Edukacja rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Wydatki na dotacje dla przedszkoli jak w innych miastach?

Trwają prace nad projektem budżetu Krakowa na 2025 rok i związana z nimi analiza wydatków ponoszonych przez miasto w poszczególnych obszarach. Dotyczy ona m.in. dotacji przekazywanych niesamorządowym placówkom wychowania przedszkolnego – ich udział w ogólnych wydatkach na edukację przedszkolną w Krakowie jest bardzo wysoki i stale rośnie, w odróżnieniu od innych dużych miast, podczas gdy zmiany demograficzne dają już o sobie znać.

Fot. Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl

Niesamorządowe placówki prowadzące wychowanie przedszkolne – tj. publiczne i niepubliczne przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i punkty przedszkolne – otrzymują z budżetu miasta dotacje, których wysokość ustala się jako określony procent wydatków ponoszonych na jedno dziecko w tego samego typu i rodzaju placówce prowadzonej przez miasto. Ten mechanizm powoduje, że każde zwiększenie wydatków w samorządowych jednostkach, także w trakcie roku budżetowego, skutkuje wzrostem wypłacanych dotacji.

Budżet edukacji adekwatny do potrzeb i demografii

Wskaźniki procentowe służące do ustalania wysokości dotacji określa ustawa o finansowaniu zadań oświatowych – są one obowiązujące, o ile rada gminy nie podejmie uchwały o ich podwyższeniu. Taką możliwość daje bowiem samorządom ustawodawca, przy czym wymaga, by w uchwale radni wskazali okres obowiązywania wyższych stawek. Ich przyjęcie niesie bowiem ze sobą określone skutki finansowe. Uchwała rady powinna także określać źródło finansowania dla takiego rozwiązania.

Obecnie obowiązujące w Krakowie wskaźniki zostały ustalone w uchwale rady miasta z 2021 r. na poziomie znacznie przewyższającym ustawowy. Na tej podstawie publicznym przedszkolom i szkołom podstawowym z oddziałami przedszkolnymi dotacja wypłacana jest w wysokości 120 proc. podstawowej kwoty dotacji (zamiast ustawowych 100 proc.), z kolei  niepublicznym przedszkolom i szkołom podstawowym z oddziałami przedszkolnymi (niespełniającym warunków określonych w ustawie) – w wysokości 85 proc. podstawowej kwoty dotacji (zamiast ustawowych 75 proc.).

Wyższe stawki dotacji, zgodnie z brzmieniem uchwały, obowiązują od 1 września 2022 roku do 31 sierpnia 2025 roku. Wydłużenie tego okresu stoi pod znakiem zapytania z kilku powodów – jeden z nich to prognozy demograficzne, z których wynika, że liczba dzieci w wieku przedszkolnym w kolejnych latach będzie spadać.

– Stan budżetu miasta wymaga od nas odpowiedzialnej polityki finansowej, także w oświacie. Dlatego prowadzimy analizy i rozmowy na temat aktualnych potrzeb edukacyjnych, tak by móc jak najlepiej realizować priorytety, jakimi są dobro dzieci i młodzieży, podnoszenie jakości edukacji, dopasowanie oferty edukacyjnej do wymagań, jakie stawia dynamicznie rozwijające się miasto, powstające nowe osiedla. Nie możemy też nie zauważać zmian demograficznych, na skutek których co roku o około 2 proc. maleje liczba dzieci korzystających z przedszkoli. Szacujemy, że w przyszłym roku będzie ich o 1100 mniej, a więc o tyle więcej wolnych miejsc – podkreśla zastępczyni prezydenta Krakowa Maria Klaman.

To m.in. z tych względów miasto negatywnie ocenia projekt Klubu Radnych „Kraków dla Mieszkańców”, w którym zaproponowano przedłużenie obowiązywania wyższych stawek dotacji na kolejny trzyletni okres, tj. od 1 września 2025 r. do 31 sierpnia 2028 r. Ponadto autorzy projektu nie wskazali w nim skutków finansowych dla miasta, nie wzięli też pod uwagę faktu, że w aktualnej sytuacji demograficznej takie rozwiązanie działa na niekorzyść samorządowych przedszkoli, które miastu coraz trudniej byłoby utrzymać.

Miasto zaproponuje zatem własny projekt dotyczący tego tematu, w którym uwzględni aktualne, realne potrzeby w oświacie, w tym zakres wsparcia dla przedszkoli niesamorządowych.

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (YouTube)

 

Koszty stosowania wyższych stawek dotacji

Przypomnijmy, że po narzędzie, jakim jest zwiększenie wskaźników dotacyjnych, Kraków sięgnął jeszcze przed 2021 rokiem, aby zachęcić osoby fizyczne i osoby prawne (fundacje, stowarzyszenia) do zakładania przedszkoli publicznych, które oferują maluchom i ich rodzicom takie same warunki wychowania i opieki jak przedszkola prowadzone przez miasto – dzięki czemu istotnie uzupełniają samorządową sieć przedszkolną.

Dekadę temu, odpowiadając na duże zapotrzebowanie na miejsca edukacji przedszkolnej, miasto wdrożyło politykę dotacyjną polegająca na stopniowym podnoszeniu wskaźników, co przyniosło efekt w postaci skokowego wzrostu liczby tzw. tanich przedszkoli (liczba takich placówek w latach 2015–2020 zwiększyła się z 18 do 95). Obecnie na jedno przedszkole samorządowe przypadają niemal trzy przedszkola niesamorządowa, a ich liczba stale rośnie. Już obecnie w przedszkolach pozostaje wolnych około tysiąc miejsc.

