Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Oddano duże inwestycje we wschodniej części Krakowa

Po niecałym roku prac budowlanych mieszkańcy północnych osiedli Płaszowa mają do dyspozycji szybkie połączenie tramwajowe do centrum miasta. W czwartek, 18 listopada Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski otworzył linię szybkiego tramwaju do ulicy Golikówka. Przy okazji do ruchu dopuszczono arterię wylotową do wschodniej obwodnicy miasta.

„Te inwestycje powinny pomóc w udrożnieniu ruchu w Płaszowie” – mówił Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, podczas otwarcia linii tramwajowej do Małego Płaszowa oraz drogowego połączenia do wschodniej obwodnicy.

Nowa linia ma ponad 4 km i biegnie ulicami: Kotlarską, Herlinga Grudzińskiego, Klimeckiego, następnie pod estakadą budowaną w ciągu ulic Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich, po nowo wybudowanej ulicy Kuklińskiego, a wreszcie ulicą Lipską do pętli Mały Płaszów. „Dzięki mobilizacji firm wykonawczych oraz sprawnemu nadzorowi ze strony MPK SA, połączenie tramwajowe udało się uruchomić kilka miesięcy przed planowanym terminem. Na tramwaj czekało na osiedlach Małego Płaszowa 12 tysięcy mieszkańców” – cieszył się Jacek Majchrowski.

Na trasie nowej linii tramwajowej znajduje się siedem przystanków: rondo Grzegórzeckie, Zabłocie, Klimeckiego, Kuklińskiego, Gromadzka, Lipska, Rzebika i pętla, która będzie nosić nazwę Mały Płaszów. Linia na całej długości biegnie wydzielonym torowiskiem. Zastosowana zostanie najnowsza technologia wyciszania. Po nowym torowisku będą kursować dwie linie: nr 20 z Bronowic oraz nr 11 z Łagiewnik.

Nowa pętla Mały Płaszów pełni funkcje dworca przesiadkowego. Oprócz tramwaju dojeżdżają tu także autobusy. To ułatwi przesiadanie się pasażerom i dojazd do centrum miasta mieszkańcom osiedla Złocień i Rybitwy. Tu także będą dojeżdżać autobusy aglomeracyjne. Jeszcze w tym roku na pętli Mały Płaszów zakończy trasę autobus 211, który będzie obsługiwał gminę Niepołomice.

Uruchomienie komunikacji tramwajowej do północnego Płaszowa nie oznacza, że zlikwidowane będą kursujące tam połączenia autobusowe. Przychylając się do wniosków mieszkańców Płaszowa i os. Złocień, Prezydent Jacek Majchrowski zadecydował, że na razie żadnych zmian komunikacyjnych w tym rejonie miasta nie będzie. Nie zostanie też zlikwidowany telebus, który cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów. Co więcej, obszar obsługi autobusem na telefon został powiększony.

Budowa nowej linii tramwajowej jest inwestycją realizowaną w ramach unijnego projektu: Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II. Inwestorem tego projektu w imieniu Miasta Kraków jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, które środki potrzebne na realizację budowy nowej linii tramwajowej pozyskało z Unii Europejskiej oraz z dwóch europejskich banków: EBI i EBOR-u.

Oddanie szybkiego tramwaju do Małego Płaszowa wiąże się z udrożnieniem przejazdu drogowego od ronda Grzegórzeckiego w kierunku Rybitw. Samochodem będzie można przejechać z ulicy Klimeckiego w nową ulicę Kuklińskiego, a następnie w przebudowaną ulicę Lipską.

Koszt budowy linii tramwajowej do Małego Płaszowa wraz z budową nowej ulicy Kuklińskiego wynosi ok. 142 milionów złotych. Generalnym wykonawca inwestycji jest konsorcjum form z ZUE SA.

Oddanie nowej linii tramwajowej nie oznacza, że zakończą się wszystkie inwestycje prowadzone w tym rejonie. Nadal prace będą trwać przy budowie estakady i modernizacji fragmentu jezdni północnej ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich. Nowa estakada będzie kosztować niemal 43 miliony złotych. Zadanie wspiera Unia Europejska. Zgodnie z umową, zakończenie wszystkich prac jest przewidziane na kwiecień przyszłego roku.

Wraz z zakończeniem budowy linii tramwajowej, do ruchu została dopuszczona nowa arteria – ciąg ulic Surzyckiego, Christo Botewa i Śliwiaka – która łączy Kraków z trasą ekspresową S-7, wschodnią obwodnicą miasta.  „Ta inwestycja udrożnieni ruchu we wschodniej części Krakowa, a przez to ułatwienie życia mieszkańcom. Wiemy też, że interesują się nim inwestorzy planujący przedsięwzięcia mieszkaniowe i technologiczne. Tak więc poprawa infrastruktury transportowej na pewno przyczyni się do ożywienia całego obszaru” – mówił Prezydent Krakowa.

Inwestycja objęła rozbudowę dróg istniejących oraz budowę nowego odcinka ulicy. W efekcie powstała kilkukilometrowa, czteropasmowa arteria, nowe chodniki, ścieżki rowerowe i ekrany akustyczne. Wybudowano też kilka skrzyżowań z istniejącymi ulicami oraz z planowanym wjazdem do parkingu w systemie Park and Ride. Równocześnie powstały zjazdy do przyległych terenów inwestycyjnych.

Przedsięwzięcie kosztowało około 80 milionów złotych, a generalnym wykonawcą przedsięwzięcia była firma Polimex Mostostal SA. Podobnie jak budowa linii tramwajowej do Małego Płaszowa, realizacja połączenia do wschodniej obwodnicy częściowo została wsparta przez Unię Europejską. Bezzwrotna pomoc wyniosła 58 milionów złotych.

Przebudowywany ciąg drogowy ulic Surzyckiego, Botewa i Śliwiaka dochodzi do uruchomionego niedawno pierwszego odcinka wschodniej obwodnicy miasta. Dzięki temu ruch tranzytowy już teraz omija zakorkowane Podgórze. Połączenie ciągu drogowego Surzyckiego, Botewa i Śliwaka z trasą S-7 zapewnione jest przez łącznicę tymczasową. Węzeł Rybitwy będzie realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Aby przyspieszyć budowę wschodniej obwodnicy Krakowa od węzła Bieżanów do węzła Igołomska, realizację tej inwestycji finansowo wsparło Miasto. „Na mocy podpisanego w 2004 roku porozumienia w połowie dołożyliśmy się do przygotowania kompletnej dokumentacji projektowej dla tego przedsięwzięcia. Przekazaliśmy też tereny pod budowę” - przypomniał Prezydent Majchrowski.

Dla realizacji pierwszego etapu – od węzła Bieżanów do węzła Rybitwy – Miasto przekazało prawie 20 hektarów gruntów o wartości około 10 mln złotych.

Kraków wsparł też budowę drugiego etapu wschodniej obwodnicy na odcinku od węzła Rybitwy do węzła Igołomska. Pod realizację tej inwestycji Miasto przekazało Generalnej Dyrekcji nieruchomości o wartości prawie 11 mln złotych.

To nie koniec dobrych informacji w dziedzinie inwestycji. W czwartek, 18 listopada została podpisana umowa na budowę linii tramwajowej od ulicy Brożka do pętli Czerwone Maki koło osiedla Ruczaj i III Kampusu UJ. „Prace zaczną za kilkanaście dni” – zapowiedział Prezydent Krakowa. Zgodnie z podpisanym kontraktem z grupą ZUE SA, realizacja linii tramwajowej na Ruczaj ma się zakończyć za dwa lata.

Równocześnie z uruchomieniem komunikacji tramwajowej do Małego Płaszowa, nastąpią zmiany w komunikacji tramwajowej i autobusowej. Już w czwartek, 18 listopada na trasę Bronowice – Mały Płaszów powrócił tramwaj nr 20. Od piątku, 19 listopada z wykorzystaniem nowej linii zacznie kursować tramwaj nr 11 z Łagiewnik.

Szczegółowe informacje na temat zmian w komunikacji miejskiej w tym rejonie można znaleźć na stronie www.mpk.krakow.pl. (M).

pokaż metkę
Osoba publikująca: WIESŁAW SZCZUREK
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2010-11-18
Data aktualizacji: 2010-11-18
Powrót

Zobacz także

Znajdź