czcionka:

kontrast:

  • PL
  • EN
  • FR
  • DE
  • UA
  • IT
  • ES
Strona główna serwisu
  • BIP BIP
  • Facebook
  • Kraków - X
  • Kraków - YouTube
  • Kraków - Instagram
  • Kraków - LinkedIn
Mapa strony
Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna serwisu
  • Strona główna przejdź
  • Nasze Miasto przejdź
  • Dzielnice przejdź
  • Rada Miasta przejdź
  • Komunikacja przejdź
  • Metro przejdź
  • Turystyka przejdź
  • Kultura przejdź
  • Edukacja przejdź
  • Biznes przejdź
  • Sport i Zdrowie przejdź
  • Klimat przejdź
  • BO przejdź
  • BIP
  • facebook
  • twitter
  • youtube
  • instagram
Kultura rozwiń menu

Artyści XIX i XX w. rozwińrozwiń

Teodor Axentowicz

Xawery Dunikowski

Julian Fałat

Mieczysław Filipkiewicz

Stefan Filipkiewicz

Jacek Malczewski

Józef Mehoffer

Jan Stanisławski

Wojciech Weiss

Leon Wyczółkowski

Stanisław Wyspiański

Artyści współcześni rozwińrozwiń

Jerzy Bereś

Rafał Borcz

Stanisław Brach

Rafał Bujnowski

Małgorzata Bundzewicz

Marek Chlanda

Bronisław Chromy

Ignacy Czwartos

Marta Deskur

Leszek Dutka

Roksana Gołębiowska

Marian Gołogórski

Maria Jarema

Julia Jarża

Juliusz Joniak

Joanna Kaiser

Tadeusz Kantor

Teresa Kotkowska-Rzepecka

Janina Kraupe-Świderska

Wojtek Kubiak i Lidka Krawczyk

Włodzimierz Kunz

Marcin Maciejowski

Kazimierz Mikulski

Leszek Misiak

Michał Misiak

Eugeniusz Mucha

Malwina Niespodziewana

Jerzy Nowosielski

Małgorzata Olkuska

Jan Pamuła

Jerzy Panek

Maria Pinińska-Bereś

Stanisław Rodziński

Allan Rzepka

Wilhelm Sasnal

Bogusław Schaeffer

Janek Simon

Jerzy Skarżyński

Łukasz Skąpski

Witold Skulicz

Robert Sowa

Jacek Sroka

Grzegorz Stec

Józef Szajna

Jan Szancenbach

Grzegorz Sztwiertnia

Stanisław Tabisz

Artur Tajber

Wacław Taranczewski

Janusz Trzebiatowski

Jan Tutaj

Stanisław Wiśniewski

Adam Wsiołkowski

Józef Lucjan Ząbkowski

  • Kultura
  • Leon Wyczółkowski

Leon Wyczółkowski

poniedziałek, 7 maja 2012 r.
  • Twoja przeglądarka nie obsługuje elemetów audio. wersja głosowa wersja głosowa - zatrzymaj

(1852-1936)

Polski malarz, grafik, rysownik, jeden z czołowych przedstawicieli nurtu malarstwa realistycznego w okresie Młodej Polski. Znakomity pejzażysta i portrecista. Urodzony 11 kwietnia 1852 roku w Hucie Miastkowskiej k. Siedlec. Zmarł w Warszawie 27 grudnia 1936 roku. Pochowany we Wtelnie pod Bydgoszczą.

Naukę malarstwa rozpoczął w 1869 roku w Warszawskiej Klasie Rysunkowej (m.in. u Wojciecha Gersona, Antoniego Kamieńskiego i Rafała Hadziewicza). W latach 1875-1877 był studentem akademii monachijskiej, zaś w latach 1877-1879 Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie kształcił się pod okiem Jana Matejki. Wiele podróżował.

Począwszy od sierpnia 1877 roku, przez pięćdziesiąt dwa lata, był związany z Krakowem, w latach 1893-1911 jako profesor krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" (1897). W grudniu 1929 r. opuścił Kraków, przenosząc się do Warszawy. Od 1934 był profesorem ASP w Warszawie. Stworzył wiele znakomitych obrazów historyczno-rodzajowych, wnikliwych realistycznych portretów, modnych wówczas scen salonowych, nastrojowych pejzaży. Znakomicie przedstawiał urodę martwych natur, zwłaszcza kwiatów. Dbał o realizm szczegółu. Pozostawił wiele portretów przedstawicieli świata artystycznego ówczesnego Krakowa.

