Dzielnice rozwiń menu

Studencka „ławka dialogu” – pytania i odpowiedzi

22 maja 2025 r. prezydent Aleksander Miszalski spotkał się na „ławce dialogu” ze studentami krakowskich uczelni.

Studencka ławka dialogu
Fot. krakow.pl

Poniżej zebrane zostały pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (YouTube)


Zobacz fotogalerię


Pytania, poruszone tematy i odpowiedzi:

(Odpowiedź pojawi się po kliknięciu na wybrane pytanie/poruszony temat)

1 Czy w Krakowie, na wzór Poznania, rower może zostać dopuszczony do ruchu po buspasie?

GK: Z uwagi na występujące obecnie przeciążenie buspasów dopuszczenie kolejnej grupy użytkowników spowoduje realne opóźnienia dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Należy również zaznaczyć, że wspólna jazda po buspasie rowerzystów i np. autobusów – może stanowić zagrożenie dla samych rowerzystów jako niechronionych uczestników ruchu drogowego.

ZTP: W naszej ocenie dopuszczanie rowerzystów do jazdy po buspasach, szczególnie w lokalizacjach o ograniczonej szerokości pasa (np. ul. Czarnowiejska, ul. Nawojki), jest rozwiązaniem ryzykownym zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i funkcjonalności.

W wielu przypadkach szerokość pasa nie pozwalałaby na bezpieczne wyprzedzanie rowerzysty przez autobus, a w konsekwencji kierowcy autobusów byliby zmuszeni do jazdy z prędkością narzuconą przez rowerzystę. Prowadziłoby to do wydłużenia czasu przejazdu, pogorszenia punktualności kursów, wzrostu zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń oraz obniżenia jakości usług transportu zbiorowego. W związku z tym stoimy na stanowisku, że pasy autobusowe powinny służyć wyłącznie pojazdom komunikacji zbiorowej oraz – tam, gdzie jest to infrastrukturalnie uzasadnione – ewentualnie innym pojazdom uprzywilejowanym. Ruch rowerowy powinien być prowadzony równolegle w osobnych ciągach rowerowych bez wchodzenia w konflikt z priorytetowym ruchem transportu publicznego.

Wspólne pasy ruchu dla rowerów stosuje się w wyjątkowych, trudnych warunkach. Dopuszcza się ich prowadzenie na krótkich odcinkach (do 100–150 m) o małym natężeniu pojazdów na pasie, jeśli szerokość pasa wymusza zmianę pasa przy wyprzedzaniu rowerzysty. Na wielu ulicach z wytyczonymi buspasami rowery już dziś poruszają się po wydzielonej infrastrukturze, choć w niektórych miejscach funkcjonują wspólne pasy dla autobusów i rowerów i relacji skrętnych, np. na ul. Dietla, przed skrzyżowaniem w ul. Krakowską. Jednak na długich i obciążonych ruchem trasach, jak ul. Czarnowiejska czy Aleje Trzech Wieszczów, względy bezpieczeństwa wykluczają takie rozwiązania.

2. Jakie są pomysły na wsparcie uniwersytetów w zakresie budowy nowych akademików?

Maria Klaman, IV zastępca prezydenta Krakowa: Budowa akademików to zadanie uczelni i tym wypadku rola samorządu jest bardziej pomocnicza. Miasto może wspierać budowę nowych akademików poprzez przyspieszenie procedur planistycznych i budowlanych, poprzez wpisanie planów budowy nowych akademików do strategii rozwoju miasta, by nie dopuścić do sytuacji, że nowe domy studenckie powstają w miejscu pozbawionym infrastruktury i innych usług publicznych.

Zarówno samorządy, jak i uczelnie czekają obecnie na uchwalenie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, której celem jest zwiększenie dostępności mieszkań na tani wynajem. W ramach nowych przepisów do 2030 roku na budownictwo społeczne zostanie przeznaczone nawet 45 miliardów złotych.

Projekt tej ustawy został już przyjęty przez rząd i zakłada, że na budowę nowych akademików zostanie przekazane 10 procent środków z Funduszu Dopłat.

Ważną rolą samorządu jest także – i to będziemy robić – promowanie nowych modeli najmu i zarządzania zasobem mieszkaniowym. Studenci będą mogli korzystać z wprowadzanej w Krakowie Społecznej Agencji Najmu czy programach promujących coliving.

