Krok po kroku
- 1974 - 1990: w ramach przebudowy układu torowego PKP budowa podziemnego odcinka tunel o długości ok. 180 metrów.
- 1994: uchwalenie Ogólnego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa, w którym zostaje zaproponowany Szybki Tramwaj jako nowy środek transportu zbiorowego oraz zostają wyznaczone trasy jego przebiegu i rezerwy terenu pod realizację inwestycji
- 1995 - 1999: budowa podziemny odcinka tunelu pod ulicą Lubomirskiego o długości 605 metrów
- 1998: umowy kredytowe z bankami EBOR i EBI na łączną kwotę 90 mln Euro.
- 1999: ostatecznie wytyczony przebieg trasy "Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, linia N-S, etap I" to ok. 11,5 km odcinek od pętli przy ul. Halszki (os. Kurdwanów) do pętli przy ul. Kamiennej.
- Koniec 2000: zakończenie budowy linii dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku Kurdwanów - Wielicka, a także remontów modernizacyjnych torowiska dla Szybkiego Tramwaju na odcinku Wielicka - rondo Grzegórzeckie
- 2004 - 2005: kontynuowano prace w tunelu na odcinku pomiędzy Dworcem Głównym PKP a Politechniką Krakowską.
- 2003 - 2007: przebudowa ronda Mogilskiego
- 2006-2007: modernizacja pętli Kamienna
- 2007: przystosowanie torowiska na odcinku pętla Kamienna - os. Krowodrza Górka dla potrzeb Szybkiego Tramwaju, po wcześniejszej decyzji o przedłużeniu pierwszej linii do tego osiedla.
- 2008: przebudowa alei Powstania Warszawskiego i ronda Grzegórzeckiego
- 2008: uruchomienie obszarowego sterowania ruchem dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, który ma zapewnić priorytet dla nowego środka transportu.
- 2006 - 2008: dokończenie budowy tunelu tramwajowego i dostosowanie całego obiektu do nowoczesnych wymogów bezpieczeństwa.
- 12 grudnia 2008: uruchomienie pierwszej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pomiędzy osiedlami Kurdwanów i Krowodrza Górka.