Gładko znaczy bezpiecznie. Kraków poprawia rowerowe przejazdy
Bezpieczeństwo i komfort rowerzystów w dużej mierze zależy od jakości dróg. W Krakowie trwa program poprawy infrastruktury rowerowej, dzięki któremu codzienna jazda stanie się wygodniejsza i bezpieczniejsza dla tysięcy mieszkańców. We współpracy ZDMK i prezydenckiego zespołu rowerowego na przejazdach rowerowych wyrównywane są uskoki.

Infrastruktura rowerowa w Krakowie powstaje nieprzerwanie od lat, ale wiele ze stosowanych w przeszłości rozwiązań okazało się dzisiaj nieodpowiednimi, chociażby z punktu widzenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy na rowerze. Na groźne dla rowerzystów przejazdy uwagę zwrócili aktywni mieszkańcy, którzy samodzielnie rozpoczęli ich eliminację.
Obecnie tę rolę systemowo przejęło miasto. We współpracy prezydenckiego zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej z Zarządem Dróg Miasta Krakowa, w ramach środków na bieżące utrzymanie wyznaczona została specjalna pula środków pieniężnych, która wykorzystana zostanie do wyrównywania przejazdów. W ostatnim kwartale ubiegłego roku wyrównanych zostało 16 przejazdów, zaś w tym roku planujemy poprawki na co najmniej kolejnych 40.
– Samą inwentaryzację najpotrzebniejszych poprawek przeprowadzili przedstawiciele strony społecznej zespołu rowerowego. Inspiracją do powstania listy najważniejszych przejazdów był projekt zgłoszony do budżetu obywatelskiego, który był zbiorem 100 punktów pokazującym jednostkom miejskim, w których miejscach w Krakowie takie przejazdy odbiegające od obowiązujących standardów są najbardziej uciążliwe dla rowerzystów podczas codziennej jazdy. Jako priorytety wskazaliśmy odcinki ze studium podstawowych tras rowerowych – informuje Jarosław Tarański, ekspert rowerowy VeloMałopolska.
Mapa z zaznaczonymi przejazdami dostępna jest online.
Metoda, którą zastosowano polega na tworzeniu asfaltowych łat, które wyrównują przestrzeń pomiędzy krawędziami drogi. Dzięki temu przejazd odbywa się bez wstrząsów i uderzeń, nawet na najwęższych oponach szosowych czy jadąc w dłuższych rowerach cargo.
– Kluczowe było opracowanie skutecznych i ekonomicznych metod poprawy przejazdów. To obejmowało analizę różnych technicznych rozwiązań, ich testowanie oraz wdrażanie najlepszych metod. Dzięki temu miasto może realizować poprawki w sposób zoptymalizowany kosztowo, ale jednocześnie trwały – mówi Piotr Trzepak z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Od ubiegłego roku udało się poprawić przejazdy w lokalizacjach takich jak:
- skrzyżowanie Młynówki Królewskiej i ul. Podchorążych (pod UKEN)
- skrzyżowanie ul. Księcia Józefa i Jodłowej
- skrzyżowanie ul. Armii Krajowej i Przybyszewskiego
- skrzyżowanie ul. Księcia Józefa przy moście Zwierzynieckim
- skrzyżowanie al. Focha i ul. Kałuży
- skrzyżowanie ul. Konopnickiej i Barskiej
- skrzyżowanie ul. Konopnickiej i Ludwinowskiej
- skrzyżowanie ul. Wodnej i Wielickiej
- skrzyżowanie ul. Tischnera i Wadowickiej
- rondo Grzegórzeckie
- skrzyżowanie al. Daszyńskiego i Podgórskiej
- al. Andersa na wysokości os. Teatralnego
- ul. Konopnickiej od ICE do mostu na Wildze (obustronnie)
- skrzyżowanie ul. Monte Cassino i Bułhaka
- skrzyżowanie ul. Zielińskiego i Pawlickiego
- skrzyżowanie ul. Zielińskiego i Kapelanka
- skrzyżowanie al. Jana Pawła II i ul. Markowskiego.
Kilkadziesiąt kolejnych przejazdów zostanie wyrównanych w kolejnych miesiącach. Najbliższe prace przewidziane są na ul. Brożka – na przejazdach przy ul. Borsuczej oraz ul. Cegielnianej, kolejne m.in. na ul. Pawiej przy Politechnice, przy al. Armii Krajowej, na ul. Wybickiego, ul. Reymonta i na ul. Bulwarowej.
Możliwość wyrównania większej liczby przejazdów będzie możliwa dzięki dodatkowym środkom na bieżące utrzymywanie infrastruktury rowerowej. Sami mieszkańcy mogą zgłaszać propozycje lokalizacji przejazdów do poprawy mailowo na adres: rowery@zdmk.krakow.pl.