Księga znaku – System Identyfikacji Wizualnej Krakowa [DO POBRANIA]
Identyfikacja wizualna Krakowa
Miasto Kraków, podobnie jak większość współczesnych miast na świecie, ma opracowany System Identyfikacji Wizualnej (SIW). Wzorem marek stworzonych przez firmy, miasta i regiony rywalizują ze sobą w różnych dziedzinach, a posiadanie własnej marki, którą można łatwo zidentyfikować za sprawą spójnego systemu identyfikacji, jest istotnym elementem przyczyniającym się do rozwoju miasta.
SIW Krakowa jest jednak szczególny, gdyż odzwierciedla zróżnicowany charakter miasta: dumnego ze swej bogatej historii i stołeczno-królewskich tradycji, a zarazem śmiało stawiającego czoła wymaganiom współczesności i świadomego wyzwań przyszłości.
Logo, barwy i herb Krakowa
Idea systemu, opracowanego w 2017 roku, wywodzi się z logotypu, który nawiązuje do średniowiecznego planu krakowskiego rynku z charakterystyczną siatką ulic. Identyfikacja podkreśla unikatowy charakter Krakowa – znanego z magicznej atmosfery i pulsującego wyjątkową energią. Miasta o dynamicznej strukturze, która szybko się zmienia i rozrasta. Miasta, które kreuje nowe możliwości, reaguje na wyzwania współczesności. Odzwierciedla to także hasło „Kraków dodaje znaczeń i porusza umysły”, promujące program promocji miasta w najbliższych latach.
Obok logotypu, także i barwy: biała i niebieska, mają kluczowe znaczenie w identyfikacji wizualnej Krakowa. Barwy te nawiązują do miejskiej flagi, której tradycje sięgają czasów Wolnego Miasta Krakowa (1815–1846). Biel symbolizuje czystość, a błękit – wstęgę Wisły. Nowy logotyp w swej podstawowej wersji z 2017 roku przyjmuje właśnie te kolory, w zależności od tła, na którym jest umieszczany. Rada Miasta Krakowa, doceniając wyjątkową rolę barw w kształtowaniu tożsamości kulturowej miasta, w 2017 roku ustanowiła święto Flagi Miasta Krakowa. Obchodzone jest ono 5 czerwca, wraz ze Świętem Miasta, upamiętniającym lokację miasta.
W identyfikacji miasta ważne miejsce zajmuje herb. O ile logotyp miasta można traktować jako popularny znak towarowy, stosowany do oznaczenia wielu inicjatyw podejmowanych przez miasto, o tyle herb jest symbolem tradycji, prestiżu i wyjątkowości. Obecnie herb jest używany, między innymi, w oficjalnej korespondencji Prezydenta Miasta Krakowa oraz Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa, na tablicach informacyjnych oraz w znakach graficznych dzielnic i niektórych spółek miejskich. Miasta w Polsce, Europie i na świecie w identyfikacji wizualnej oraz komunikacji wykorzystują obecnie zarówno logo, jak i herb, uzależniając ich stosowanie od kryterium prestiżu i rangi.
Elementy systemu identyfikacji
Miejska identyfikacja obejmuje zatem następujące elementy: logo, herb miasta wraz z uproszczoną wersją do stosowania w działaniach promocyjnych, znaki poszczególnych miejskich jednostek organizacyjnych oraz komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, a także określoną kolorystykę, kroje pisma, zdefiniowane narzędzia graficzne, zasady i schematy zawarte w księdze Systemu Identyfikacji Wizualnej Miasta Krakowa, zwanej potocznie manualem.
System ten jest odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne sygnalizowane przez mieszkańców. Spójny system identyfikacji pozwolił zaprezentować w uporządkowany sposób różnorodne działania poszczególnych wydziałów Urzędu Miasta Krakowa, miejskich jednostek i podmiotów współpracujących z miastem. Ma to pozytywny wpływ na skuteczność i jasność komunikatu oraz jego powiązanie z marką Krakowa.
SIW Krakowa jest ciągle doskonalony i rozwijany. Powstały odrębne, szczegółowe opracowania dotyczące poszczególnych elementów, takie jak: księga logotypu, księga herbu, księga znaków miejskich jednostek organizacyjnych, księga znaku Budżetu Obywatelskiego, czy księga marki „Wyspiański”.
Kraków doceniony za swą identyfikację
Identyfikację i komunikację wizualną Krakowa docenili profesjonaliści zajmujący się komunikacją oraz kreacją i dizajnem, W 2017 roku Kraków zdobył dwie prestiżowe nagrody: Red Dot Award, zwaną „Oskarem dizajnu” w kategorii Communication Design oraz Kreaturę – w kategorii Design w 21. edycji konkursu organizowanego przez „Media&Marketing Polska”. Dopełnieniem sukcesów, w 2018 roku stały się dwie nagrody Transform Awards 2018, przyznawane przez międzynarodowych ekspertów w zakresie rebrandingu i rozwoju marek, skupionych wokół wydawanego w Londynie branżowego magazynu „Transform Magazine”. Międzynarodowe jury przyznało krakowskiej identyfikacji wizualnej aż dwie srebrne statuetki, w kategoriach Best Visual Identity in the Public Sector oraz Best Place or Nation Brand.