3. Jakie podjęto działania, aby nie doszło ponownie do ataku hakerskiego podobnego jak na serwery MPK?

COI: W celu zapobieżenia atakom hakerskim, w tym takiego jak na MPK, Centrum Obsługi Informatycznej Urzędu Miasta Krakowa wykorzystuje różnorodne środki techniczne i organizacyjne. Niżej wymienione elementy stanowią filary naszego podejścia do kwestii związanych z cyberbezpieczeństwem.

  • Mamy wdrożony i utrzymywany System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji zgodny z normą 27001
  • Jesteśmy członkiem programu Partnerstwo dla Cyberbezpieczeństwa, realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji, w ramach którego wdrożyliśmy System S-46 (ogólnokrajowy systemem komunikacyjno-analityczno-wizualizacyjny, który wspiera współpracę podmiotów wchodzących w skład Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa)
  • Wykonujemy systematyczne testy bezpieczeństwa środowiska informatycznego;
  • Zwiększyliśmy inwestycje w cyberbezpieczeństwo, poprzez pozyskiwanie funduszy z projektu Cyberbezpieczny Samorząd
  • Mamy wdrożone rozwiązania klasy: SIEM, SOAR, PAM, MDM, EDR, XDR, Firewall, SEG
  • Wykorzystujemy aktualne i wspierane przez producentów oprogramowanie
  • Wykonujemy systematyczne kopie zapasowe zgodnie z najlepszymi praktykami
  • Na bieżąco monitorujemy: stanowiska użytkowników, infrastrukturę sieci informatycznej, świadczone dla mieszkańców e-usługi a także pocztę elektroniczną
  • Sukcesywnie zwiększamy kwalifikacje kadry IT w zakresie bezpieczeństwa systemów informatycznych
  • Prowadzimy cykliczne szkolenia podnoszące kompetencje jak i świadomość pracowników każdego szczebla.
4. Czy uważa pan, że wolność słowa to wartość, która powinna być wysoko ceniona społecznie?

Prezydent Aleksander Miszalski: Tak, ale ta wolność ma swoje granice. Zawsze ważny jest kontekst, np. wolność słowa – tak, ale mowa nienawiści – nie. Co do wolności wyrażania poglądów, każdy ma do tego prawo dopóki nie krzywdzi to innych.

5. Czy miasto powinno wypowiedzieć się w kontekście sześciu studentów UJ, którzy zostali zawieszeni za protesty na uczelni?

PI: Zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem uczelnie wyższe posiadają autonomię i są podmiotami niezależnymi od władz miasta. Ustawa prawo o szkolnictwie wyższym i nauce reguluje procedurę dyscyplinarną prowadzoną na uczelniach wraz z możliwością złożenia skargi do sądu administracyjnego. Jeżeli podnoszony jest zarzut upolitycznienia sporu, to wykracza to poza kompetencje władz miasta, które powołane są do sprawnego nim zarządzania. Ciężko wypowiadać się także na temat objęty postępowaniem dyscyplinarnym nie znając powołanego w tej sprawie materiału dowodowego.

6. Jak pan się odniesie do zapraszania ambasadora Izraela jako państwa oskarżonego o zbrodnie wojenne do Krakowa na Festiwal Kultury Żydowskiej, który miasto dofinansowuje? Polska poparła rewizję umowy stowarzyszeniowej UE - Izrael. Kraków ma współprace z trzema instytucjami z Izraela, może te umowy też warto poddać rewizji?

KP: Kraków był, jest i pozostanie miastem otwartym na różne kultury, poglądy i przekonania. Solidarność, tolerancja i poszanowanie praw każdego człowieka to wartości, które są częścią duchowego dziedzictwa naszego miasta, nie mniej ważną niż historia czy kultura. A integralną częścią naszego dziedzictwa jest kultura żydowska. Władze Krakowa dokładają wszelkich starań, by to dziedzictwo chronić, niezależnie od kontekstu politycznego.

W Krakowie od roku 2016 realizowany jest program „Otwarty Kraków”, który ma na celu budowaniu otwartego i inkluzywnego społeczeństwa, które szanuje różnorodność kulturową, religijną i etniczną.

Przedstawiciele samorządu krakowskiego wielokrotnie wyrażali zdecydowany sprzeciw wobec propagowania mowy nienawiści czy też działań sprzyjających ksenofobii. I pozostajemy otwarci na dialog ze wszystkimi społecznościami. Dlatego prezydent Aleksander Miszalski spotkał się zarówno z przedstawicielami Stowarzyszenia Palestyńczyków w Polsce, jak i z Rabinem Krakowa Gur Aryehem.

Jeśli działania instytucji, z którymi Kraków współpracuje, będą nosiły znamiona ksenofobii czy dyskryminacji, natychmiast podejmiemy zdecydowane kroki, aby im przeciwdziałać.

Zapraszanie przedstawicieli placówek dyplomatycznych krajów, którzy nie zostali uznani jako „persony non grata” nie jest prawnie zakazane. Władze samorządowe nie mogą zatem zabronić instytucjom ich zapraszania. Decyzja o udziale w tych wydarzeniach należy do osoby zaproszonej – i prezydent Aleksander Miszalski nie wziął udziału w ubiegłorocznym Festiwalu Kultury Żydowskiej.

7. Czy poprze pan stworzenie programu staży w instytucjach miejskich?

PI: Władze miasta są pozytywnie nastawione do stworzenia systemu płatnych staży w UMK oraz w jednostkach podległych. Wymaga to przemyślenia, aby korzyść z ich wdrożenia przyniosła wymierne efekty w sferze pozyskiwanych kompetencji przez młode osoby.

DM: Aktualnie Wydział Organizacji i Nadzoru nie organizuje staży w rodzaju takich, o jakich mowa w przedstawionej propozycji.

OR zawiera umowy o organizację stażu z urzędami pracy oraz przyjmuje młodzież uczącą się i studiującą na praktyki zgodnie z programami praktyk ustalanymi przez szkoły i uczelnie.

Te formy podnoszenia kompetencji są (dla urzędu) bezpłatne. OR nie posiada zatem środków finansowych na organizację programów stażowych w bieżącym roku. Staże finansowane są przez urzędy pracy i realizowane w oparciu o założenia określone w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a od czerwca br. w oparciu zapisy nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.

Uważam, że stworzenie programu staży płatnych lub bezpłatnych dla studentów w miejskich jednostkach i instytucjach jest pomysłem bardzo ciekawym, biorąc pod uwagę, że studenci krakowskich uczelni będą źródłem przyszłych kadr Urzędu Miasta Krakowa albo też uwzględniając możliwość realizacji przez nich interesujących projektów czy badań z udziałem Gminy Miejskiej Kraków, przydatnych także dla realizacji zadań urzędu czy wybranych MJO.

Patrząc na zadania i kompetencje OR, najbardziej interesujące jest dla mnie udział w przygotowaniu wykwalifikowanej i przygotowanej do realizacji zadań samorządowych przyszłej kadry. Możliwość odbycia stażu mogłaby być także elementem budowania pozytywnego wizerunku Urzędu Miasta Krakowa oraz promocji UMK jako interesującego pracodawcy.

Aby powyższe zadanie realizować, należałoby zaangażować w ten obszar Wydział Przedsiębiorczości i Innowacji, który współpracuje ściśle z uczelniami bądź też (w przyszłości) z osobą, która będzie pełniła funkcję pełnomocnika PMK ds. współpracy z uczelniami. Niewykluczone, że stworzenie takiego programu wymagałaby zaangażowania organu stanowiącego GMK – to wszystko powinno zostać rozstrzygnięte przed ewentualnym budowaniem budżetu na rok następny. Jeśli bowiem pan prezydent zechce taki program realizować, należy zabezpieczyć na realizację płatnych staży środki w budżecie Miasta Krakowa.

Biorąc pod uwagę, jak długo trwa przygotowanie osoby i jej stanowiska pracy do tego, aby móc rozpocząć odbywanie stażu (obowiązkowe przeszkolenie z zakresu BHP i z przepisów o ochronie danych, nadanie dostępów do budynku i systemów informatycznych itd.) taki staż – aby mógł wypełnić swoją główną rolę – musiałby trwać ok. 2-3 miesięcy lub dłużej ale w mniejszej liczbie godzin w miesiącu.

Ze strony UMK lub realizujących je MJO także jest konieczne jest odpowiednie przygotowanie do przyjęcia stażysty (opracowanie zakresu zadań adekwatnego do kierunku studiów, opracowanie programu stażu interesującego z punktu widzenia studenta a przydatnego dla organizacji, zapewnienie merytorycznego, oddanego opiekuna, który będzie dysponował czasem, jaki może studentowi poświęcić).

Dzisiaj najczęściej praktykanci i stażyści wykonują czynności techniczne i pomocnicze co musi się zmienić w przypadku realizacji staży o jakich mowa powyżej.

Do końca lipca br. zostanie przygotowany harmonogram działań koniecznych do zrealizowania, aby program mógł być realizowany od 2026 roku.

8. Czy powoła pan Radę Studentów Krakowa – organ doradczy przy Prezydencie Miasta Krakowa?

PI: Planowane jest powołanie pełnomocnika ds. współpracy ze środowiskiem akademickim. Wsparcie studentów i możliwość zgłaszania przez nich problemów na styku uczelni i miasta, to także działająca od 2021 r. Rada Partnerów skupiająca przedstawicieli krakowskich szkół wyższych. Wsparcie ze strony Referatu ds. Współpracy z Krakowskim Ośrodkiem Naukowo-Akademickim.

9. Co z cmentarzem dla zwierząt? Kiedy dokładnie powstanie?

BP: W związku ze społeczną potrzeba realizacji cmentarza dla zwierząt w Krakowie Wydział Planowania Przestrzennego dokonał wstępnej analizy możliwości jego lokalizacji. Zaproponowano lokalizację miejsca pochówku dla zwierząt towarzyszących człowiekowi w Nowej Hucie w rejonie ulicy Dymarek, wyposażonego w spalarnię oraz kolumbaria do pochówku. Jednakże przed podjęciem ostatecznej decyzji akceptującej tę lokalizację niezbędne jest szczegółowe zbadanie uwarunkowań tego obszaru oraz przeprowadzenie specjalistycznych badań.

GK: Trwają analizy dotyczące wyboru lokalizacji dla miejsca pochówku zwierząt towarzyszących. Termin zakończenia prac związanych z wyborem tego miejsca nie jest możliwy w tej chwili do określenia. Na II kwartał 2025 r. planuje się uzyskanie opinii geotechnicznej przez Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza dla rozpoznania warunków gruntowo-wodnych (zgodnie z wymaganiami obowiązującego rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalenia geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych (Dz. U. z 2012 r., poz. 463) w odniesieniu do działki o nr. 17 obr. 42 jedn. ewid. Nowa Huta zlokalizowanej przy ul. Dymarek.

10. Czy istnieje możliwość powrotu do biletu semestralnego?

ZTP: Aktualnie wprowadzenie biletu semestralnego dla studentów do cennika Komunikacji Miejskiej w Krakowie jest na etapie projektu uchwały. Termin zależy od decyzji w sprawie złożenia projektu uchwały oraz przyjęcia go na sesji Rady Miasta Krakowa (uchwała taryfy biletowej KMK wymaga dwóch czytań). Procedowanie uchwały planowane jest na miesiąc: czerwiec – lipiec 2025 r. (jednakże ostateczny termin zależny jest od Prezydenta Miasta Krakowa).

11. Dlaczego nowe samochody generujące często więcej CO₂ mogą wjechać do SCT, ale samochody stare generujące mniej CO₂ nie mogą?

ZTP: Emisja CO2 (jako głównego gazu cieplarnianego) ma istotne znaczenie dla przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Jednak celem wprowadzenia Strefy Czystego Transportu nie jest redukcja wszystkich możliwych zanieczyszczeń, ale ograniczenie emisji zanieczyszczeń z transportu.

Najważniejszym i najbardziej przekraczanym zanieczyszczeniem pochodzącym z transportu drogowego są tlenki azotu (NOX), w tym szczególnie dwutlenek azotu (NO2) – gaz powstający głównie w wyniku spalania paliwa w silnikach wysokoprężnych (Diesla). NO2 ma bezpośredni i potwierdzony wpływ na zdrowie ludzi. Krótkotrwała ekspozycja na podwyższone stężenia NO2, zwłaszcza w tzw. „kanałach drogowych”, czyli miejscach gromadzenia się spalin wzdłuż intensywnie użytkowanych ulic, może prowadzić do:

  • skurczu oskrzeli i pogorszenia czynności płuc u osób z astmą
  • zwiększonej podatności na infekcje dróg oddechowych
  • nasilenia objawów chorób przewlekłych (np. POChP)
  • podrażnień śluzówek i spojówek.

