Program #Ogarniam życie napędza pozytywne myślenie
Bierność, utrata wiary we własne siły, brak perspektyw, poczucie izolacji? Nie poddawaj się, bo może być dokładnie odwrotnie! Miejski program #Ogarniam życie wyrusza w rok szkolny 2025/2026, żeby zaprosić dzieci i młodzież za stery przygody, do której sami napiszą scenariusz, a następnie wyreżyserują go ze wsparciem miejskich instytucji, jednostek i spółek.
Miejski program #Ogarniam życie, który powstał z troski o kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, po raz czwarty realizowany będzie w krakowskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz szkołach specjalnych. 27 października w Teatrze Ludowym odbyła się inauguracja, a przed nami rekrutacja uczestników.
W zeszłorocznej edycji wzięło udział 68 szkół, co przełożyło się na realizację działań w 90 grupach projektowych. Łącznie zaangażowanych w nie było około 1,2 tys. uczniów i uczennic, w tym także ich opiekunowie – nauczyciele i nauczycielki. Ze zrealizowanych projektów bezpośrednio lub pośrednio korzystali ich rówieśnicy i rówieśniczki – w sumie pozytywna energia dotarła do prawie 29 tys. dzieci i młodzieży.
– Ten program pokazuje, że razem możemy tworzyć lepszą, bardziej empatyczną społeczność, w której każdy czuje się ważny i zrozumiany. Dzieci i młodzież, angażując się całym sercem w swoje projekty, zbierają cenne doświadczenia: uczą się, jak działać razem, jak solidarnie pokonywać przeszkody, jak czerpać satysfakcję ze wspólnych osiągnięć. Liczy się nie tylko sam efekt końcowy, ale cały ten proces i umiejętności, które nabywają, jak twórcze myślenie, zarządzanie czasem czy współpraca w zespole. Na tym opiera się poczucie sprawczości, wewnętrzne przekonanie, że warto być aktywnym i szukać tego, co wzmacnia, motywuje, chroni – mówi zastępczyni prezydenta Krakowa Maria Klaman.
Jak to działa? Projekty uczniowskie powstają i są realizowane we współpracy z miejskimi instytucjami, jednostkami i spółkami. Przed najmłodszymi mieszkańcami drzwi otwierają m.in. Zarząd Zieleni Miejskiej, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, straż miejska, Krakowski Szkolny Ośrodek Sportowy, Ośrodek Kultury Kraków Nowa Huta, Muzeum Krakowa czy Biblioteka Kraków. Uczestnicy zapoznają się z ich ofertą i zaciekawieni daną tematyką, projektują autorskie działania na terenie swojej szkoły, adresowane do całej społeczności. Stają się ambasadorami projektu pośród swoich kolegów i koleżanek. Zanim znajdą się na tym etapie, podczas warsztatów organizowanych w Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień dowiadują się i dyskutują o tym, jak troszczyć się o kondycje psychiczną na co dzień, jak ją wzmacniać i chronić, także przed ryzykownymi zachowaniami (np. pokusą sięgnięcia po substancje psychoaktywne).
Projekty mają więc pomóc młodym ludziom odzyskać i pielęgnować sprawczość – poprzez konkretne działania, których sami są autorami i wykonawcami. Czy będzie to założenie szkolnego ogródka, nagranie filmu, zorganizowanie zawodów sportowych, gry miejskiej czy jakakolwiek inna inicjatywa – dzięki każdej z nich dzieci i młodzież mogą przekonać się i poczuć, że kondycja psychiczna zależy w dużej mierze od nas samych. I że ich aktywność ma znaczenie także dla innych, bo inspiruję, kształtuje pozytywne postawy, buduje autorytety, wzmacnia więzi koleżeńskie. Dzięki temu cała szkoła się zmienia i uodparnia na różnorakie zagrożenia.
Koordynatorami projektu #Ogarniam życie są Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2, Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień, Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Krakowski Ośrodek Terapii oraz Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Socjoterapeutycznych Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Krakowie. Program jest w całości finansowany z budżetu miasta.