Parkowanie pojazdów i rozwój infrastruktury drogowej
Tematami poruszanymi na Komisji Infrastruktury były: zawarcie porozumienia przez Prezydenta Miasta Krakowa z Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przekazania i zarządzania drogami lokalnymi wybudowanymi w ramach budowy drogi ekspresowej S52, ustalenie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu na parkingu strzeżonym oraz przyjęcie regulaminu korzystania z parkingów w systemie Parkuj i Jedź (P+R).
Radni z Komisji Infrastruktury wydali pozytywną opinię dla projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Prezydenta Miasta Krakowa porozumienia ze Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad działającym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie w sprawie przekazania i przejęcia zarządzania drogami lokalnymi wybudowanymi w ramach budowy drogi ekspresowej S52 Północna Obwodnica Krakowa na terenie Gminy Miejskiej Kraków (druk nr 263).
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie na podstawie wydanych przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: nr 28/2020 z 9 lipca 2020 r., nr 01/2021 z 5 lutego 2021 r., nr 3/2021 z 18 lutego 2021 r. realizowała inwestycję pn. „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52 odc. Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. W związku z wykonaniem inwestycji konieczna była rozbudowa dróg lokalnych stanowiących połączenie z Północną Obwodnicą Krakowa (m.in. ul. Łokietka, ul. Jurajska, ul. Pękowicka, ul. Na Zielonki, ul. Do Cegielni, ul. Dożynkowa, ul. Morcinka) oraz budowa zupełnie nowych układów drogowych obsługujących tę inwestycję. Za utrzymanie i zarządzanie infrastrukturą wykonaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedzialna będzie Gmina Miejska Kraków. Do przejęcia dróg wymagane jest ich zaliczenie do określonej kategorii lub zmiana na kategorie dróg publicznych posiadających status aktów prawa miejscowego. Powyższy projekt uchwały nie stanowi aktu prawa miejscowego, nie powoduje także żadnych skutków finansowych po stronie gminy.
Komisja zaopiniowała również pozytywnie projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu (druk nr 336).
Wysokość stawek na 2025 r. została określona w projekcie uchwały w oparciu o aktualne stawki dla usuwania pojazdów oraz przechowywania ich na parkingu strzeżonym określone w zawartych przez Gminę Miejską Kraków umowach z wykonawcami wyłonionymi w odpowiednich trybach określonych ustawą z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych. Opłaty nie były zwiększane od 2022 r. Na wzrost (ok. 15% w stosunku do obowiązujących dotychczas) przekłada się wiele czynników, jakimi są: wzrost płacy minimalnej i wynagrodzenia za pracę kierowców holowników i dozorców parkingu; inflacja; koszt dojazdu pojazdu specjalistycznego do miejsca zdarzenia; podjęte czynności tj. załadunek i wyładunek pojazdu; koszty eksploatacyjne pojazdu; zaangażowanie specjalistycznego sprzętu.
Radni z Komisji Infrastruktury nie wydali opinii dla projektu uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu korzystania z parkingów funkcjonujących w systemie Parkuj i Jedź (P+R) w Krakowie (druk nr 265). Projektodawca za cel proponowanych zmian obrał regulację zasad korzystania z usług ładowania pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych przez użytkowników Parkingów, a także zmianę cenników opłat za korzystanie z parkingów funkcjonujących w systemie Parkuj i Jedź (P+R) w Krakowie.