Strefa Klocków MIT – nowa przestrzeń dla dzieci!
W MIT otwarto Strefę Klocków – nową przestrzeń do zabawy dla dzieci w wieku od 4 do 10 lat. Jest to nie tylko propozycja świetnej zabawy, bo badania dowodzą, że bawiąc się klockami, najmłodsi mają szansę na rozwijanie logicznego myślenia i kreatywności. To miejsce, które poszerza granicę wyobraźni dzieci, ale również to świetna okazja do wspólnej rodzinnej zabawy.
W Muzeum Inżynierii i Techniki dzieci mogą zbudować wielkie koło zębate, ciuchcię z wagonami, motocykl, igloo, samolot, domek jednorodzinny, a nawet Stadion Narodowy! Wszystko z wielkich miękkich, kolorowych, elastycznych klocków. Cierpliwie i z pomocą edukatorów uda się na pewno wykonać najbardziej skomplikowane budowle, ale korzystając z własnej wyobraźni można tworzyć wszystko, o czym się tylko zamarzy.
Strefa Klocków podzielona została na trzy tematyczne części. W pierwszej dzieci wcielą się w rolę inżyniera, w drugiej w mechanika, a w trzeciej mogą zbudować własnego robota.
Dla małych pasjonatów klocków przygotowano warsztaty edukacyjne, które prowadzą edukatorzy z MIT. Zajęcia dla grup odbywają się od wtorku do piątku. Natomiast na indywidualną zabawę Muzeum zaprasza najmłodszych w weekendy w godzinach od 15.00 do 16.00 oraz od 16.30 do 17.30.
Celem edukacji w Muzeum jest popularyzacja dziedzictwa techniki i najważniejszych osiągnięć naukowych, a także rozbudzanie zainteresowania kierunkami technicznymi. Klocki idealnie wpisują się w tę ideę. Dzięki specjalnie dobranym kształtom umożliwiają konstruowanie najrozmaitszych budowli, a ich struktura zachęca użytkowników do rozwijania zręczności i motoryki. Uczą zręczności, ćwiczą prawidłowy chwyt i rozbudzają ciekawość poznawczą. Pozwalają dziecku na rozwijanie zdolności manualnych, poprzez dopasowywanie elementów, budowanie z nich obiektów oraz tworzenie nowych rozwiązań z własnych pomysłów.
Zabawa klockami w dzieciństwie pozytywnie wpływa na rozwój wyobraźni przestrzennej, umiejętności planowania i konstruowania. To dlatego mamy nadzieję, że dzieci, które będą częstymi gośćmi w MIT, mogą w przyszłości zostać świetnymi inżynierami, albo sprawdzić się w innych zawodach, bo podejmując decyzje o dopasowaniu różnych rodzajów klocków, budują pewność siebie, a bawiąc się w grupie mogą równocześnie rozwijać i ćwiczyć relacje z innymi dziećmi lub z rodzicami.
Muzealna Strefa Klocków została zaprojektowana z uwzględnieniem specyfiki rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łączy różne potrzeby dzieci: z jednej strony dając im poczucie bezpieczeństwa, a z drugiej zachętę do ruchu, eksperymentowania, próbowania nowości i rozwijania wyobraźni.
Scenariusze lekcji:
Przygotowano kilka scenariuszy zajęć, odpowiednich dla każdej grupy wiekowej i dostosowanych do tematu danej części Strefy Klocków.
Dwa scenariusze zajęć zostały przygotowane także w języku ukraińskim i będą udostępniane grupom dzieci pochodzenia ukraińskiego oraz ich opiekunom.
Tematy lekcji:
- Sieci w mieście
- Budujemy mosty
- Tramwaj czy omnibus – budujemy pojazdy
- W świecie wynalazków
- Mój przyjaciel robot
- Czy polecimy w Kosmos?