W tym kontekście kluczowym problemem są silniki Diesla starszej generacji, które emitują znacząco więcej NOX.

12. Co z ludźmi mieszkającymi pod Krakowem a pracującymi w Krakowie, których nie stać na zmianę samochodu?

ZTP: Mamy świadomość, że wdrożenie Strefy Czystego Transportu może stanowić wyzwanie dla osób spoza Krakowa dojeżdżających do pracy, zwłaszcza tych, których obecne pojazdy nie spełniają wymogów określonych w projekcie uchwały Rady Miasta Krakowa.

Wychodząc naprzeciw takim sytuacjom, uchwała przewiduje okres przejściowy od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2028 r., w którym możliwy będzie wjazd pojazdami niespełniającymi kryteriów emisji spalin za opłatą, w formie abonamentu miesięcznego lub opłaty godzinowej. Opłata miesięczna w pierwszym roku wynosić będzie 100 zł, w kolejnym – 250 zł, a w ostatnim – 500 zł. Alternatywą jest opłata godzinowa w wysokości 2,50 zł za każdą godzinę przebywania pojazdu na terenie SCT.

Takie rozwiązanie daje czas na dostosowanie się do nowych wymogów oraz pozwala uniknąć nagłych i znaczących obciążeń finansowych. Miasto pracuje również nad rozbudową komunikacji zbiorowej i parkingów typu „Park & Ride”, aby zapewnić mieszkańcom okolicznych gmin dostęp do centrum Krakowa.

13. Ze wszystkich stacji pomiarowych tylko na al. Krasińskiego przekroczono normy. Jak się ma to do tego, że ratio legis SCT jest zdrowie mieszkańców, a strefę wprowadza się w całym mieście?

WS: Utworzenie Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest jednym z zadań nałożonych na Gminę Miejską Kraków przez program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego, stanowiący akt prawa miejscowego. Program ten jest dokumentem o charakterze naprawczym, a jego celem jest wskazanie przyczyn wystąpienia przekroczeń standardów jakości powietrza, a następnie wyznaczenie działań naprawczych, które pomogą poprawić jakość powietrza. Jego opracowanie jest obowiązkiem zarządu województwa.

Należy przy tym podkreślić, że ocena jakości powietrza w aglomeracji krakowskiej ma charakter zero-jedynkowy – przekroczenie na niewielkiej powierzchni poziomu dopuszczalnego substancji decyduje o zaliczeniu całej aglomeracji do klasy C (czyli do strefy z przekroczeniem). Według programu ochrony powietrza transport odpowiada za 48,93 proc. emisji dwutlenku azotu na terenie miasta. Gmina ma obowiązek realizacji zadań zgodnie z harmonogramami wskazanymi w wyżej wymienionym programie naprawczym. Za brak realizacji zadań organ za to odpowiedzialny podlega karze pieniężnej do 500 000 zł. Należy także pamiętać, że Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 2024 r. wprowadza od roku 2030 zaostrzone normy.

ZTP: Podstawowym celem ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest ograniczenie negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko. Stężenia zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego, w szczególności dwutlenku azotu (NO2), obserwowane w Krakowie są wyraźnie wyższe od wartości rekomendowanych przez Światową Organizację Zdrowia (10 μg/m3) oraz progu zaproponowanego przez Komisję Europejską w ramach nowelizacji dyrektywy w sprawie jakości powietrza (20 μg/m3).

Fakt, że normy są przekraczane przede wszystkim w centrum, nie oznacza, że mieszkańcy pozostałych obszarów są wolni od zagrożeń zdrowotnych. Ograniczenie SCT wyłącznie do centrum doprowadziłoby do tzw. efektu wypychania, czyli przenoszenia ruchu pojazdów niespełniających norm na tereny sąsiadujące, zwiększając tam poziom zanieczyszczeń.

Maksymalizacja obszaru SCT zapewnia równomierną poprawę jakości powietrza w całym Krakowie, służąc długoterminowo zdrowiu wszystkich mieszkańców, a nie tylko osób zamieszkujących bezpośrednio przy najbardziej zatłoczonych arteriach.

