Kraków liderem w ekologicznym transporcie publicznym
Od 9 sierpnia, krakowianie mają do dyspozycji 20 kolejnych autobusów miejskich zasilanych na prąd. Dostawa zamyka realizację pierwszej umowy podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich. Od czerwca 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe.
- Od dzisiaj mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 26 autobusów elektrycznych, w tym z 20 najnowszych pojazdów, które dzisiaj po raz pierwszy Państwu prezentujemy. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podczas uroczystości oddania do użytkowania nowych, ekologicznych pojazdów. - Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstała także pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf. A dzisiaj jako pierwsze miasto w Polsce prezentujemy autobus elektryczny przegubowy - przypominał Prezydent Krakowa.
- Zakup tych autobusów nie byłby jednak możliwy, gdyby nie wspólna praca województwa małopolskiego i miasta Krakowa nad przygotowaniem Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego i wytypowaniem konkretnych działań i zadań, które mogłyby zdobyć dofinansowanie z Unii Europejskiej. Cieszę się, że ta współpraca układa się tak znakomicie, zwłaszcza w obszarze ochrony powietrza – powiedział marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.
Wszystkie zamówione przez MPK SA pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Miła niespodzianka czeka na użytkowników urządzeń mobilnych korzystających z komunikacji miejskiej. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały po cztery porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.
Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze typu plug-in.
Wśród 20 przekazanych dzisiaj oficjalnie krakowskiemu MPK autobusów elektrycznych, jeden z nich jest szczególny. Jest to bowiem pojazd z numerem 15000, który został wyprodukowany w fabryce w Bolechowie koło Poznania.
- Kiedy w 1996 roku wraz z mężem rozpoczynaliśmy naszą działalność w branży autobusowej, w najśmielszych marzeniach nie wyobrażaliśmy sobie, że doczekamy momentu, w którym projektowane i produkowane przez naszą firmę autobusy w liczbie 15000 sztuk będą jeździć w ponad 600 miastach w 32 krajach. To wszystko zawdzięczamy naszej wspaniałej załodze i klientom, którzy obdarzyli nas zaufaniem, za co serdecznie dziękuję - powiedziała Solange Olszewska, założycielka i prezes zarządu firmy Solaris.
Dzięki najnowszej dostawie 20 autobusów elektrycznych, bezemisyjne Solarisy będą kursować już nie tylko na linii nr 154, ale także na liniach nr 304, 124 oraz 169. Oprócz zakupu autobusów elektrycznych MPK SA w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, natomiast na zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych. A już w 2018 roku zostanie oddanych do użytku 5 nowych stacji ładowania autobusów przez pantograf: trzy na mieście tj.; na ul. Konopnickiej, Piaszczystej, oraz druga na ulicy Pawiej, a także na zajezdniach na Woli Duchackiej i na Brożka.
- Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Chciałbym tez dzisiaj przypomnieć o naszych planach na przyszłość. Jak już informowaliśmy zostało podpisane przez nas porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, które zakłada zakup kolejnych 150 autobusów elektrycznych. Jeżeli ta inwestycja zostanie w 100 proc. zrealizowana to pojazdy bezemisyjne będą stanowić 1/3 krakowskiego taboru autobusowego - dodał Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Przypomnijmy, że zakup jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. MPK SA w Krakowie otrzyma na ten cel z tego nowego programu ponad 115,7 mln zł, co stanowi 85 proc. kwalifikowanych kosztów inwestycji. Wartość całego projektu wynosi bowiem ponad 167,4 mln zł. Umowa na dofinansowanie zakupu 107 autobusów i 12 automatów biletowych została podpisana 21 kwietnia 2016 roku.
Warto wiedzieć, że w lutym tego roku Kraków podpisał List Intencyjny w sprawie współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności. Pod Listem Intencyjnym swój podpis złożyli przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Finansów, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju SA i miast, skupionych w Związku Miast Polskich. – Chcemy być znaczącym uczestnikiem elektrycznej rewolucji w transporcie, zapowiadanej przez polski rząd – mówił po podpisaniu dokumentu Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa. A dziś podkreśla: – W naszym mieście zielona rewolucja w transporcie już się rozpoczęła. Kolejne zakupy nowoczesnych, ekologicznych pojazdów są dowodem na to, że dla Krakowa działania na rzecz niskoemisyjnego transportu to nie tylko zbiór intencji, a konkretne działania – zaznacza Tadeusz Trzmiel.