Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kraków liderem załatwiania spraw przez internet

Kraków jest liderem wśród polskich miast jeśli chodzi o możliwość załatwiania spraw przez Internet. Urząd Miasta Krakowa udostępnił na platformie ePUAP aż 104 usługi. W Łodzi, która jest na drugim miejscu w Polsce – tą drogą załatwimy 55 spraw. Dla obywatela oznacza to oszczędność czasu i łatwiejszy dostęp do instytucji publicznych, ponieważ bez wychodzenia z domu można załatwić wiele urzędowych spraw.

Jak wynika ze statystyk na 21 sierpnia 2014r., Urząd Miasta Krakowa udostępnia 104 usługi publiczne możliwe do elektronicznego załatwienia. 64 z nich, z uwagi na obowiązujące przepisy prawne, możemy częściowo załatwić on-line. W takich sprawach konieczne jest np. dołączenie załącznika w formie oryginału. Zdarza się też, że pełne załatwienie sprawy przez internet uniemożliwia format załączników możliwy do przesłania jedynie w wersji papierowej (np. różnego rodzaju projekty, wizualizacje).


Natomiast 40 ze spraw możemy załatwić w całości drogą elektroniczną. Za pośrednictwem internetu można np. sprostować lub uzupełnić akt stanu cywilnego, przekazać wnioski i uwagi do sporządzanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a także pozyskać wypisy z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. On-line pozyskamy też różnego rodzaju zaświadczenia, załatwimy sprawy związane z wysokością podatku od nieruchomości, czy dopiszemy się do spisu wyborców.


Liczba mieszkańców korzystających z Internetu w załatwianiu spraw stale rośnie, dlatego Miasto będzie rozbudowywało system elektronicznych usług publicznych. Aktualnie Urząd Miasta Krakowa realizuje projekt, który umożliwi elektroniczne załatwianie spraw w obszarze dalszych 81 usług publicznych. Projekt pod nazwą SEUP (System Elektronicznych Usług Publicznych), poza UMK, obejmie również trzy miejskie jednostki: Zarząd Budynków Komunalnych, Zarząd Cmentarzy Komunalnych i Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.


Wdrożenie projektu, które przewidywane jest na 31 marca 2015 r., spowoduje cyfrowe odwzorowanie wszystkich spraw wnoszonych do UMK (również tych w formie papierowej), co w efekcie pozwoli m.in. na pełny, elektroniczny dostęp klienta do danej sprawy złożonej do załatwienia. Będzie też możliwe zapoznanie się ze stanem załatwiania sprawy, umówienie się na wizytę, przy czym klient będzie automatycznie powiadamiany o niej poprzez sms lub e-mail. Zakres kontaktu klienta z jednostkami miejskimi będzie obejmowałrównież obsługę płatności elektronicznych.


Projekt umożliwi elektroniczne załatwianie spraw przez mieszkańców GMK w obszarze dot. m. in. pojazdów i kierowców, podatków, spraw administracyjnych, stanu cywilnego, kształtowania środowiska, spraw związanych z pochówkiem, czy zajęciem pasa drogowego. Docelowo, do 2020 r. projektem SEUP objęte zostaną wszystkie miejskie jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej Kraków.

Warto wiedzieć, że projekt SEUP współfinansowany jest w 75 proc. ze środków UE.

pokaż metkę
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta
Data publikacji: 2014-08-21
Data aktualizacji: 2014-08-21
Powrót

Zobacz także

Znajdź