Historyczne widoki i plany Krakowa - Plany z XX wieku i współczesne
PLAN MIASTA KRAKOWA J. JEZIERSKIEGO - 1904 r.
Wydany przez J. Jezierskiego plan jest kolejnym z kończącej się serii "turystycznych", opartych na planie Wywiałkowskiego z 1875 r. Niedługo zmieni się kształt Krakowa - właśnie w 1904 r. prezydent Józef Friedlein składa urząd, a Rada Miejska wybiera na to stanowisko dotychczasowego wiceprezydenta, Juliusza Leo. Przedstawia on program utworzenia "Wielkiego Krakowa". Miasto się rozwija. W 1902 r. uruchomiono nowe linie tramwajowe: nr 3 (Rynek - Sienna - Dietla), nr 4 (Rynek - Podwale - Park Jordana) i nr 5 (Długa - Sławkowska -Wiślna - Zwierzyniec). Były to linie wąskotorowe - do 1910 r., kiedy to Gmina Kraków wykupiła 95% udziałów w Krakowskiej Spółce Tramwajowej i podjęto budowę zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca oraz linii normalnotorowych. Już za rok oddana do użytku zostanie na Dajworze elektrownia miejska o mocy 0,8 MW. Najpierw jako część Gazowni Miejskiej, a od 1908 r. jako samodzielna Elektrownia Miejska, działająca do 80. lat XX w., kiedy to zastąpiona została elektrociepłownią w Łęgu. (Gazownię w r. 1857, na gruntach przy obecnej ul. Gazowej, wybudowało Niemieckie Kontynentalne Towarzystwo Gazowe; po jej wykupieniu przez Gminę Kraków w 1886 r. powstała Gazownia Miejska, działająca do dzisiaj, choć już w innych strukturach organizacyjnych). W roku wydania planu budowany jest nowy gmach Izby Handlowej i Przemysłowej przy ul. Długiej ("Dom pod ....") - oddany zostanie w 1906 r.
Reprodukcja ze zbiorów prywatnych.