Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Pisz kreatywnie! Oto program kursów kreatywnego pisania

Sobota z Jakubem Żulczykiem? Weekend z Markiem Bieńczykiem? Cały miesiąc z dziennikarzami „Tygodnika Powszechnego”? Brzmi jak marzenie każdego miłośnika literatury, a staje się rzeczywistością podczas warsztatów w ramach Kursu Kreatywnego Pisania w Krakowie - Mieście Literatury UNESCO. Przez najbliższe pół roku będziemy spotykać się z cenionymi autorami i redaktorami. Będziemy pisać opowiadania, reportaże, literaturę piękną, eseje, a nawet recenzje książek. Krakowskie Biuro Festiwalowe ogłasza program wiosennych literackich wydarzeń pisarskich!

Fot. materiały prasowe / KBF

Zajęcia z pisania – nowe gatunki, nowi prowadzący

W nowym roku organizatorzy wracają z kolejną porcją weekendowych warsztatów pisania, które od czterech lat niezmiennie przyciągają debiutujące pisarki i pisarzy. Dzięki spotkaniom można dyskutować o literaturze z najważniejszymi twórcami w kraju, próbować swoich sił w różnych gatunkach, a nawet wydać książkę! Przekonały się o tym uczestniczki warsztatów kryminalnych z 2017 roku. Zbiór opowiadań „Niebyt i inne historie kryminalne” ukazał się w listopadzie ubiegłego roku nakładem Wydawnictwa Oficynka.

Pierwsze zajęcia w ramach wiosennego programu rozpoczną się 24 lutego. Uczestnicy spotkają się z Zofią Król – redaktorką „Dwutygodnika”, która opowie o tajnikach pisania opowiadań. Podczas zajęć zdradzi ona, jak kształtować historie i sylwetki bohaterów literackich, a następnie pomoże uczestnikom stworzyć własne opowiadania. Teksty będą redagowane przez prowadzącą, dzięki czemu uczestnicy dowiedzą się, jak wygląda współpraca między autorem a redaktorem. Warsztaty nie skończą się jednak na jednym spotkaniu. Po zajęciach Zofia Król przekaże szereg wskazówek i tropów, jak dalej rozwinąć wymyślone historie, a następnie, po warsztatach, skonsultuje ich ostateczny kształt z autorami.

Na drugi ogień pójdzie esej. Na zajęciach z laureatem nagrody Nike, Markiem Bieńczykiem, będzie można dowiedzieć się, jakimi prawami rządzi się ten niełatwy gatunek. Jak wygląda dobrze skonstruowany esej? Co możemy wydobyć z obserwacji pojedynczych, zwyczajnych przedmiotów? Jak umiejętnie zakończyć tekst? Na te i wiele innych pytań prowadzący odpowie podczas dwudniowych warsztatów, na które zapraszamy 8 i 9 marca.

13 kwietnia uczniowie liceów będą mogli wziąć udział w zajęciach „Podstawy pisania z Anną Cieplak”, autorką m.in. „Ma być czysto” oraz „Lat powyżej zera”. Nie będą to warsztaty o tym, „jak dobrze pisać” czy „w jaki sposób pisać”, ponieważ nie istnieje uniwersalna metoda, która pozwalałaby uniknąć schematów i uproszczeń. Zamiast tego uczestnicy porozmawiają m.in. o tym, jak można konstruować bohaterów literackich i jakich błędów należy unikać w pisaniu.

Kolejnymi wykładowcami kursu są Łukasz Orbitowski i Jakub Żulczyk, którzy przez dwa weekendy będą uczyć storytellingu. Warsztaty odbędą się 25-26 maja i 8-9 czerwca. Prowadzący pokażą, jak stworzyć krwistą opowieść, nasączoną esencją narrację, od której nie można się oderwać. W ramach dwóch intensywnych weekendów pisarskich uczestników czeka seria praktycznych ćwiczeń opartych na budowaniu trzech najważniejszych elementów opowieści: bohatera, fabuły i świata przedstawionego.

Czerwiec upłynie pod znakiem reportażu. 1, 2, 16, 23 i 30 czerwca warsztaty będą prowadzić reporterzy „Tygodnika Powszechnego” – Anna Goc, Katarzyna Kubisiowska i Marcin Żyła. Temat reportażu, rozmowy z bohaterami i ich opis, praca na źródłach, dokumentacja tekstu oraz warsztat językowy – to najważniejsze zagadnienia, które będą zgłębiać uczestnicy podczas spotkań.

Pierwsze zajęcia będą poświęcone szukaniu inspiracji i dobrych tematów. Marcin Żyła opowie także, jak wygląda praca korespondenta w terenie oraz o tym, jak etycznie pisać o wielokulturowości czy uchodźctwie. Jak znaleźć i pokazać głównego bohatera? W jaki sposób go portretować? Jak z nim rozmawiać? Na te pytania odpowie Anna Goc. Z kolei Katarzyna Kubisiowska przeprowadzi intensywny trening słowotwórczy, dzięki któremu uczestnicy nauczą się, jak swobodniej opowiedzieć swoją historię.

„Wolnym strzelcom”, którzy wolą pracować we własnym tempie, KBF poleca kurs online, który można znaleźć na naszej stronie miastoliteratury.pl. Podręcznik, wideoporady i serie ćwiczeń – to wszystko czeka na literackich śmiałków, którzy chcą spróbować swych sił w pisaniu.

Pięć miesięcy nauki o krytyce literackiej

Wszystkim tym, którzy chcą zostać recenzentami, organizatorzy polecają czteromiesięczny kurs krytyki literackiej. Rozpocznie się 30 marca, a zakończy 13 lipca. Zajęcia poprowadzą krytycy i redaktorzy: Maciej Jakubowiak, Anna Kałuża, Zofia Król, Monika Ochędowska, Adrian Stachowski, Olga Wróbel oraz Paulina Małochleb. 

W ciągu ponad 60 godzin warsztatów będzie można dowiedzieć się m.in. jak powinna wyglądać kompozycja recenzji literackiej, jak prowadzić dobrą polemikę, jakie błędy najczęściej zdarzają się młodym krytykom i jak wypracować swój własny styl. Uczestnicy będą dyskutować o krytyce i promocji w mediach społecznościowych, a także intensywnie przećwiczą swój warsztat redaktorski. Po każdych zajęciach na uczniów będzie czekało kolejne zadanie – napisanie tekstu, który następnie zostanie omówiony przez ekspertów i zredagowany.

Warunkiem wzięcia udziału w kursie jest wysłanie na adres  e-mail: pisz@miastoliteratury.pl krótkiego biogramu oraz autorskiej recenzji (max. 5000 znaków ze spacjami) jednego z następujących tytułów:

  • „Zdrój”, Barbara Klicka
  • „Psy ras drobnych”, Olga Hund
  • „Historia przemocy”, Edouard Louis, tłum. Joanna Polachowska.

Termin nadsyłania zgłoszeń mija 8 marca.

Warsztaty przeznaczone są dla osób mających już doświadczenie krytycznoliterackie, a także planujących dopiero rozpocząć pisanie o literaturze. Obejmują osiem sobotnich spotkań.

Więcej informacji o zajęciach, sprzedaży biletów oraz szczegółach zapisów: pisz.miastoliteratury.pl.

Kurs Kreatywnego Pisania Krakowa - Miasta Literatury UNESCO jest realizowany w ramach programu wsparcia debiutów literackich w Krakowie, do którego należy również Nagroda Conrada przyznawana dla najlepszego debiutu literackiego minionego roku.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2019-02-07
Data aktualizacji: 2019-02-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź