Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Ekospalarnia odpadów – stanowisko KHK

Gazeta Krakowska z 8 września publikuje artykuły („Zapłacimy 90 mln zł więcej za budowę spalarni śmieci” i „Milionowe troski spalarni”) dotyczące będącej obecnie na finiszu budowy Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów. Autor – Dawid Serafin – nie ustrzegł się uproszczeń i nieprecyzyjnych informacji m.in. dotyczących finansowania inwestycji, czy terminów rozliczenia tego zadania.

Krakowski Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów powstaje w ramach projektu „Program gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie”. Będzie stanowił ostatni element tworzonego w Krakowie nowoczesnego systemu gospodarki odpadami. Łączne nakłady na realizację wspomnianej inwestycji wynoszą 673 mln zł netto (tj. 826 mln zł brutto), z czego ok. 372 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Pozostałe środki finansowe to wkład własny Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A., w tym udzielona na preferencyjnych warunkach pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (289 mln zł). Wartość wydatków kwalifikowanych projektu wynosi 456,5 mln zł.

Do końca sierpnia 2015 roku Spółka wykorzystała na realizację projektu 322,6 mln zł dofinansowania przyznanego na realizację inwestycji. Pozostałe środki z dotacji zostaną wykorzystane w III kwartale 2015 roku (pozostało 24,6 mln zł).

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez instytucję wdrażającą – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie - warunkiem do przedłużenia umowy o dofinansowanie poza 2015 rok jest wykorzystanie dofinansowania oraz zafakturowanie kosztów projektu na poziomie wydatków kwalifikowanych. Aktualnie spełnienie powyższych wymogów nie jest w jakikolwiek sposób zagrożone: wszystkie wydatki kwalifikowane zostaną poniesione do końca IV kwartału 2015 roku, natomiast dotacja zostanie wykorzystana przy następnej płatności we wrześniu 2015 roku.

Konieczność wydłużenia realizacji przedmiotowego projektu wynika z dokonanych (po dacie zawarcia umowy z Wykonawcą) zmian powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności: ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska.

W aspekcie powyższych wyjaśnień nie istnieje zagrożenie utraty dofinansowania ze środków Unii Europejskiej dla budowy krakowskiej spalarni.

Zaawansowanie budowy wynosi obecnie ponad 90%. Wraz z postępem prac, dokonywane są systematycznie próby oraz odbiory techniczne weryfikujące prawidłowość i jakość wykonania poszczególnych elementów Zakładu.

Zgodnie z warunkami zawartej umowy (klauzula nr 9), Wykonawca - po zakończeniu robót budowlano-montażowych potwierdzonych protokolarnym, pozytywnym odbiorem wraz z próbami szczelności zbiorników, kanałów, przewodów itp., przeprowadzeniu prób montażowych potwierdzonych protokołem z wykonania prób pomontażowych całości wyposażenia mechanicznego, po zainstalowaniu urządzeń elektrycznych i pomiarowo-kontrolnych, zakończeniu prac regulacyjno-pomiarowych układów elektrycznych i sterowniczych potwierdzonych protokołami oraz opracowaniu niezbędnej dokumentacji technicznej - zobowiązany jest przeprowadzić Próby Końcowe w celu potwierdzenia dotrzymania przez Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów tzw. gwarantowanych parametrów technicznych. Rozpoczęcie tych prób w warunkach eksploatacyjnych planowane jest na początek listopada 2015 roku. Natomiast uzyskanie przez Zakład statusu regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (wymóg wynikający ze wspomnianych, zmienionych regulacji prawnych), a następnie osiągnięcie pozytywnych wyników Prób  Końcowych, umożliwi wystawienie ostatecznego Świadectwa Przejęcia dla instalacji.

Krakowski Holding Komunalny na etapie pozyskiwania finansowania do Projektu pn. „Program gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie” przedstawił finansowanie projektu zakładając model oparty o trzy źródła:

-        Dofinansowanie ze środków UE

-        Pożyczka z NFOŚiGW

-        Środki własne KHK S.A.

Powyższe rozwiązanie zostało zaakceptowane przez Komisję Europejską, która przyznała dofinansowanie Projektu na poziomie 371,2 mln zł.

Umowa pożyczki na finansowanie Projektu została podpisana z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dniu 19 grudnia 2011 roku. Kwota  pożyczki wynosi: 298.230 tys. zł. Pożyczka została udzielona na okres od 02.01.2012 roku do 30.09.2030 roku, na warunkach preferencyjnych (oprocentowanie stałe wynosi: 3,5%).

Zarówno zaciągnięcie pożyczki, jak i jej spłata (wraz z kosztami obsługi) zostały uwzględnione w modelu finansowania Projektu przez cały jego okres realizacji i eksploatacji. Ze względu na wymagania wynikające z ustawy o rachunkowości, koszty odsetek od pożyczki w okresie realizacji inwestycji zaliczane są do kosztów inwestycji. Po przekazaniu inwestycji do eksploatacji koszty pożyczki zaliczane są do kosztów bieżącego okresu.

Na podstawie modelu finansowego opracowanego na potrzeby Projektu planowane całkowite koszty obsługi kredytu w okresie od 02.01.2012 r. do 30.09.2030 r. wyniosą 90 mln zł. Reasumując: nie jest to kwota, o której zapomnieli urzędnicy – jak pisze red. Serafin. Koszty obsługi kredytu były ujęte w modelu finansowym dla projektu budowy spalarni, ktory został zatwierdzony w kwietniu 2011 roku i jest realizowany zgodnie z założeniami zawartymi we wniosku o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

 

Monika Kupnicka, Rzecznik Prasowy KHK SA

pokaż metkę
Autor: Monika Kupnicka
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2015-09-09
Data aktualizacji: 2015-09-13
Powrót

Zobacz także

Znajdź