Pobyt w Paryżu wpłynął na jego zainteresowanie impresjonizmem, niektóre zaproponowane przez impresjonistów rozwiązania w zakresie światła i koloru wykorzystuje w swoich scenach rodzajowych i pejzażach, choćby w scenach przedstawiających rybaków, chłopów, kopania buraków czy orki. Znakomitym obrazem, w którym efekty świetlne są szczególnie intensywne pozostają "Rybacy". Od 1900 roku paleta barw, które wykorzystuje w swych dziełach stała się ciemniejsza. Posługiwał się głównie pastelami, akwarelą i tuszem. Od około 1918 zajmował się przede wszystkim grafiką (techniki trawione, autolitografia).

Z Wyczółkowskim wiąże się ciekawy epizod pojedynku o cześć sztuki, stoczonego z Józefem Mehofferem, o którym wspomina T.Z. Bednarski w zamieszczonym poniżej fragmencie książki ,,Krakowskim szlakiem Leona Wyczólkowskiego''.

Twórczość Leona Wyczółkowskiego zalicza się do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX i XX wieku. W stulecie urodzin artysty, 11 kwietnia 1946 roku, otwarto w Bydgoszczy Muzeum Okregowe jego imienia, z działem poświęconym artyście. Wdowa przekazała muzeum wiele obrazów, rysunków, a także pamiątek osobistych, w tym np. autentyczne wyposażenie pracowni artysty. Obecnie w kolekcji muzeum znajduje się tam ponad 700 prac Wyczółkowskiego.

Linki:
http://www.pinakoteka.zascianek.pl/

 

Tadeusz Z. Bednarski:
,,Krakowskim szlakiem Leona Wyczólkowskiego''.
Wydawnictwo i Drukarnia ,,Secesja'', Kraków 2003. s. 224. il. 133

Kontakty towarzyskie, przestawanie z tyloma wybitnymi postaciami rozmiłowanymi w urokach naszego miasta i dobrze jego genius loci rozumiejącymi, musiały mieć również wpływ na kontemplowanie piękna Krakowa, na wzmożoną chęć wyśpiewania barwami na płótnach i kartonach jego niecodziennej urody w stare mury zaklętej. Ten proces psychiczny przebiegał w czasowej przestrzeni od sierpnia 1877 r. do grudnia 1929 r., kiedy Leon Wyczółkowski zdecydowanie Kraków opuścił. A więc - wliczając w ten okres czasowe wyjazdy na Podole i Ukrainę oraz podróże do Włoch, Francji, Hiszpanii, Holandii, Anglii i Szkocji - przestawanie z miastem pod Wawelem trwało pięćdziesiąt dwa lata, ponad pół wieku! Długi to czas, ale i wielką liczbą prac malarskich i graficznych, których zabytki Krakowa przedmiotem się stały, bujnie zaowocował. W rozdziale W Matejkowskiej uczelni podkreśliłem, iż pierwsze zauroczenia Krakowem i jego historią wsiąknęły w świadomość młodego artysty na stancji u mistrza Matejki. Bo i jakże inaczej być mogło?...

...Malowanie tematów krakowskich rozpoczął po królewsku - od Wawelu. Sam artysta przyznawał, że do malowania katedry wawelskiej zabrał się w 1895 r. Nasamprzód stworzył Sarkofagi. I tu oddajmy głos Ludwikowi Pugetowi, który odsłonił kulisy powstania tej kompozycji, pisząc: ,,[...]Wpadał na niebywałe pomysły. Chciało mu się malować królewskie sarkofagi. Wyrzeźbił je najprzód w gipsie w wielkości naturalnej, zasmarował, zakurzył, dał się im pokryć pajęczynami i dopiero tak przyprawioną własną rzeźbę portretował na płótnie. Chciało mu się! Miał dosyć imaginacji i ochoty, aby sobie cały ten trud zadać. Taki mu koncept strzelił do głowy, bawiło go zakosztować rzeźbiarki, nie powiedział sobie, że szkoda czasu i fatygi, że przez ten czas mógłby namalować o cztery więcej portrety czy inne obrazy już wówczas dobrze płacone...''

...Cudownie skomponowanym graficznym hymnem na cześć powagi i uroku królewskiego wzgórza stała się teka litografii Wawel, datowana 1911/1912 z piętnastoma pracami... ...Ukazanie się teki Wawel było nie tylko świadectwem zachwytu nad symbolem polskiej państwowości w warunkach jej braku, pokazem architektonicznego piękna budowli wawelskiego wzgórza, ale równocześnie zademonstrowaniem wszelkich technik przez samego artystę odkrytych i stale udoskonalanych...

...Wyczółkowski wystąpił w pojedynku o cześć sztuki, Mehofferowi nie wypadało odmówić. Doszło do zwarcia. Krew się jednak obficie nie polała - były draśnięcia, a Karol Frycz przyznał się na łamach ,,Czasu'' do autorstwa owego skłócającego materiału.

Echem tego wydarzenia była karykatura autorstwa Kazimierza Sichulskiego, przedstawiająca walczących ze sobą Wyczółkowskiego i Mehoffera, przypominającego małego oskubanego koguta, dźwigającego na plecach ramy z witrażem. Wyczółkowski jest tu wysoki, groźny, z piersią odznaczoną krzyżem, podaną do przodu, bojowo rozczapierzonymi pazurami, otwartym dziobem i szpadą atakującą kuper przeciwnika. Za Wyczółkowskim - sekundanci: w tle Łada-Cybulski i bliżej Jasieński, jak dziobaty sęp, drażniący Mehoffera pocerowanym parasolem...

Goście, bywający u Leona Wyczółkowskiego, nazywali ją prostodusznie i bezceremonialnie - Franusią. Nie panną Franią, panią Franciszką, ale właśnie - Franusią. I była w tym zdrobnieniu jakaś serdeczność, namiastka wdzięczności za to, ze wprowadzała ład wśród stert kartonów i płócien na blejtramy już obleczonych, jakie zwykle zalegały wszystkie kąty i podłogę, i że skromny stół przyoblekała w szydełkowaną serwetę i wazonem z kwiatami, nabytymi za parę cenciaków na Kleparzu, przyozdabiała, i że profesor miał wszystko, co obecność kobiety w domu sprawić może. Wszystko - a więc nie tylko zadbanie o sztywne kołnierzyki, czyste koszule, pocerowane skarpety, a w miarę grosiwa - wikt smaczny i z deserowymi wypiekami... Wszystko... A była i Franusia ,,finanzministrem'' wziętym, bo kiedy przybywał jakiś nabywca wprost do artysty, nie chcąc w pośredniczącym salonie sztuki przepłacać, profesor nie wiedział jak pracę wycenić, przestępował niespokojnie z nogi na nogę, chrumkał, po czym stwierdzał na wychodnym z pokoju: - Najlepiej, jak to... Franusia załatwi. I Franusia załatwiała tak, że profesor był zdziwiony i szybkością dobicia targu i... wynegocjowanym godnym honorarium. Bo Franusia była jego dobrym duchem opiekuńczym...

,,Wyczółkowski'': 67. Leon Wyczółkowski: Autoportret z Konstantym Laszczką, 1895 r., olej; 79. Leon Wyczółkowski: Sarkofag królowej Jadwigi, 1898 r., olej; 83. Leon Wyczółkowski: Wawel od strony Stradomia, 1911/1912 r., litografia barwna; 30. Leon Wyczółkowski: Wawel od strony Zwierzyńca zimą, 1910 r., akwarela; 119., Leon Wyczółkowski: Wejście do Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu, 1920 r., kreda, tusz, akwarela; 50. Leon Wyczółkowski: Portret Franciszki Panek, później żony, 1913 r., litografia kredką; 49. Leon Wyczółkowski: Magnolie, 1905 r., pastel.

  • wy_ok1.jpg
  • wy_ok2.jpg
  • wy30.jpg
  • wy119.jpg
  • wy50.jpg
  • wy67.jpg
  • wy79.jpg
  • wy49.jpg
wy_ok1.jpg
wy_ok2.jpg
wy30.jpg
wy119.jpg
wy50.jpg
wy67.jpg
wy79.jpg
wy49.jpg
prev
next
wy_ok1.jpg
wy_ok2.jpg
wy30.jpg
wy119.jpg
wy50.jpg
wy67.jpg
wy79.jpg
wy49.jpg
prev
next

TAGI: kraków, artyści, sztuka, kultura

  • Dodaj do
  • Dodaj do
  • tekst w PDF tekst w PDF
  • drukuj drukuj
pokaż metkę pokaż metkę
Osoba publikująca: PAWEŁ KRAWCZYK - Redakcja MPI
Podmiot publikujący: Kancelaria Prezydenta
Data publikacji: 2010-07-01
Data aktualizacji: 2012-05-07
Powrót

Miasto artystów

Artyści XIX i XX w. rozwińrozwiń

Teodor Axentowicz

Xawery Dunikowski

Julian Fałat

Mieczysław Filipkiewicz

Stefan Filipkiewicz

Jacek Malczewski

Józef Mehoffer

Jan Stanisławski

Wojciech Weiss

Leon Wyczółkowski

Stanisław Wyspiański

Artyści współcześni rozwińrozwiń

Jerzy Bereś

Rafał Borcz

Stanisław Brach

Rafał Bujnowski

Małgorzata Bundzewicz

Marek Chlanda

Bronisław Chromy

Ignacy Czwartos

Marta Deskur

Leszek Dutka

Roksana Gołębiowska

Marian Gołogórski

Maria Jarema

Julia Jarża

Juliusz Joniak

Joanna Kaiser

Tadeusz Kantor

Teresa Kotkowska-Rzepecka

Janina Kraupe-Świderska

Wojtek Kubiak i Lidka Krawczyk

Włodzimierz Kunz

Marcin Maciejowski

Kazimierz Mikulski

Leszek Misiak

Michał Misiak

Eugeniusz Mucha

Malwina Niespodziewana

Jerzy Nowosielski

Małgorzata Olkuska

Jan Pamuła

Jerzy Panek

Maria Pinińska-Bereś

Stanisław Rodziński

Allan Rzepka

Wilhelm Sasnal

Bogusław Schaeffer

Janek Simon

Jerzy Skarżyński

Łukasz Skąpski

Witold Skulicz

Robert Sowa

Jacek Sroka

Grzegorz Stec

Józef Szajna

Jan Szancenbach

Grzegorz Sztwiertnia

Stanisław Tabisz

Artur Tajber

Wacław Taranczewski

Janusz Trzebiatowski

Jan Tutaj

Stanisław Wiśniewski

Adam Wsiołkowski

Józef Lucjan Ząbkowski

Pozostańmy w kontakcie
newsletter next

Chcesz jako pierwszy otrzymywać informacje o weekendowych wydarzeniach i co tydzień mieć szansę na wygrywanie książek oraz biletów do teatru, filharmonii i na festiwale? Zapisz się do naszego newslettera!

napisz do nas next

Chcesz zgłosić interwencję dotyczącą funkcjonowania miasta? Nie wiesz, gdzie się zgłosić ze sprawą do Urzędu Miasta? Wypełnij nasz formularz. Zgłoszoną sprawę przekażemy niezwłocznie do rozpatrzenia.

dołącz do nas
facebook Kraków - Twitter Kraków - YouTube Kraków - Instagram Kraków - LinkedIn
  • Mapa strony
  • Informacje prawne
  • Deklaracja dostępności
  • RSS
  • Dla mediów
  • Kontakt
Miejska Platforma Internetowa „Magiczny Kraków”

    MPI Miejska Platforma Internetowa „Magiczny Kraków”

    Ochrona prywatności użytkowników naszego serwisu ma dla nas bardzo duże znaczenie. Ograniczamy wykorzystanie i zbieranie informacji o użytkownikach serwisu do niezbędnego minimum wymaganego do świadczenia usług na najwyższym poziomie. Pliki cookies wykorzystujemy w celu prawidłowego działania strony oraz analizy liczby odwiedzin. Po kliknięciu w przycisk „USTAWIENIA COOKIES” możesz otworzyć okno, w którym dowiesz się, do jakich celów wykorzystujemy pliki cookie, i potwierdzić swoje wybory. Możesz też od razu zaakceptować wszystkie pliki przyciskiem „ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE I PRZEJDŹ DO SERWISU”.

    Zmiana ustawień oraz więcej informacji o ochronie danych osobowych, ochronie praw autorskich i plikach cookies dostępne są na stronie Polityka prywatności.