Kierunki działań miasta
Co łączy popularyzację i promocję turystyczną Krakowa z ideą inteligentnego miasta smart city? Pozornie niewiele, ale jeśli wnikliwiej przyjrzymy się działaniom, jakie podejmowane są przy wdrażaniu tych zagadnień, znajdziemy dla nich wspólny mianownik. To ewaluacja i benchmarking.
Choć posiedzenia Komisji Promocji i Turystyki oraz Komisji Innowacji i Wykorzystania Funduszy Unijnych odbywały się osobno, te dwa słowa ściśle je ze sobą połączyły. Zarówno w zespole pod przewodnictwem Aleksandra Miszalskiego, jak i Arkadego Rzegockiego analizy i badania to punkt wyjściowy do długofalowych działań.
– Aby odpowiednio kierować promocją miasta i jego polityką turystyczną, należy wnikliwie poznać oraz prawidłowo zinterpretować wiele czynników, którymi kierują się odwiedzający Kraków m.in.: motywację, sposób podróżowania czy satysfakcję z wizyty – wyjaśniał zaproszony na obrady Komisji Promocji i Turystyki dr Krzysztof Borkowski, pracownik Wydziału Turystyki i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.
Badania ruchu turystycznego prowadzone są w Krakowie od 2003 roku. Najczęściej występują w formie ankiety, na którą odwiedzający natrafiają w wielu punktach miasta. Ich zasięg nie ogranicza się tylko do samego Krakowa. Próby badanych stanowią wtedy mieszkańcy innych miast polskich lub też zagranicznych. Pozwala to uzyskać informację, o tym jak stolica Małopolski jest postrzegana jako jednostka miejska lub potencjalny cel podróży.
– Badania te mają sens tylko wtedy, gdy są przeprowadzane regularnie. Dopiero wtedy mamy możliwość pełnej ewaluacji ruchu turystycznego, a w konsekwencji ustalenia odpowiedniej strategii promocyjnej miasta – dodał dr Borkowski.
Podobnie rzecz ma się z wyznaczeniem kierunków i etapów rozwoju Krakowa jako miasta inteligentnego (smart city). Zakończony w maju bieżącego roku projekt SMART_KOM, który był efektem współpracy Krakowskiego Parku Technologicznego, Województwa Małopolskiego, Urzędu Miasta Krakowa, Forum Virium z Helsinek oraz Uniwersytetu Technicznego w Wiedniu, przedstawił analityczny obraz tego jak nasze miasto wypada na tle innych europejskich metropolii.
– Benchmarking, który stworzyliśmy w ramach projektu SMART_KOM, z jednej strony pokazuje rodzime sposoby i praktyki w zarządzaniu miastem w zestawieniu z tymi z lepiej zorganizowanych aglomeracji, z drugiej wytycza drogę którą należy iść, aby ten poziom osiągnąć – tłumaczył na posiedzeniu Komisji Innowacji Wojciech Przybylski, dyrektor Działu Rozwoju Krakowskiego Parku Technologicznego.
Analiza wykonana przez naukowców KPT, została oparta na porównaniu poziomów wielu dziedzin życia miasta od zatrudnienia, komunikacji, po poziom partycypacji społecznej. Dzięki takim sposobom badawczym możemy oszacować, które z miejskich sektorów są zarządzane poprawnie oraz podpatrzyć i przenieść na nasz grunt sprawdzone rozwiązania.
– Wdrożenie idei Smart City to proces odbywający się na wielu płaszczyznach. Musimy sobie uświadomić, że nie staniemy się drugim Monachium czy Londynem bo to nie możliwe. Różnica w wielu aspektach jest zbyt duża. Choćby dla przykładu podam Helsinki, które od około stu lat nie sprzedają terenów należących do miasta tylko dzierżawią je na bardzo korzystnych warunkach. Dlatego powinniśmy się starać sukcesywnie polepszać konkretne dziedziny funkcjonowania Krakowa, aby osiągnąć przyzwoity poziom – wyjaśniał pracowni KPT.