy na wykonanie robót budowlanych, jednakże zostały one unieważnione, ponieważ oferta z najniższą ceną (1 526 484 zł) przewyższała kwotę jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (599 850 zł – po odliczeniu kosztów dokumentacji). Zadanie wprowadzone zostało przez Zarząd Infrastruktury Sportowej na listę rankingową do budżetu miasta Krakowa na 2025 r.

Trzecie zadanie dotyczyło „Placu zabaw na Parkowej”, aktualnie proceduje się decyzja pozwolenia na budowę. Uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków trwały długo, dokonał on także dwukrotnej zmiany lokalizacji placu zabaw. Szacunkowy koszt inwestycji to 350  tys. zł.  

„Mobilne Lodowisko w Mistrzejowicach” to zadanie, które zostało odrzucone na etapie weryfikacji przez Zarząd Infrastruktury Sportowej i przywrócone do realizacji przez Radę Budżetu Obywatelskiego. Na zadanie przeznaczono kwotę 390 tys. zł. Została złożona jedna oferta w postępowaniu przetargowym na dostawę i montaż mobilnego lodowiska przy Szkole Podstawowej nr 77, lecz kwota złożona w ofercie trzykrotnie przewyższyła zakładane środki finansowe na to zadanie. Dlatego też Zarząd Infrastruktury Sportowej zwrócił się z wnioskiem o wycofanie zadania z realizacji.

Nie przystąpiono do realizacji zadania „Mobilnego Lodowiska w Czyżynach” ze względu na wysokie koszty, które znacznie przekraczały posiadane przez zamawiającego środki finansowe. Przy tym projekcie decyzja Zarządu Infrastruktury Sportowej była analogiczna do mobilnego lodowiska w Mistrzejowicach.

Kolejne zadanie to Pas startowy miejscem spotkań - koszykówka na pasie, została na nie przeznaczona kwota 47 700 zł. Kosztorys inwestorski wynosił 92 000 zł (wysokie koszty inwestycji wynikały m.in. z wytycznych konserwatorskich). Na ogłoszone dwa postępowania na realizację zadania, nie zostały złożone żadne oferty. Dokonano próby zlecenia zadania w trybie pozaustawowym, jednak nie udało się pozyskać wykonawcy do realizacji zadania w ramach posiadanych środków. 

Na „Ogólnodostępny Wielofunkcyjny Modelarski Tor wyścigowy” przeznaczono kwotę 250 000 zł. Dwa postępowania przetargowe skutkowały brakiem złożonych ofert albo zaproponowaną kwotą, która ponad dwukrotnie przekroczyła budżet przewidziany na realizację zadania. W związku z brakiem możliwości wykonania projektu Budżetu Obywatelskiego, Zarząd Infrastruktury Sportowej zawnioskował o wycofanie zadania z realizacji w 2021 r. Na tym terenie opracowana została dokumentacja projektowa dla budowy hali sportowej Klubu Sportowego Wanda, gdzie aktualnie procedowana jest decyzja pozwolenia na budowę. Na Radzie Budżetu Obywatelskiego  zaproponowano znalezienie innego miejsca na budowę toru.

„Centrum Sportów Miejskich pod estakadą na Turowicza” – tzw. Projekt 103, w 2018 r. został negatywnie zaopiniowany przez Zarząd Infrastruktury Sportowej, Rada Budżetu projekt przywróciła pod głosowanie jednak nie został on przegłosowany. W latach 2019-2021 projekt został ponownie złożony, analizowany i wycofany z realizacji. W kolejnych latach wpływały następne projekty, do których Zarząd Infrastruktury Sportowej wydawał opinie negatywne. W ostatniej edycji ponownie jednostka zwróciła się o stanowisko w tej sprawie do Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Wydano opinię negatywną, gdyż działki znajdujące się pod wiaduktem są oznaczone w ewidencji gruntów jako „dr” i pozostają w zarządzaniu Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Ponadto stanowią one pas drogowy ciągu ulicy Jerzego Turowicza, terenu niezbędnego do utrzymania, przeprowadzania corocznych przeglądów technicznych wiaduktu i bieżącej obserwacji konstrukcji i podpór pod kątem pojawienia się rys na betonie, zgodnie z przepisami prawa budowlanego dla obiektów mostowych. Dodatkowo wskazane w projekcie elementy zagospodarowania terenu wymagają zachowania odpowiedniej odległości od zabudowań  mieszkalnych ze względu na zakłócenia akustyczne i oświetlenie. Zarząd Infrastruktury Sportowej przez wzgląd na brak zgody zarządcy drogi i na cele nie związane z infrastrukturą drogową, nie ma możliwości zrealizować tego projektu, dlatego został on odrzucony. Rada Budżetu Obywatelskiego zaproponowała aby elementy „Projektu 103” zaprojektować w ramach zagospodarowania terenu pod wiaduktem kolejowym „Park Kolejowy”, realizowanego przez Zarząd Zieleni Miejskiej.

Ostatnim zadaniem był „Tor motocyklowo – samochodowy w Krakowie”, początkowo jednostką odpowiedzialną za realizację projektu był Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, na którego zlecenie w 2017 roku została opracowana dokumentacja pn. „Budowa toru motocyklowo-samochodowego wraz z obsługą komunikacyjną – opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego”. W 2021 roku zadanie związane z budową toru motocyklowo-samochodowego zostało przekazane do Zarządu Infrastruktury Sportowej, a w 2023 zaktualizowano program funkcjonalno-użytkowy. W trakcie prac nad budżetem Miasta Krakowa na 2024 rok Zarząd Infrastruktury Sportowej zawnioskował o wprowadzenie zadania na listę rankingową. Nie zostało ono jednak ujęte w budżecie miasta Krakowa na rok 2024. Aktualnie zadanie zostało zgłoszone na listę rankingową do budżetu miasta Krakowa na 2025 r. i lata następne z kwotą 30 mln zł.

Paweł Popławski, kierownik Działu Przygotowania i Realizacji Inwestycji Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie, zapewniał radnych, że jednostka powraca do niezrealizowanych projektów, czego przykładem jest bieżnia przy ul. Parkowej. Zarząd Infrastruktury Sportowej szuka źródeł finasowania, tak aby zrealizować każdy projekt. Oczywiście, jeżeli są dopełnione wszelkie kwestie formalne.

pokaż metkę
Autor: MG
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2024-11-21
Data aktualizacji: 2024-11-21
Powrót

Zobacz także

Znajdź