Historyczne widoki i plany Krakowa - Plany z XIX wieku
PLAN KRAKOWA W. WDOWISZEWSKIEGO - 1898 r.
"Najnowszy plan Królewskiego Stołecznego Miasta Krakowa z wykreśleniem nowo powstałych ulic" - plan "turystyczny", autorstwa W. Wdowiszewskiego. Widoczna dalsza rozbudowa fortyfikacji otaczających miasto. Wzdłuż dzisiejszych Alei Trzech Wieszczów biegnie nasypem zbudowana w 1888 r. obwodowa linia kolejowa ("cyrkumwalacyjna"), zaopatrująca zachodnie instalacje forteczne; zostanie zlikwidowana w 1911 r., powstaną reprezentacyjne aleje. Zaznaczona linia tramwaju konnego z dworca kolejowego do mostu Podgórskiego. Już niebawem, w 1901 r., prezydent miasta Józef Friedlein zainauguruje pierwszą linię wąskotorowego tramwaju elektrycznego. Przy dokładnie wyrysowanych, z alejkami, Plantach, pojawia się gmach Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego, oddany do użytku w 1887 r. Dla Biblioteki Jagiellońskiej, zlokalizowanej w Collegium Maius, nowy budynek powstanie w 1939 r. Za rok, w 1899 r., Rada Miejska powoła do życia Muzeum Historyczne Miasta Krakowa - pierwszą tego typu placówkę w Polsce. Trzeci rok działa już Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa.
Reprodukcja ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.