Rodzinny Kraków - muzyka
FILHARMONIA IM. KAROLA SZYMANOWSKIEGO W KRAKOWIE
Dział Upowszechniania Muzyki
tel. 12 422 86 74, tel./fax 12 429 15 34
e-mail: edukacja@filharmonia.krakow.pl
www.filharmonia.krakow.pl
Filharmonia Krakowska od 65 lat stara się zapewnić jak najwyższy poziom koncertów dla melomanów, mając jednocześnie na względzie istotny problem, jakim jest zainteresowanie muzyką klasyczną publiczności mniej osłuchanej, dopiero rozpoczynającej swą przygodę z tzw. „sztuką wysoką". Z radością obserwowane jest stałe, a wręcz wzrastające zainteresowanie ofertą koncertową dla młodej i najmłodszej widowni. W ubiegłym roku powrócono do liczby 6 koncertów w cyklu dla młodzieży szkół ponadpodstawowych, który nazwano, jak wiadomo, „Musica ars amanda". Prezentowane utwory są objaśniane w prelekcjach i felietonach drukowanego programu. Idąc z duchem czasu Filharmonia, wzbogaca część koncertów efektami wizualnymi prezentowanymi na multimedialnym ekranie. Edukacja muzyczna pojmowana bardziej dosłownie, to oczywiście spotkania z dziećmi i młodzieżą w coraz większej liczbie szkół i ośrodków kultury.
W ciągu roku szkolnego Filharmonia proponuje 9 spotkań o bardzo różnorodnej tematyce: sylwetki kompozytorów od Bacha do Lutosławskiego, mozaikę instrumentów od klasycznych po mało, lub całkiem nieznane, problemy stylistyczne od zespołu barokowego przez muzykowanie domowe, walce wiedeńskie do stepu irlandzkiego. Organizując koncerty dla najmłodszych Filharmonia Krakowska od lat ponad 35 dokłada starań, aby pokazywać, jak różnorodny, barwny i niezwykły jest świat Muzyki. Roczny cykl koncertowy łączy tradycyjnie jeden wspólny temat. Tradycyjnie też spotkania muzyczne wzbogacone są projekcjami na ekranie multimedialnym, których twórcą jest informatyk, akustyk i kompozytor w jednej osobie - Mateusz Bień. To właśnie w roli kompozytora artysta pragnie zaprezentować się publiczności, zapraszając nie tylko dzieci, ale i całe rodziny na spotkania przy okazji Dnia Dziecka. Będzie też okazja, aby uczestniczyć w premierze operetki familijnej, pod intrygującym tytułem „Pizzicato".
Filharmonia Krakowska stara się adresować swą ofertę koncertową do coraz szerszego i coraz młodszego kręgu słuchaczy.
Został stworzony nowy cykl koncertowy pod nazwą: „Smykowe granie. Spotkania z muzyką, tańcem i śpiewem dla dzieci w wieku od 0-3 lat oraz dla kobiet w ciąży." Te szczególne spotkania wykorzystują teorię psychologa muzyki, Edwina E. Gordona, i uczą dzieci kontaktu z muzyką od pierwszych chwil ich życia. Jest to również znakomita forma relaksu i integracji międzypokoleniowej. Więcej informacji można znaleźć w omówieniu cyklu na stronie internetowej Filharmonii.
Koncerty wszystkich wspomnianych cykli cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, dlatego też kupno biletów indywidualnych, a szczególnie biletów lub karnetów dla grup może wymagać wcześniejszej rezerwacji, której można dokonać pod numerem telefonu Organizacji Widowni: 12- 429 13 45, lub drogą mailową na adres: widownia@filharmonia.krakow.pl
OPERA KRAKOWSKA
ul. Lubicz 48
31-512 Kraków
Rezerwacja: tel. +48 12 296 62 62 (63), fax+48 12 296 62 68
Kasa Opery: tel. +48 12 296 62 60 (61)
e-mail: bilety@opera.krakow.pl
www.opera.krakow.pl
W repertuarze Opery Krakowskiej znajduje się obecnie ponad trzydzieści tytułów. Są to dzieła kompozytorów polskich i klasyka światowa, przedstawienia baletowe oraz muzyczne dla dzieci. Podczas sezonu krakowska scena otwiera się dla widza około dwustu razy, uzupełniając swój repertuar o koncerty, występy innych teatrów, spotkania z twórcami. Rokrocznie organizuje także Letni Festiwal, prezentując własne spektakle w plenerach lub zabytkowych wnętrzach Krakowa i okolic. Tradycją stały się widowiska na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu. Formułę tego letniego przeglądu poszerzają stopniowo przedstawienia teatrów zagranicznych.
Spektakle dla dzieci i młodzieży
• „Kopciuszek" – baletowa wersja znanej baśni o Kopciuszku, dwóch złośliwych siostrach i okrutnej macosze do muzyki Gioacchino Rossiniego. Jej twórcą jest wybitny choreograf, pochodzący z Mediolanu Georgio Madia. Efektowne, zaskakującew rozwiązaniach, wzruszające i pełne komizmu przedstawienie adresowane jest zarównodo młodych jak i dorosłych widzów.
• „Księga lasu" – teatralno-muzyczna baśń, której przesłaniem jest poszukiwanie ekologicznych wartości, nadających życiu harmonię i sens. Przedstawienie adresowane jest nie tylko do dzieci, ale także do rodziców i wychowawców, dając im doskonały pretekst do rozmowy o tym, co jest w życiu naprawdę ważne i godne poszanowania.
• „Mały Lord" - Cedric, jedenastoletni chłopiec, niespodziewanie staje się lordem Fauntleroy – przyszłym spadkobiercą wielkiego majątku. Jego dziadek, angielski arystokrata, porywczy i samolubny, sprowadza wnuka z Ameryki do zamku w Anglii. Wbrew obiegowej opinii Cedric uważa dziadka za uosobienie dobroci i szlachetności, ten z kolei usiłuje nie zawieść oczekiwań dziecka. W rezultacie chłopiec swą ufnością i wiarą w dobro sprawia, że stary lord wraca do świata kochających i kochanych. Przedstawienie adresowane do widzów w każdym wieku. Dzieciom pokaże ono wartość zachowań, co przyczyni się do porządkowania ich świata. Dorośli powrócą do opowieści z dzieciństwa, ciągle aktualnej, bo czy nie jest ponadczasowa myśl, że, jak mówi Steven Markwick, „nikt nie jest nigdy za stary ani zbyt potężny, by nauczyć się pokory i miłości"?.
• „Historia żołnierza" - widowisko poetycko-baletowe, skomponowane przez Igora Strawińskiego w 1918 roku. Oparta na baśni rosyjskiej Historia żołnierza to rodzaj moralitetu z muzyką w formie suity na siedem instrumentów. Rozbudowana partia skrzypiec symbolizuje duszę żołnierza. Ten kameralny utwór wystawiano w różnych wersjach, na naszej scenie Historię żołnierza zobaczymy jako spektakl baletowy. Jego autorką jest wybitna rosyjska choreografka Elena Bogdanovich, współpracująca z Teatrem Bolszoj w Moskwie.
• „Dziadek do orzechów" – jeden z najpopularniejszych w świecie baletów klasycznych, skomponowany przez Piotr Czajkowskiego – opowieść o dziewczynce, która za sprawą gwiazdkowej zabawki, dziadka do orzechów, wędruje przez baśniową krainę cudowności, gdzie wszystko jest możliwe, jak we śnie... Piękna, efektowna muzyka Czajkowskiego stała się natchnieniem dla kolejnych pokoleń artystów baletu. Twórcą przedstawienia jest Emil Wesołowski, wybitny polski choreograf, od 30 lat związany z Teatrem Wielkim Operą Narodową jako tancerz, dyrektor baletu i autor przedstawień. Przez baśniowe światy poprowadzi widza malarska, wykorzystująca współczesne techniki komponowania obrazów scenografia Marka Grabowskiego, a pracownie krawieckie uszyły około dwustu bajecznych kostiumów, zaprojektowanych przez Marię Balcerek z charakterystyczną dla jej poetyki fantazją. Tańczy Balet Opery Krakowskiej. Przedstawienie adresowane jest zarówno do dzieci, jak i osób dorosłych.
• „Opera b/o" – spektakl opowiada o specyfice przedstawień operowych, o tradycji i historii gatunku, o kompozytorach i śpiewakach, o orkiestrze i dyrygencie, o skalach głosu i talencie, o scenie, jej kulisach i widowni – jednym słowem, wszystko, co o operze powinien (choć nie musi) wiedzieć wykształcony nastolatek. Przez tę operową czasoprzestrzeń widzów prowadzi sam jej gospodarz, wzbogacając muzyczny wykład bogato ilustrowany pokazami, ćwiczeniami i eksperymentami anegdotą, oczywiście muzyczną. Spektakl adresowany jest do młodzieży w wieku 12-15 lat.
• „Poranki" – Opera Krakowska zaprasza swoich najmłodszych Widzów na cykl spotkań edukacyjnych pod nazwą „Spotkania w Operze. PORANKI". Będzie to seria spotkań, odbywających się w niedzielne przedpołudnia, dla dzieci w wieku od 6 do 10 lat, których celem będzie wprowadzenie najmłodszych w niezwykły świat opery. Gościem specjalnym każdego Poranku będzie artysta, rzemieślnik sztuk teatralnych, który odkryje przed młodymi uczestnikami tajniki wykonywanej pracy. Dzieci będą mogły m.in. zaśpiewać z solistą, wraz ze scenografem ubrać „Dziadka do orzechów", czy dowiedzieć się, jak działają urządzenia sceniczne podczas spektakli i czym zajmuje się akustyk.
• „Profesor Wiolinek" – Dla dzieci w wieku od 4 do 9 lat przeznaczone są spektakle edukacyjno-muzyczne ze zwariowanym Profesorem Wiolinkiem! Profesor na prośbę Dyrektora Opery pomaga w rozwiązywaniu nietypowych kłopotów operowego świata. W każdym ze spotkań pojawia się inny gość specjalny, któremu Profesor musi pospieszyć z pomocą. Towarzyszą mu psotny Duch, podróżujący muzycznym wehikułem Wnuczek oraz ... mali widzowie spektaklu. Przed Profesorem i dziećmi stają nie lada zadania. Muszą m.in. naprawić duszę uszkodzonych skrzypiec, odnaleźć skarb śpiewaczki oraz zmierzyć się z zaczarowanym fletem, siejącym zamęt w operze. A wszystko to za sprawą starej szafy, skrywającej niejedną operową tajemnicę...