14. AGH planuje budowę nowego akademika, ale MPZP pozwala tylko na niską zabudowę. Chcielibyśmy, aby budynek miał ok. 15 pięter - tyle, co budynki sąsiadujące. Czy poparłby pan taką zmianę?

BP: Teren miasteczka studenckiego AGH objęty jest sporządzanym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „Rejon ulic Reymonta i Oleandry”. Plan ten, w świetle przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, sporządzany jest zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa. Wskazania studium nie umożliwiają obecnie realizacji budynków o wysokości istniejących w tym rejonie akademików.

Niemniej jednak obecnie sporządzany jest dla całego Krakowa plan ogólny, który na nowo określi kierunki zagospodarowania dla poszczególnych rejonów miasta oraz określi dla nich nowe parametry zabudowy. Możliwe, że rozwiązania jakie zaproponuje będą inne niż w obecnie obowiązującym studium. Plan ogólny zastąpi studium i stanie się w przyszłości podstawą dla sporządzenia nowych planów miejscowych.

15. Czy mieszkając w akademiku i czasem do niego dojeżdżając ponad 200 km z domu rodzinnego, jestem mieszkańcem Krakowa czy nie?

PI: Student mieszkający w akademiku uzyskuje uprawnienie do czasowego zameldowania. Czasowy meldunek nie daje jednak uprawnień przysługujących mieszkańcom miasta (Karta Krakowska). Takie uprawnienia studenci mogą uzyskać poprzez złożenie deklaracji PIT w urzędzie skarbowym właściwym miejscowo dla Krakowa. Był także rozważany projekt zmiany regulaminu KK poprzez rozszerzenie jej beneficjentów o studentów.

ZTP: Zgodnie z projektem uchwały o SCT student mieszkający w akademiku na terenie Krakowa, zameldowany w nim na pobyt czasowy, rozliczający podatek dochodowy od osób fizycznych ze wskazaniem Krakowa jako miejsca zamieszkania (w przypadku braku osiągania dochodu składający deklarację PIT-0), jest mieszkańcem Krakowa.

16. W dzielnicy Krowodrza jest wiele kilkudziesięcioletnich bloków mieszkalnych. To bloki 3 i 4-piętrowe, w których mieszka dużo osób starszych. Jak miasto zamierza wspierać tzw. „więźniów czwartego piętra”?

BP: Problem dotyczy nie tylko Krowodrzy, ale też innych dzielnic Krakowa. Dlatego w sporządzanych obecnie miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, ale także w wielu już obowiązujących planach, zawarto zapisy umożliwiające rozbudowę budynków o szyby windowe. W przypadku, gdyby któryś z obowiązujących planów uniemożliwiał realizację takiej inwestycji, możliwa jest zmiana takiego planu.

Kwestie dostępności, zwłaszcza dla osób ze szczególnymi potrzebami, są niezwykle istotne w konstruowaniu zapisów planów miejscowych. Każdy sporządzany plan miejscowy jest opiniowany przez Powiatową Społeczną Radę ds. Osób Niepełnosprawnych.

17. Z kim można skonsultować pomysł propagowania muzyki przez muzykę filmową?

KBF: Ze względu na organizację przez KBF Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, nasza instytucja jest otwarta na rozmowy ze środowiskiem studentów w sprawie poszerzania działań programowych i promocyjnych związanych z tym obszarem.

KBF w sposób wyróżniający się propaguje muzykę filmową nie tylko poprzez organizację rozpoznawalnego festiwalu, ale również przez partnerstwo z ogólnopolską rozgłośnią RMF Classic oraz współpracę z polskim i międzynarodowym środowiskiem kompozytorów, a także festiwalami muzyki filmowej na świecie.

