Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Pierwszy rok funkcjonowania linii tramwajowej do Górki Narodowej

4 września minął rok od rozpoczęcia regularnego kursowania tramwajów po trasie do Górki Narodowej. W tym czasie z przewozów tramwajowych skorzystało ponad 6 mln pasażerów.

Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie

Obecnie do Górki Narodowej kursują tramwaje linii nr 18, 50 i zastępcza linia nr 75. Przeważają wagony typu Stadler Tango Lajkonik, wykorzystywane są także Bombardiery NGT 8 oraz Pesy Krakowiak. Linię zastępcza obsługują wagony EU8N oraz składy E1 + C3.

W okresie od 4 września 2023 r. do 31 sierpnia 2024 r. liczba rozkładowych kursów tramwajowych wyniosła prawie 163 500. Przekłada się to na około 686 tys. rozkładowych kilometrów na nowo wybudowanym odcinku od pętli Krowodrza Górka – Górka Narodowa. Od 4 września ubiegłego roku z przewozów tramwajowych skorzystało ponad 6 mln pasażerów.

Przypomnijmy: zrealizowana w latach 2020–2023 linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to 5,5 km podwójnego torowiska (łącznie 11 km torów tramwajowych), 23 perony tramwajowe, nowy zintegrowany węzeł przesiadkowy na Górce Narodowej i przebudowany węzeł przesiadkowy na Krowodrzy Górce. To także trzy parkingi P+R z ok. 660 miejscami postojowymi wraz z miejscami dla niepełnosprawnych oraz stacjami do ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach zadania wybudowano nowe fragmenty ulic, m.in. nowy odcinek ul. Pachońskiego oraz ulice gen. Sosabowskiego i Ździebły-Danowskiego. Przebudowano ulicę Opolską – powstał w niej dwukomorowy tunel drogowy. Rowerzyści mają do dyspozycji ok. 6,3 nowych dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Nasadzono ok. 3,5 tys. drzew i ok. 41 tys. krzewów.

Warto wiedzieć, że pod koniec czerwca kapituła konkursu Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski „Najlepsze Przedsięwzięcia Roku w Małopolsce Lider Małopolski 2023” uhonorowała Gminę Kraków tytułem Lidera Małopolski za realizację linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej.

Realizacja tej największej transportowej inwestycji w Krakowie ostatnich lat nie byłaby możliwa bez wsparcia ze środków Unii Europejskiej. Kraków uzyskał dotację w wysokości ok. 184 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Do realizacji zadania dołożył się też polski rząd przekazując na tę inwestycję kwotę 38 mln zł w ramach rządowego Programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r.

 

 

pokaż metkę
Autor: Jan Machowski
Osoba publikująca: Margerita Krasnowolska
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-09-04
Data aktualizacji: 2024-09-04
Powrót

Zobacz także

Znajdź