Fryderyki 2025 rozdane. Poznaliśmy laureatów w kategoriach muzyki rozrywkowej
W sobotę, 5 kwietnia w TAURON Arenie Kraków poznaliśmy laureatów najważniejszych polskich nagród fonograficznych – Fryderyków w czternastu kategoriach muzyki rozrywkowej. Zalewski wyjechał z Krakowa z trzema statuetkami, w tym z Fryderykiem dla Artysty Roku.

Podczas gali w TAURON Arenie Kraków nagrody otrzymali:
- Album Roku Pop Alternatywny – Daria ze Śląska „Na południu bez zmian”
- Album Roku Muzyka Alternatywna – Brodka „Wawa”
- Album Roku Muzyka Korzeni – Kapela ze Wsi Warszawa & Bassałyki „Sploty”
- Album Roku Muzyka Ilustracyjna – Andrzej „Webber” Mikosz „1989 Musical”
- Album Roku Metal – Behemoth „XXX Years Ov Blasphemy”
- Album Roku Rock & Blues – Zalewski „Zgłowy”
- Album Roku Hip Hop – S.T.R. „XX”
- Album Roku Pop – Kaśka Sochacka „Ta druga”
- Fonograficzny Debiut Roku – Wiktor Waligóra
- Teledysk Roku – Andrzej Dragan, reżyser teledysku do utworu „Futurama 3” (fanserwis) w wykonaniu Quebonafide
- Singiel Roku Pop Alternatywny – Zalewski „Zgłowy”
- Singiel Roku Hip Hop – Quebonafiden „Futurama 3” (fanserwis)
- Singiel Roku Pop – Kaśka Sochacka „Szum”
- Artysta Roku – Zalewski
Złotym Fryderykiem – honorową nagrodą za całokształt twórczości wręczaną artystom, którzy w sposób szczególny zasłużyli się dla rozwoju polskiej kultury muzycznej – Akademia Fonograficzna nagrodziła w tym roku Beatę Kozidrak – uwielbianą przez publiczność wokalistkę Bajmu, autorkę setek niezapomnianych tekstów, kompozytorkę, producentkę i żywiołową artystkę solową. Jej piosenki są ponadczasowe i wciąż inspirują młodych twórców, a odwaga i różnorodność muzyczna są jej znakami firmowymi. Beata nie mogła osobiście odebrać statuetki, ale z pewnością ucieszyło ją wspólne wykonanie „Białej Armii” na jej cześć.
Drugą statuetką Akademia uhonorowała zmarłego w lutym tego roku Wojciecha Trzcińskiego – kompozytora, aranżera, autora takich przebojów jak „Jak minął dzień”, „Małe tęsknoty”, „Staruszek świat”, „Żegnaj lato na rok” i setek innych, które przed laty znała i śpiewała cała Polska.
Muzyka łączy pokolenia
Wieczór rozpoczął się od mocnego akcentu – występu dawno niewidzianej na fryderykowej scenie Edyty Bartosiewicz. Charyzmatyczna wokalistka, autorka tekstów i kompozytorka przyjechała do Krakowa w 30. rocznicę odebrania pierwszych Fryderyków za album Sen. Zaśpiewała tytułowy utwór z towarzyszeniem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod batutą Daniela Nosewicza i gitarzysty Michała Grymuzy.
Tuż po niej scenę przejął wielokrotny laureat najważniejszych nagród muzycznych – Krzysztof Zalewski, mający opinię artysty, który umiejętnie łączy to, co popularne z tym, co alternatywne. Utwory „Zgłowy” i „Nastolatek” z płyty „Zgłowy” wybrzmiały wyjątkowo przejmująco.
Podobnie było w przypadku Sobla i jego piosenki „Niech boli” z płyty „Wynalazek Filipa Golarza” oraz duetu Meli Koteluk z Natalią Szroeder w piosence „Zwierzęta nocy”. To artyści, którzy umieją zagrać na emocjach publiczności, wprowadzając ją w wyjątkowy nastrój.
Klimat w TAURON Arenie Kraków zmienił się za sprawą ulubieńców młodej widowni, Maćka i Pawła, czyli braci Kacperczyk i ich „Mamony milion” – mieszanki elektroniki, hip hopu i indie popu, by na koniec pierwszej części gali ponownie zmienić się w podniosły, za sprawą przejmującego wykonania „Psalmu” stojących w kolejce Krystyny Prońko z towarzyszeniem akademickiego chóru Dominanta.
Po przerwie scena TAURON Areny Kraków zaszumiała od dźwięków „Szumu” w wykonaniu laureatki ubiegłorocznych Fryderyków – Kaśki Sochackiej. Kaśka od lat udowadnia, że rozwój artystyczny może iść w parze ze skromnością. Jej najnowsza płyta „Ta druga” zabiera doskonałe recenzje, a na koncerty brakuje biletów.
Inną atmosferę wprowadził na scenę team Kubi Producent, Bambi, Fukaj i STICKXR, czyli czołówka najpopularniejszych polskich raperów, z nominowaną do Fryderyka piosenką Woda księżycowa. Po nich hip hopową pałeczkę przejął Mata-nie Mata, wykonując doskonale znany publiczności utwór „Lloret de Mar”.
W TAURON Arenie Kraków pojawiła się również laureatka Fryderyka Sara James – utalentowana nastoletnia wokalistka, która od 2022 roku nie daje o sobie zapomnieć. Jej dynamiczne „Tiny Heart” zabrzmiało tego wieczoru wyjątkowo sugestywnie.
Koncert galowy zamknął kolejny przedstawiciel młodego pokolenia Wiktor Waligóra, śpiewając symboliczne „Zagrajmy”.
– Mamy nadzieję, że Gala Muzyki Rozrywkowej zamykająca Fryderyk Festiwal 2025, spodobała się zarówno publiczności zgromadzonej w TAURON Arenie Kraków, jak i widzom przed telewizorami. Zmieniliśmy koncepcję ceremonii, nadając jej jeszcze bardziej uroczysty charakter, by podkreślić, jak ważni są dla nas artyści i muzyczni twórcy, a także pozwolić widzom jeszcze bardziej przeżywać emocje związane z wręczeniem najważniejszych nagród fonograficznych w Polsce. Koncert galowy połączył pokolenia muzycznym mostem, udowadniając, że na polskiej scenie jest miejsce dla wszystkich. Serdecznie gratuluję nominowanym, a laureatom życzę, by nagrody dodały im muzycznych skrzydeł – powiedział Bogusław Pluta, dyrektor zarządzający ZPAV.
Więcej informacji na temat nagród Fryderyk oraz bieżącej edycji Fryderyk Festiwal znajduje się na stronie www.fryderyki.pl
Fryderyki to najważniejsze nagrody muzyczne przyznawane od 1995 r. przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi niemal 1 800 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.
Zwycięzcy są wybierani w drugiej turze tajnego głosowania. Wówczas członkowie Akademii wskazują już tylko jedną pozycję w danej kategorii. W przypadku uzyskania tej samej liczby głosów przez dwie lub więcej nominowanych pozycji odpowiedniemu zwiększeniu ulega liczba zwycięzców.