Nauka i edukacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Sześciolatku, nie trać roku

80 samorządowych szkół podstawowych (z 98) zgłosiło się do Urzędu Miasta Krakowa, by skorzystać z propozycji otrzymania 35 tys. zł na dodatkowe przygotowanie placówki na przyjęcie dzieci sześcioletnich, które będą się uczyć w klasach pierwszych. To jedno z wielu działań jakie Miasto realizuje w ramach projektu „Sześciolatku nie trać roku!".

W roku szkolnym 2014/2015 w klasach pierwszych rozpoczną naukę dwa roczniki dzieci - 2007 i 2008, to oznacza, że w rekrutacji do szkół może wówczas wziąć udział od 10 do 14 tysięcy dzieci. Podwójny rocznik to ogromne wyzwanie zarówno dla szkół jak i dla dzieci i ich rodziców. Aby ułatwić rodzicom decyzję czy zapisać sześciolatka rok wcześniej do szkoły podstawowej czy zostawić go w przedszkolu Urząd Miasta Krakowa realizuje projekt pod hasłem „Sześciolatku nie trać roku!", którego celem jest stworzenie optymalnych warunków edukacji dla dzieci sześcioletnich (przypomnijmy, że rodzic, którego dziecko zostało zapisane do przedszkola cały czas może podjąć decyzję o jego przepisaniu do klasy pierwszej szkoły podstawowej).

Szkoły, które zgłosiły chęć skorzystania z dodatkowego dofinansowania mają je przeznaczyć na opłacenie zajęć świetlicowych adresowanych do sześciolatków – w odrębnych świetlicach lub salach (do godz. 17:00), realizację ciekawych zajęć rozwijających zainteresowania i wspierających proces uczenia się dzieci sześcioletnich, zorganizowanie opieki nad sześciolatkami także w dni wolne od nauki (wakacje, ferie), na zorganizowane obiadów i podwieczorków oraz na inne zadania, które szkoła uzna za ważne. Władze miasta kładą także nacisk na to aby szkoły tworzyły klasy tylko dla sześciolatków.

Lista szkół, które zgłosiły się do programu

Program „Sześciolatku nie trać roku!" realizowany jest przez Urząd Miasta Krakowa od kilku lat. Z inicjatywy Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa Anny Okońskiej-Walkowicz o założeniach tegorocznej edycji projektu dyrektorzy szkół, przedszkoli oraz przedstawiciele rad dzielnic rozmawiali podczas specjalnych spotkań organizowanych przez władze miasta Krakowa w marcu br. Podczas tych spotkań odbyły się również szkolenia dla dyrektorów szkół (w blokach tematycznych: Nauczyciel-Rodzic-Uczeń).

W ramach programu zorganizowano Dni Otwarte w szkołach podstawowych (odbyły się 22 i 23 marca). Kolejny Dzień Otwarty odbędzie się w sobotę - 20 kwietnia. Urząd Miasta Krakowa zachęcał dyrektorów aby w czasie dni otwartych w szkołach przedstawili rodzicom nauczycielkę/i, która/e od września będzie/ą uczyła/y sześciolatki w ich szkole.

19 marca w Magistracie, specjalnie dla rodziców dzieci sześcioletnich, zorganizowano konferencję „Rodzice - rodzicom, czyli czego nie możecie nie wiedzieć o swoim sześciolatku". W jej programie znalazły się prezentacje przygotowane przez specjalistów – rodziców. Dotyczyły m.in. tego jak przygotowane są krakowskie szkoły na przyjęcie sześciolatków; jak sześciolatek widzi świat; jak wspomagać rozwój dziecka sześcioletniego; jakie są spostrzeżenia nauczycieli dotyczące funkcjonowania sześciolatków w szkole oraz spostrzeżenia rodziców, którzy zapisali sześciolatków do szkoły. Po wykładach do dyspozycji rodziców byli prelegenci oraz konsultanci (m.in. metodyk edukacji wczesnoszkolnej, psycholog, pedagog, logopeda, nauczyciele uczący sześciolatki, a także rodzice, którzy rok wcześniej oddali swoje sześcioletnie dzieci do szkoły.

Do krakowskich przedszkoli trafiło 3500 egzemplarzy opracowanej przez psychologa broszury „Dobry początek... adaptacja sześciolatka w szkole". Książeczka ma trafić do rodziców dzieci sześcioletnich, a w najbliższym czasie również do rodziców dzieci uczęszczających do przedszkoli niesamorządowych.

Poradnie psychologiczno-pedagogoczne realizują program wsparcia wychowawczej funkcji rodziny (w jego ramach w przedszkolach organizują wykłady dla rodziców oraz warsztaty dla nauczycieli); organizują wykłady dla rodziców na temat dojrzałości szkolnej dziecka; na życzenie rodziców przygotowują diagnozę dojrzałości szkolnej dziecka. Poradnie zadeklarowały również dyspozycyjność do końca kwietnia br. dla wszystkich przedszkoli, które zgłoszą się z prośbą o przeprowadzenie konsultacji z rodzicami (w miarę potrzeb konsultacje mogą być także prowadzone w innym terminie).

Urząd Miasta Krakowa włączył się również w realizację projektu Kuratorium Oświaty „Salon Sześciolatka" – to spotkania informacyjne dotyczące wcześniejszej edukacji dzieci w szkole podstawowej. Kuratorium do udziału w nim zaprasza szkoły oraz Dzielnice. Spotkania mają na celu pokazanie, że sześciolatki dobrze radzą sobie w pierwszej klasie, a szkoły są bezpieczne i dobrze przygotowane na ich przyjęcie.

W ramach programu zorganizowane zostaną szkoleń dla nauczycieli dotyczące metod pracy z dziećmi sześcioletnimi pod hasłem „Uwaga! Młodsze dziecko w szkole". Szkolenia zostaną zorganizowane w dwóch blokach: dla nauczycieli i wychowawców klas I-III oraz dla nauczycieli i wychowawców klas IV-VI – to ważne ponieważ dziecko przyjęte do szkoły w wieku sześciu lat będzie młodsze na wszystkich etapach edukacji.

W planach Urząd Miasta Krakowa ma jeszcze m.in. organizację dodatkowych spotkań w przedszkolach oraz lekcji pokazowych dla dzieci sześcioletnich organizowanych w przedszkolach.

 

pokaż metkę
Autor: KATARZYNA FIEDOROWICZ-RAZMUS
Osoba publikująca: MARCIN FABER
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2013-04-12
Data aktualizacji: 2013-04-12
Powrót

Zobacz także

Znajdź