Historyczne widoki i plany Krakowa - Plany z XIX wieku
PLAN KRAKOWA T. ŻEBRAWSKIEGO - 1836 r.
Plan ten, autorstwa geodety Teofila Żebrawskiego, zbieżny w ujęciu i obszarze oraz zbliżony w czasie powstania do nieco wcześniejszego planu Mostowskiego, dzięki większej czytelności i szczegółowości (np. podane nazwy niektórych ulic), może być traktowany jako pierwszy plan o funkcji przewodnika. Jest to jeden z najczęściej reprodukowanych, archiwalnych planów, zapewne także dzięki atrakcyjnej grafice. W okresie Rzeczypospolitej Krakowskiej (1815-1846) miasto Kraków z miastem Podgórze łączył jedyny most, u wylotu ul. Wiślanej (obecnie ul. Gazowa). Pływający, przymocowany linami do brzegów, otwierany pośrodku dla przepuszczenia płynących Wisłą galar, a w czasie zagrożenia powodziowego rozsuwany na boki - dlatego na planie zaznaczono go liniami przerywanymi. W rok po wydaniu tego planu, przyjęto projekt budowy nowego mostu, który zrealizowano w latach 1844-1850. Oficjalnie nosił nazwę cesarza Franciszka Józefa I, ale powszechnie nazywany był Podgórskim. Most ten, ukazany już na tym planie, usytuowany został u wylotu nowowytyczanej ul. Mostowej. Rozebrano go w 1936 r., a do dnia dzisiejszego przetrwały jego przyczółki na obu brzegach Wisły.
Reprodukcja ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.