Zwiększanie wskaźników dotacyjnych ponad poziom ustawowy generuje dla budżetu Krakowa konkretne koszty. W 2023 roku, aby utrzymać wyższą stawkę dotacji dla przedszkoli publicznych, miasto dołożyło ze swojego budżetu 31,6 mln zł – w przypadku tych placówek dopłata na jedno dziecko, wynikająca z różnicy między uchwałą (120 proc.) a ustawą (100 proc.), wyniosła w skali roku 3616,36 zł. Z kolei dopłata do edukacji jednego dziecka w przedszkolu niepublicznym, związana z utrzymaniem wyższej stawki dotacji, wyniosła w 2023 roku 1808,18 zł (różnica między wynikającym z uchwały 85 proc. a ustawowym 75 proc.), a po uwzględnieniu liczby wszystkich dzieci korzystających z tych placówek dodatkowy koszt dla miasta sięgnął 18,3 mln zł.

Wydatki Krakowa związane z utrzymaniem wyższych stawek dotacji z roku na rok rosną. W 2024 roku na sfinansowanie tej decyzji miasto wyda 66,8 mln zł (z czego 41,8 mln zł trafi do publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych).

W październiku 2024 r. stawki dotacji w Krakowie kształtują się następująco:

  • dla publicznych przedszkoli 2 500,83 zł miesięcznie na jedno dziecko zamiast gwarantowanych 2 084,02 zł (o 20% więcej od wartości ustawowych),
  • dla publicznych szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny 689,83 zł miesięcznie na jedno dziecko zamiast gwarantowanych 574,86 zł (o 20% więcej od wartości ustawowych),
  • dla niepublicznych przedszkoli 1 771,42 zł miesięcznie na jedno dziecko zamiast gwarantowanych 1 563,02 zł (o 10% więcej od wartości ustawowych),
  • dla niepublicznych szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny 488,63 zł miesięcznie na jedno dziecko zamiast 431,15 zł (o 10% więcej od wartości ustawowych),
  • dla niepublicznych punktów przedszkolnych 1 354,62 zł miesięcznie na jedno dziecko zamiast 833,61 zł (o 25% więcej od wartości ustawowych).

Co warto wiedzieć?

Każda dotacja udzielana na jedno dziecko finansowana jest z dochodów własnych gminy – także w zakresie, w jakim wykracza poza ustawowy wskaźnik. Oznacza to, że aby podwyższyć stawki dotacji na swoim terenie, samorząd musi wygospodarować we własnym budżecie środki, które umożliwią mu realizację tego zobowiązania – a przypomnijmy, jest to każdorazowo decyzja fakultatywna, uzależniona zarówno od potrzeb, jak i możliwości finansowych danej gminy.

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych reguluje sposób naliczania dotacji w razie – a nie są to przypadki rzadkie, zwłaszcza w Krakowie – gdy dziecko uczęszcza do niesamorządowego przedszkola w innej gminie niż ta będąca miejscem jego zamieszkania. W takiej sytuacji gmina, w której dziecko mieszka, pokrywa koszty dotacji, ale tylko do wysokości określonej ustawą. Różnicę, jeśli taka wynikałaby z lokalnie przyjętych wyższych stawek, pokrywa już w całości gmina dotująca. W 2023 r. Kraków dołożył z tego tytułu 3,9 mln zł. Według danych zgromadzonych w Systemie Informacji Oświatowej do krakowskich przedszkoli samorządowych uczęszcza 0,38 proc. dzieci niebędących mieszkańcami Krakowa, a w przedszkolach prywatnych ten odsetek jest znacznie wyższy i wynosi 5,27 proc.

Kraków na tle innych miast

Z raportu opracowanego na zlecenie Związku Miast Polskich, w którym porównano m.in. wydatki dużych miast na edukację przedszkolną, wynika, że w Krakowie procentowy udział dotacji w tych wydatkach jest od wielu lat najwyższy i znacznie przekracza średnią wypracowaną przez inne miasta na prawach powiatu.

Kraków to jedyne miasto metropolitalne, w którym obecnie realizowana jest uchwała zwiększająca w tak wysokim stopniu ustawowe wskaźniki dotacji dla wszystkich rodzajów przedszkoli niesamorządowych. W innych miastach tego rodzaju preferencje przyznawane są określonym typom przedszkoli (np. integracyjnym, specjalnym), służą więc jako narzędzie pozwalające reagować na zapotrzebowanie zgłaszane przez mieszkańców.

20241106-bsk_5963.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20241106-bsk_5975.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20241106-bsk_5987.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20241106-bsk_5999.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20241106-bsk_6008.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20241106-bsk_6016.jpg
Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl
20241106-bsk_5963.jpg
20241106-bsk_5975.jpg
20241106-bsk_5987.jpg
20241106-bsk_5999.jpg
20241106-bsk_6008.jpg
20241106-bsk_6016.jpg
pokaż metkę
Autor: Małgorzata Tabaszewska
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-11-06
Data aktualizacji: 2024-11-12
Powrót

Zobacz także

Znajdź