Kraków dzieli się doświadczeniami z realizacji uchwały krajobrazowej
Jak poprawić estetykę przestrzeni publicznych w mieście? Jak w praktyce działa uchwała krajobrazowa i czy jest skuteczna? Odpowiedzi na te pytania wspólnie omawiają dziś na spotkaniu w pałacu Potockich przedstawiciele Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa oraz reprezentanci Wydziału Urbanistyki i Architektury z Poznania.
Głównym celem spotkania jest przedstawienie wiedzy i doświadczeń urzędników realizujących zadania w ramach krakowskiej uchwały krajobrazowej, a także stworzenie przestrzeni do wymiany myśli, inspiracji i dobrych praktyk.
Przypomnijmy, uchwała krajobrazowa dla Krakowa weszła w życie 1 lipca 2020 roku. Od tego dnia na terenie naszego miasta obowiązują zasady i warunki dotyczące sytuowania nośników reklamowych. Nowe regulacje znacząco przyczyniły się do poprawy estetyki przestrzeni miejskiej – krakowianie na nowo odkryli wiele miejsc, które wcześniej zasłaniały często krzykliwe i wielkoformatowe reklamy. Sami również zaangażowali się w walkę z nielegalnymi i szpecącymi reklamami poprzez zgłaszanie ich urzędnikom z Wydziału Architektury i Urbanistki UMK, którzy prowadzą kontrole tych nośników.
Tylko w ubiegłym roku Wydział Architektury i Urbanistyki UMK otrzymał 2776 wniosków o zbadanie legalności reklam oraz zakończył 2675 z tych spraw. W 41 przypadkach nałożono karę pieniężną. Suma nałożonych kar za rok 2024 wyniosła 417 535 zł.
Od 1 stycznia do 30 czerwca tego roku wpłynęły już 1962 wnioski o zbadanie legalności reklam, z których dotąd zakończono 1605 spraw. Karę pieniężną nałożono w 27 przypadkach. W pierwszym półroczu tego roku suma nałożonych kar wyniosła prawie 2 mln złotych (1 970 068 zł).
Obecnie, po pierwszym okresie funkcjonowania pionierskich w skali kraju przepisów, miasto przygotowuje aktualizację uchwały krajobrazowej. Trwają prace nad projektem, później zaplanowane są konsultacje społeczne. Nowa uchwała krajobrazowa doprecyzuje m.in. takie zagadnienia jak standardy dla szyldów reklamowych, regulacje dotyczące miejsca i formatu legalnych nośników reklamowych oraz kwestię reklam na rusztowaniach.