18. Jakie ma pan rozwiązanie na udrożnienie ruchu samochodowego i komunikacji miejskiej w Krakowie?

GK: Podstawowym dokumentem wyznaczającym kierunki działań w tym obszarze, w całej Metropolii Krakowskiej, jest tzw. SUMP, czyli Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego. (uchwała Rady Miasta Krakowa z 6 grudnia 2023 r.). Dokument ten zapewnia spójny kierunek działań w dziedzinie zrównoważonej mobilności, dążąc do realizacji głównego celu, jakim jest zapewnienie zrównoważonego i przyjaznego z punktu widzenia użytkownika końcowego systemu transportu, uwzględniającego równomierny rozwój wszystkich form mobilności. Porządkuje on również kwestie związane ze zrównoważoną mobilnością na terenie gmin objętych zakresem planu. Działania wskazane w planie, ukierunkowane są na dążenie do poprawy: dostępności do transportu publicznego, bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, jakości przestrzeni publicznych, jakości planowania, organizacji i promocji zrównoważonego transportu. W rezultacie prowadzić to powinno do ograniczenia emisji substancji szkodliwych (pyłów) i gazów cieplarnianych (CO2), pochodzących z systemu transportu.

19. Kiedy realnie możemy spodziewać się budowy metra?

SI: Niezwłocznie po zakończeniu procedury środowiskowych oraz trwających prac dotyczących studium przebiegu metra, rozpisaniu przetargu i wyłonieniu wykonawcy prac projektowych. Wynikiem powyższych założeń będzie opracowanie dokumentacji projektowej, złożenie wniosku o pozwolenie na budowę, wniosków o decyzje środowiskowe dla pozostałych odcinków pierwszej linii metra. Szacowany okres zakończenia procedur formalno-prawnych oraz projektowych niezbędnych do rozpisania procedury przetargu na realizację robót budowlanych około trzech lat – koniec 2028 r.

Równocześnie prowadzone będą prace związane z modelem realizacji – spółka miejska i pozyskaniem finansowania dla inwestycji. Procedura wyłonienia wykonawcy ze względu na rangę przedsięwzięcia może potrwać kilka miesięcy – pytania, odwołania, ewentualne zmiany do przetargu.

20. Czy jest jakaś strategia na wyjście z zadłużenia miasta?

BM: Miasto zaciągając długoterminowe zobowiązania finansowe, poszukuje preferencyjnych źródeł finansowania nowego długu. Przykładem są środki, które miasto pozyskało i planuje pozyskać z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Fundusze te mają formę preferencyjnej pożyczki, wspierającej zieloną transformację miast. W 2024 r. miasto w ramach wniosku podpisało 47 umów pożyczek na łączna kwotę 148 066 602,31 zł. W bieżącym roku złożono cztery kolejne wnioski, w ramach których ma zostać podpisanych 12 umów pożyczek. Kwota wynikająca ze złożonych wniosków wynosi 1 226 451 464,08 zł.

Otrzymane środki pozwolą m.in. na zrefinansowanie zrealizowanych już projektów i wygenerowanie oszczędności, które będzie można przeznaczyć na inne, strategiczne inwestycje służące mieszkańcom i turystom. Preferencyjne pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności są bowiem oprocentowane są w wysokości 0 proc. lub 1proc. w całym okresie kredytowania, co stanowi preferencyjną stawkę. Obniżone oprocentowanie to niższe koszty obsługi długu, co ma wpływ na wysokość planowanych wydatków bieżących na ten cel.

21. Jak miasto przyczynia się do ochrony zwierząt i czy współpracuje z organizacjami zajmującymi się ochroną zwierząt?

ZIM: Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie realizuje zadanie pn. „Budowa Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt”. Zadaniem ośrodka będzie leczenie i rehabilitacja zwierząt dziko żyjących, wymagających okresowej opieki w celu przywrócenia ich do środowiska naturalnego. Aktualnie trwa postępowanie dotyczące uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Po uzyskaniu wyżej wymienionej decyzji, możliwe będzie opracowanie aktualizacji koncepcji architektoniczno-budowlanej budowy ośrodka.

ZIM w 2024 r. wnioskował o ujęcie w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na 2025 rok i lata następne kontynuacji zadania dotyczącego przebudowy i rozbudowy schroniska dla bezdomnych zwierząt przy ul. Rybnej 3, jednak środki finansowe na ten cel nie zostały zabezpieczone. Obecnie w ramach prowadzonych przez ZIM zadań inwestycyjnych nie ma możliwości dokonania przesunięć środków finansowych zapewniających realizację tego zamierzenia inwestycyjnego. Niezależnie od powyższego, we wrześniu bieżącego roku, ZIM będzie ponownie wnioskował o ujęcie zadania w projekcie Budżetu Miasta Krakowa na rok 2026 i Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa na rok 2026 i lata następne.

