Budowa nowego dworca – utrudnienia dla podróżnych
Rozpoczyna się kolejny etap prac przy budowie nowego dworca głównego w Krakowie. W najbliższym czasie pojawią się utrudnienia w wejściu na perony 2, 3, 4 i 5 od strony tunelu „Antresola”.
Kolejny etap inwestycji realizowanej przez PKP SA obejmie przejście dla pieszych pod peronami pn. „Antresola”, które łączy Galerię Krakowską z ulicą Bosacką. W zakres wejdą też wyjścia na perony 2, 3, 4 i 5 dworca kolejowego.
Prace będą się wiązały z sukcesywnym zamykaniem poszczególnych wyjść na perony. W pierwszej kolejności zostanie zamknięte wyjście z Antresoli na peron 3. Nastąpi to 11 kwietnia. Tuż przed zamknięciem wyjścia informacja o tej zmianie pojawi się na żółto – czarnych oznakowaniach, które wytyczają kierunki ruchu wokół dworca.
W dalszej kolejności zamykane będą wyjścia na peron 4 (27 kwietnia), peron 2 (16 maja) i peron 5 oraz WC wschodnie (6 czerwca). Jak podaje Paulina Jankowska z PKP SA, „zamykanie wyjść na perony nie będzie wiązało się z jakimikolwiek utrudnieniami dla osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Cały czas będą bowiem działały windy”.
Nowy dworzec Kraków Główny, usytuowany pod torami i peronami dzisiejszej stacji, będzie elementem Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Połączy kolej z miejskimi autobusami i biegnącą podziemnym tunelem linią Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu będzie to jeden za najnowocześniejszych i najlepiej rozwiniętych węzłów komunikacyjnych w Polsce. Jego poszczególne elementy łączyć będą ruchome schody i platformy, windy oraz tradycyjne klatki schodowe. Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych. W hallu głównym znajdą miejsce m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.
Nowy dworzec będzie gotowy w II kwartale 2012 r. Jego budowa jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” Unii Europejskiej. Koszt prac to 130 mln złotych. (M)