E-usługi coraz bardziej popularne
W pierwszym kwartale roku z elektronicznych usług Urzędu Stanu Cywilnego w Krakowie skorzystało ponad 7 337 osób, to więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W całym 2024 r. zainteresowanych tą formą kontaktu z urzędem było 25 872 osoby, to blisko 20 proc. więcej niż w roku 2023. E-usługi to takie usługi, których świadczenie odbywa się za pomocą internetu. Od usługi w ujęciu tradycyjnym, e-usługę odróżnia to, że świadczona jest na odległość bez wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez cały rok.

Urząd Stanu Cywilnego stawia na cyfryzację swoich usług by usprawnić kontakt z klientem. W Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa, w zakładce e-Urząd – Komunikacja elektroniczna znajdują się informacje o różnych kanałach komunikacji online, w szczególności o Elektronicznej Skrzynce Podawczej, platformie ePUAP i e-Doręczeniach. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) umożliwia składanie wniosków i pism drogą elektroniczną. Aby korzystać z ePUAP, potrzebny jest Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny. e-Doręczenia to usługa, która pozwala na bezpieczne i prawnie wiążące przesyłanie dokumentów elektronicznych. Jest to odpowiednik tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, co zapewnia skuteczną komunikację z urzędami.
Bez wychodzenia z domu, bezpiecznie i wygodnie można online załatwić w USC takie sprawy jak: zgłosić narodziny dziecka, uzyskać odpis aktu stanu cywilnego (małżeństwa, urodzenia, zgonu) czy zaświadczenie o stanie cywilnym lub złożyć wniosek o zmianę imienia/nazwiska.
Wszystkie usługi i informacje jak można załatwić sprawę przy użyciu komunikacji elektronicznej (online) znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa, w zakładce e-Urząd – Załatw sprawę elektronicznie.