WS: Na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa na terenie Gminy Miejskiej Kraków działa całodobowe pogotowie dla dzikich zwierząt gatunków chronionych oraz łownych, które udziela pomocy zwierzętom rannym, chorym bądź potrzebującym pomocy. Rosnąca z roku na rok liczba interwencji z udziałem dzikich zwierząt w Krakowie oraz ilość zwierząt wymagających profesjonalnej pomocy i opieki systematycznie się zwiększa, dlatego też miasto podjęło działania mające na celu utworzenie Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt w Krakowie.

Dodatkowo miasto od lat współpracuje z organizacjami m.in. w zakresie prowadzenia edukacji dotyczącej ochrony zwierząt, szczególnie ptaków i nietoperzy. Oprócz samej ochrony ptaków istotne jest prowadzenie działań zmierzających do ochrony ich siedlisk. Od wielu lat Wydział Architektury i Urbanistyki we współpracy z Wydziałem Środowiska, Klimatu i Powietrza w ramach dobrej praktyki prowadzi działania związane z ochroną siedlisk zwierząt zamieszkujących budynki na terenie Krakowa.

Ponadto w 2024 r. UMK przeprowadził badania nad występowaniem chomika europejskiego Cricetus Cricetus na terenie Krakowa.

22. Czy miast planuje stworzenie punktu informacyjnego dla studentów z zagranicy?

PI: Na razie w sferze projektów jest rozważane utworzenie Międzynarodowego Centrum Studenta, tj. wielofunkcyjnej jednostki oferującej zdywersyfikowaną pomoc administracyjną, społeczną i zawodową.

W naszej koncepcji centrum będzie także wspierać uczelnie w prowadzeniu skutecznych kampanii rekrutacyjnych za granicą oraz współpracować z sektorem ABSL oraz lokalnymi pracodawcami, by absolwenci zagraniczni mogli płynnie wejść na krakowski rynek pracy.

Projekt zakłada także powstanie w ramach centrum miejskiego punktu informacyjnego dedykowanego studentom zagranicznym oraz zintegrowanej platformy cyfrowej dostępnej w wielu językach.

23. Czy jest w planach stworzenie miejsca do legalnego spożywania alkoholu w plenerze?

Prezydent Aleksander Miszalski: Osobiście jestem zwolennikiem wyznaczenia takiej strefy, oczywiście w miejscu, w którym nie przeszkadzałoby to mieszkańcom. Ostateczna decyzja zależy jednak od uchwały Rady Miasta Krakowa.


Wykaz użytych skrótów:

  • BM – Wydział Budżetu Miasta
  • BP – Wydział Planowania Przestrzennego
  • COI – Centrum Obsługi Informatycznej Urzędu Miasta Krakowa
  • DM – Dyrektor Magistratu
  • GK – Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury
  • KBF – Krakowskie Biuro Festiwalowe
  • MJO – miejskie jednostki organizacyjne
  • MPZP – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
  • OR – Wydział Organizacji i Nadzoru
  • PI – Wydział ds. Przedsiębiorczości i Innowacji
  • PMK – Prezydent Miasta Krakowa
  • SI – Wydział Strategii i Funduszy Europejskich
  • WS – Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza
  • UMK – Urząd Miasta Krakowa
  • ZIM – Zarząd Inwestycji Miejskich
  • ZTP – Zarząd Transportu Publicznego

 

20250522-BSK_7193.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7209.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7219.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7231.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7242.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7252.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7281.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7308.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7322.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7352.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7368.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7403.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7416.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7434.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7456.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7510.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7516.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7551.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7570.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7620.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7673.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7695.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7707.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7717.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7755.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7776.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7818.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7829.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7842.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7848.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7870.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7883.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
B. Świerzowski
20250522-BSK_7193.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7209.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7219.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7231.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7242.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7252.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7281.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7308.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7322.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7352.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7368.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7403.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7416.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7434.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7456.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7510.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7516.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7551.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7570.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7620.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7673.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7695.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7707.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7717.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7755.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7776.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7818.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7829.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7842.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7848.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7870.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
20250522-BSK_7883.jpg-Ławka, Miszalski, Studenci
pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-07-03
Data aktualizacji: 2025-07-03
Powrót