Biznes rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

W 18 minut do nowego terminalu w Kraków Airport [FOTO]

Po dwuletniej przerwie, 28 września kolejką ponownie można dojechać do Kraków Airport. Tego też dnia do użytku oddano nową część terminalu krakowskiego lotniska.

W poniedziałek 28 września otwarto nową część terminalu Kraków Airport, w której znajduje się hala przylotów wszystkich rejsów, punkty kontroli bezpieczeństwa oraz poczekalnie odlotowe. Pierwszymi pasażerami, którzy skorzystali z nowej infrastruktury lotniska byli podróżni odlatujący do Warszawy o 5:40 oraz przylatujący z Warszawy i Brukseli kolejno o 8:30 i 8:40.

Warto wiedzieć, że pasażerowie wylatujący z bagażem rejestrowanym zgłaszają się najpierw w starej części budynku, gdzie znajdują się stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, a następnie wychodzą z budynku i przechodzą do nowego obiektu. Osoby podróżujące wyłącznie z bagażem podręcznym i posiadające karty pokładowe udają się od razu do nowego budynku.

Uroczyste otwarcie nowej części terminala międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II odbyło się przed godziną 14.00, krótko po tym jak do lotniska dojechał po zmodernizowanych torach pierwszy pociąg Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej SKA. Kolejka wyruszyła z dworca głównego o 13.05 - na miejscu, czyli w nowym terminalu kolejowym połączonym z lotniskiem zjawiła się już po niespełna 20 minutach. Zmodernizowana trasa SKA do Balic to element połączenia kolejowego Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko, obsługiwanego przez spółkę Koleje Małopolskie. Aby dojechać do Balic z Dworca Głównego do Balic pasażerowie zapłacą 8 zł. To spora odmiana, bowiem wcześniej, przed modernizacją, na trasie kolejowej obsługiwanej przez spółkę Przewozy Regionalne trzeba było zapłacić 19 zł.

Czas przejazdu z Krakowa Głównego do Krakowa Balic będzie trwać 18 minut. Pociągi Kolei Małopolskich kursować będą z częstotliwością co pół godziny. Odjazdy z Krakowa Głównego będą odjeżdżać 5 i 35 minut po każdej pełnej godzinie, natomiast z Krakowa Balic 16 i 46 minut po każdej pełnej godzinie (wyjątek stanowić będzie kilka wieczornych kursów po godz. 21:00, które ze względów technicznych odjadą z Krakowa Balic 11 i 41 minut po pełnej godzinie). Na trasie powstały również trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Olszanica.

Od września 2015 r. codziennie do stacji Kraków Balice docierać będzie 39 pociągów z czego: 33 pociągi w relacji Wieliczka Rynek – Kopalnia – Kraków Balice i 6 pociągów w relacji Kraków Główny – Kraków Balice. Tyle samo pociągów ruszy w powrotnym kierunku.

Uczestniczący w pierwszym przejeździe po zmodernizowanej linii kolejowej Zastępca Prezydenta Krakowa Tadeusz Trzmiel przypomina, że Kraków był pierwszym dużym polskim miastem, które już 10 lat temu oddało dla pasażerów szynowe połączenie z centrum do lotniska. Choć o takim pomyśle dyskutowano już w latach 90 – tych ubiegłego stulecia, regularne kursy Dworzec Główny – Balice uruchomiono wiosną 2006 roku, na krótko przed wizytą papieża Benedykta XVI w naszym mieście. Stało się to możliwe po uregulowaniu stanu prawnego terenów bocznicy kolejowej, która stanowi połączenie do Balic. - Dzięki naszym staraniom i we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej, Urzędem Województwa Małopolskiego i Marszałkiem Małopolski oraz Polskimi Kolejami Państwowymi dyskutowany od wielu lat problem został sfinalizowany – podkreśla Tadeusz Trzmiel. - Miasto Kraków, angażując się w rozwiązanie problemu, doprowadziło do uregulowania stanu prawnego bocznicy poprzez doprowadzenie w październiku 2005 roku do uwłaszczenia na rzecz miasta terenów Skarbu Państwa, przez które przebiega linia kolejowa oraz wykupienie pozostałych terenów od prywatnych właścicieli. Jednoznaczny stan prawny terenu umożliwił w kwietniu 2006 roku przekazanie bocznicy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oddział Regionalny w Krakowie, które wówczas rozpoczęły regularne kursowanie z centrum miasta do Balic – przypomina Zastępca Prezydenta Krakowa.

Dziś kolejka do Kraków Airport porusza się po zupełnie nowych torach, a dzięki wybudowaniu drugiej nitki szyn, ruch może się odbywać niezależnie w obu kierunkach. Obecnie na całej trasie mogą kursować pociągi elektryczne, które zastąpiły szynobusy spalinowe.

Na trasie stacja Kraków Główny – Kraków Balice powstały trzy nowe przystanki kolejowe: Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki, Kraków Krzyżówka, a istniejące przystanki Kraków Łobzów i Kraków Balice zostały zmodernizowane. Nowe obiekty wyposażone są w wiaty, ławki i oświetlenie, przystosowane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

_MG_7531.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7533.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7542.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7551.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7565.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7586.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7603.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7612.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7651.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7656.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7674.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7679.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7681.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7685.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7694.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7730.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7739.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7742.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7755.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7839.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7862.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7878.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7884.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7889.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7892.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7897.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7901.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7918.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7926.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
MG_7966.jpg
Kolej do Balic i nowy terminal lotniskowy otwarte P. Krawczyk/krakow.pl
_MG_7531.jpg
_MG_7533.jpg
_MG_7542.jpg
_MG_7551.jpg
_MG_7565.jpg
_MG_7586.jpg
_MG_7603.jpg
_MG_7612.jpg
_MG_7651.jpg
_MG_7656.jpg
_MG_7674.jpg
_MG_7679.jpg
_MG_7681.jpg
_MG_7685.jpg
_MG_7694.jpg
_MG_7730.jpg
_MG_7739.jpg
_MG_7742.jpg
_MG_7755.jpg
_MG_7839.jpg
MG_7862.jpg
MG_7878.jpg
MG_7884.jpg
MG_7889.jpg
MG_7892.jpg
MG_7897.jpg
MG_7901.jpg
MG_7918.jpg
MG_7926.jpg
MG_7966.jpg
pokaż metkę
Autor: JAN MACHOWSKI
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2015-09-28
Data aktualizacji: 2015-09-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź