Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Kraków dba o bezpieczeństwo na drogach

Bezpieczeństwo na krakowskich drogach jest priorytetem. W ciągu ostatnich lat miasto dołożyło starań, aby wprowadzić rozwiązania, które będą chronić wszystkich uczestników ruchu, a głównym celem realizowanych działań jest zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych.

Fot. Jan Graczyński

Działania podejmowane przez miasto skupiają się przede wszystkim na rozwijaniu infrastruktury i organizacji ruchu, dlatego w każdej prowadzonej przebudowie lub remoncie wprowadzane są rozwiązania, które poprawiają bezpieczeństwo na drogach:

  • przekształcenia skrzyżowań za pomocą środków organizacji ruchu, np.:
    • likwidacja sygnalizacji świetlnych w centrum miasta wraz ze środkami uspokajającymi ruch w obszarze skrzyżowań
    • przekształcenia do bezpiecznej formy mini ronda („ronda pinezkowe”)
    • poprawa widoczności i regulacja parkowania
  • przejścia dla pieszych:
    • zmniejszenie liczby pasów ruchu i zawężenie przekroju
    • stosowanie wysp azylu ułatwiających przekraczanie jezdni
    • dodatkowe oznakowanie podnoszące percepcję przejść
    • doświetlenie przejść poprawiające widoczność pieszych
    • niestandardowe oznakowanie (SIG)
  • uspokojenie ruchu na ulicach niższych klas oraz rozszerzanie stref „Tempo 30”
  • korekty programów sygnalizacji ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa ruchu (np. wybranych „zielonych strzałek”).

Szczególną troską objęci są niechronieni uczestnicy ruchu, zwłaszcza w obrębie przejść dla pieszych. Przekształcenia przekrojów ulic dwujezdniowych okazały się skutecznym narzędziem poprawy bezpieczeństwa ruchu – liczba rannych spadła o 67%.

Wprowadzone zmiany sprawiły, że piesi są lepiej widoczni dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Miejskie inwestycje koncentrują się też na doświetlaniu istniejących przejść dla pieszych i budowie nowych. W ramach „Programu budowy sygnalizacji świetlnych oraz doświetleń przejść dla pieszych i innych elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego”,  doświetlone zostały m.in. przejście na skrzyżowaniu ul. Wysłouchów, Bojki i Kordiana oraz na ul. Nad Dłubnią przy skrzyżowaniu z ul. Kocmyrzowską. Jako osobne zadanie inwestycyjne zrealizowana została budowa oświetlenia przejścia na ul. Jodłowej (w rejonie SH Jubilat).

Powstają także nowe przejścia dla pieszych, które zdecydowanie podnoszą komfort korzystania z miejskiej infrastruktury. W tym roku nowe zebry powstały m.in. na ul. Na Błonie w rejonie ul. Filtrowej (projekt z budżetu obywatelskiego: Dolina Rudawy dla pieszych i rowerzystów) oraz przy skrzyżowaniu ulic Krasickiego i Orawskiej.

Aby poprawiać bezpieczeństwo rowerzystów miasto buduje sukcesywnie ścieżki rowerowe. Aktualnie w Krakowie jest łącznie ponad 318 km wydzielonej infrastruktury drogowej dla rowerów, w tym są to: wydzielone drogi dla rowerów – blisko 232 km oraz wydzielone pasy na drodze. W ciągu ostatnich dwóch lat powstały m.in. drogi dla rowerów w ramach Trasy Łagiewnickiej (5,2 km), wzdłuż wyremontowanej ul. Igołomskiej (7,5 km) czy przy trasie tramwajowej do Górki Narodowej (ponad 6 km), a tylko w ostatnim roku blisko 42 km dróg dla rowerów, ciągów pieszo-rowerowych oraz ciągów z możliwością ruchu rowerów.

Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego realizuje program poprawy bezpieczeństwa dla miasta Krakowa pn. „Bezpieczny Kraków” i w ramach bezpiecznego ruchu drogowego organizuje szkolenia z doskonalenia techniki jazdy dla kierowców samochodowych oraz motocyklistów.

W 2024 r. zorganizowano 10 szkoleń dla motocyklistów po 15 osób, czyli przeszkolonych zostało 150 motocyklistów oraz 14 szkoleń po 15 osób dla kierowców aut, czyli łącznie przeszkolono 210 kierowców.

Miasto dbało też o doposażenie policji nie tylko w pojazdy. W ramach współpracy miasta z policją zostały udostępnione kamery monitoringu wizyjnego, dzięki czemu policja ma bezpośredni dostęp między innymi do oceny sytuacji na skrzyżowaniach i trasach komunikacyjnych.

Środki przeznaczone przez miasto na wsparcie dla policji to w 2024 r.:

  • 156 800 zł na zakupy bieżące ze środków Dzielnic
  • 274 000 zł na dodatkowe patrole realizowane w ramach działania Dzielnic – bez budżetu obywatelskiego
  • 500 000 zł na dodatkowe patrole Wydziału Ruchu Drogowego
  • 250 000 zł na dodatkowe patrole w ramach realizacji zadań, dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego
  • 160 000 zł na współfinansowanie zakupu 3 radiowozów.
pokaż metkę
Autor: Dominika Jaźwiecka
Osoba publikująca: Katarzyna Pustułka
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-01-10
Data aktualizacji: 2025-01-11
Powrót

Zobacz także

Znajdź