Turystyka rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Wielka parada tramwajów na ulicach Krakowa

Dziś, 22 września, na zakończenie obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności ulicami Krakowa przejechały historyczne i współczesne tramwaje. Pojazdy pokonały trasę z zajezdni w Nowej Hucie przez centrum miasta do zajezdni w Podgórzu. 

Fot. materiały prasowe MPK SA w Krakowie

Do pojazdów można było wsiąść na terenie zajezdni „Nowa Huta” oraz tylko na jednym przystanku na trasie parady – na rondzie Mogilskim.

W paradzie wzięły udział wyjątkowe wagony z różnych etapów historii transportu w Krakowie, w tym te najstarsze w kolekcji MPK SA, jak Zeppelin, a także wagon 13N z Warszawy, który w ramach wymiany na okres wakacji trafił do Krakowa. Stolicę Małopolski można było podziwiać również z okien współczesnych tramwajów, w tym m.in. Lajkonika.

Przejazd historycznymi tramwajami był bezpłatny – uczestnicy otrzymali pamiątkowe bilety, które były rozdawane na terenie zajezdni „Nowa Huta” i uprawniały do wejścia do konkretnych tramwajów.

Trasa przejazdu parady:

  • Zajezdnia tramwajowa „Nowa Huta” (ul. Ujastek 12), ul. Kocmyrzowska, rondo Kocmyrzowskie, rondo Czyżyńskie, al. Jana Pawła II, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, ul. Westerplatte, ul. św. Gertrudy, ul. Stradomska, ul. Krakowska, ul. Kalwaryjska, ul. Wadowicka, zajezdnia tramwajowa „Podgórze” (ul. J. Brożka 3).

Po przyjeździe na teren zajezdni „Podgórze” dla uczestników parady zostało zaplanowanych wiele atrakcji, m.in. przejazdy historycznymi wagonami: Zeppelinem, 13N, N oraz Ringiem z wagonem doczepnym Wismar (wycieczki zostały zaplanowane z zajezdni „Podgórze” do „Borku Fałęckiego”). Ponadto odbyły się przejazdy na terenie zajezdni zabytkowymi taksówkami i elektrycznym radiowozem oraz autobusem z przyczepą, była możliwość wejścia do kabiny tramwaju, odbyły się przejazdy tramwajem przez myjnię, zwiedzanie Stacji Obsługi i Remontów oraz gry i zabawy dla dzieci. Swoje stoiska przygotowały instytucje: Muzeum Inżynierii i Techniki, policja, straż pożarna i straż miejska. Dla uczestników zorganizowano strefę relaksu z kącikiem filmowym, gdzie były prezentowane m.in. filmy z historii komunikacji miejskiej w Krakowie.

Dla osób, które chciały przejechać z zajezdni „Podgórze” w kierunku zajezdni w Nowej Hucie, zorganizowano przejazd tramwajami po trasie parady.

W dniu parady tradycyjnie funkcjonuje Krakowska Linia Muzealna. Pojawiły się na niej zarówno historyczne tramwaje, jak i autobusy. Na linię nr 0 łączącą „Dajwór” i pętlę „Cichy Kącik” wyjechał poznański wagon 102Na. Jest to ostania szansa na podróż po Krakowie tym wagonem.

Została także uruchomiona linia autobusowa B na trasie: „Olszanica Bory” – ul. Królowej Jadwigi, ul. Piłsudskiego, ul. Basztowa, ul. Pawia (powrót: pl. Matejki), al. 29 Listopada, ul. Dobrego Pasterza, ul. Majora, ul. Powstańców – „Prądnik Czerwony”. Na linii kursują historyczne autobusy: Scania CR111, MAN SG242, MAN SL200 i Jelcz M11.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-09-12
Data aktualizacji: 2024-09-22
Powrót

Zobacz także

Znajdź